تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور مهم‌ترین محور سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی را توسعه همکاری‌های فناورانه و نوآورانه بر سه بخش «سلامت»، «منابع» و «کشاورزی» عنوان کرد و گفت: کمک ایران به کشورهای آفریقایی در راستای تکمیل زنجیره‌های ارزش و ارتقای تاب آوری فناورانه است.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران با هدف گسترش تعاملات و همکاری‌های اقتصادی، فناورانه و راهبردی بامداد چهارشنبه ۲۱ تیرماه سفر خود به سه کشور زیمباوه، کنیا و اوگاندا را آغاز کرد. تقویت روابط راهبردی، امضای ۲۱ توافق‌نامه و سند همکاری، رفع موانع مبادلات تجاری از محورهای این سفر سه روزه بود.

یکی از سرفصل‌ها و محورهای مهم همکاری در این سفر، توسعه و تقویت تبادلات علمی، فناوری ، ایجاد بازارها و تقویت ظرفیت‌های صادراتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری‌ در پروژوه‌های پژوهشی، فناورانه و شرکت‌های مشترک بود.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی که آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی کرد با تبیین راهبردها و دستاوردهای علمی این سفر اظهار داشت: فناوری و نوآوری به عنوان اصلی‌ترین محور و موضوع گفت‌وگوها در این سفر سه روزه بود، با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در قاره آفریقا وجود دارد، یکی از سیاست‌های محوری دولت سیزدهم، همکاری با کشورهای آفریقایی است چرا که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تبادل و همکاری‌های چندجانبه علمی، فناوری و اقتصادی، توسعه بازارهای محصولات ایران و خلق ارزش افزوده بالا وجود دارد.

وی با بیان اینکه سفر سه روزه رئیس جمهور به سه کشور غرب آفریقا، بیشتر با هدف ارتقای همکاری‌های فناورانه و اقتصادی انجام شد، خاطرنشان کرد: توسعه روابط خارجی یکی از سیاست های جدی دولت سیزدهم است و در این میان همکاری و توجه به کشورهایی که کمتر به ظرفیت‌های آنها توجه و تمرکز شده، در اولویت‌های دولت قرار دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب کشورهای غرب آفریقا، برنامه‌ای فشرده و جامع در قالب سفری سه روزه به کشورهای کنیا، زیمبابوه و اوگاندا انجام شد که از تعاملات تجاری تا دیدار با ایرانیان مقیم این کشورها را شامل می شد. این سفر در عین فشردگی، ثمرات ارزنده ای داشت که امیدوارم برکات و ثمرات آن در متن زندگی جامعه پدیدار شود.

دهقانی فیروزآبادی، قاره آفریقا را یکی از ظرفیت‌مندترین نقاط جهان برای تعاملات فناورانه و معرفی دستاوردهای ایران در این حوزه دانست و گفت: آفریقا به عنوان کهن‌سال ترین و ثروتمندترین قاره‌ جهان، مملو از فرصت‌های ویژه زیرزمینی و سرزمینی از جمله معادن، کشاورزی، غذا و سایر حوزه های راهبردی است. با توجه به ارزش‌ بالای این منابع، کشورهای غربی اجازه ورود فناوری و پیشرفت را به کشورهای آفریقایی نداده و کمتر فضایی ایجاد کرده‌اند تا کشورهای آفریقایی استقلال منابع، استقلال اقتصادی و پیشرفت فناورانه داشته باشند. برای کشوری مثل ایران که روابط دیرینه و ظرفیت‌های بسیار خوب فناورانه دارد، این ظرفیت بسیار خوب و ارزنده‌ای برای صادرات محصولات فناورانه به آفریقا است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین محور و هدف سفررئیس‌جمهوری به آفریقا نیز بر مدار توسعه همکاری‌های فناورانه و نوآورانه بود، یادآور شد: در صدر گفت‌وگوها و تعامل با رؤسای جمهور کنیا و اوگاندا، مباحث و موضوعات فناورانه قرار داشت. بیش از ۵۰ درصد گفت‌وگوها حول محور همکاری‌های فناورانه می‌چرخید که این موضوع، علاقمندی‌ کشورهای آفریقایی به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشی، فناورانه و محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایران را نشان می‌دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، آگاهی جامعه آفریقا از ضرورت خلق ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش را یکی از فرصت‌های خوب برای حضور ایران در بازار این کشورها دانست و افزود: با توجه به توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی کشورهای آفریقایی و بیداری مردم در عصر اطلاعات، متوجه شده‌اند که باید از خام فروشی منایع جلوگیری کنند، به صیانت و حفاظت از این منابع بپردازند، زنجیره های ارزش در کشورشان را تکمیل کنند و اقتصادشان را با تکیه به فناوری و نوآوری، توسعه دهند. این کشورهای ثروتمند مملو از فرصت و در حال توسعه هستند.

