اراک - ایرنا - استاد حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل جهان را زنده کرد و آرمان‌های والای این انقلاب به تمام نقاط جهان صادر شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید «محمد قائم مقامی» روز یکشنبه در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی فرهنگی و هنری هویت استان مرکزی، افزود: در دوره مدرن پس از پیروزی مسیحیت و یهودیت و جنگ جهانی دوم قرار بود اسلام تمام شود و در این مرحله حساس انقلاب اسلامی به دست امام خمینی(ره)، فرزندی از فرزندان اهل بیت(ع)، مسلمان ترین مسلمان و ایرانی ترین ایرانی به پیروزی رسید و اسلام دوباره زنده