دهقانی فیروزآبادی، منابع زیرزمینی، کشاورزی و امنیت غذا و سلامت را سه حوزه محوری همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی با هدف تکمیل زنجیره‌های ارزش و خلق ارزش افزوده بیان کرد و گفت: با توجه به بررسی‌ها و تعاملاتی که صورت گرفته و مطالعاتی که انجام شده، مشخص شد سه حوزه ظرفیت‌دار و بسیار خوب در آفریقا وجود دارد که منابع زیرمینی و معادن سرشار از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود، چرا که آفریقا از حیث منابع زیرزمینی، قاره‌ای غنی است؛ منابع سرشار نفتی و هیدروکربوری نیز در برخی از کشورهای آفریقایی، با سوار شدن فناوری می‌تواند زمینه‌ساز خلق ارزش افزوده قابل توجه و سرشار باشد.

وی، کشاورزی و امنیت غذا را یکی دیگر از محورهای همکاری ایران بر محور فناوری و نوآوری ذکر کرد و اظهار داشت: ظرفیت‌های کشاورزی و منابع غنی غذایی یکی دیگر از ظرفیت‌های کشورهای آفریقایی است و این کشورها در حوزه تولید غذا، توانمندی‌های بسیاری دارند اما شاید بعضاً در جذب و توسعه بازار موفق نباشند که پیوند فناوری و نوآوری به این عرصه نیز می‌تواند ارزش آفرین و ثروت زا باشد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و سلامت نیز از حوزه‌های دیگری به شمار می‌رود که ظرفیت‌های توسعه همکاری در آفریقا فراهم است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: کمک ایران به این کشورها در راستای تکمیل زنجیره‌های ارزش و ارتقای تاب آوری فناورانه است تا بتوانند حلقه‌های مفقوده فرآوری را تکمیل کنند، ارزش افزوده را خلق و محصول دارای ارزش افزوده را به بازار عرضه کنند.

دهقانی، تجهیزات پزشکی و سلامت را یکی دیگر از حوزه‌های مورد علاقه کشورهای آفریقایی برای حضور فناورانه ایران دانست و افزود: حوزه دیگری هم که به صورت عمومی همه کشورها به سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری در آن علاقه‌مند هستند و ایران نیز دستاوردهای بسیار ارزشمندی را در این حوزه دارد، حوزه دارو، سلامت و تجهیزات پزشکی است. در سال‌های اخیر، علاقمندی به توانمندی‌های ایران در حوزه سلامت به دلیل کیفیت بالا، قیمت پایین‌تر و نیز تامین نیازهای مردمان کشورهای مسلمان افزایش یافته است.

وی با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری فناورانه و همکاری با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرصت سرمایه‌گذاری به شکل سنتی و زیرساخت‌سازی در آفریقا را نداریم اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری علمی، فناورانه و نوآورانه ایران بسیار بالا است و فناوری ایران با کیفیتی هم‌پای نمونه‌های خارجی، بسیار ارزان‌تر و بعضا با قیمتی تا ۲۰ برابر کمتر از مشابه خارجی است و بنابراین اگر بتوانیم از فرصت سرمایه‌گذاری فناورانه در آفریقا استفاده کنیم، می‌تواند یک ظرفیت خوب برای صادرات نرم با دستاوردهای بسیار بالا برای کشور به ارمغان بیاورد.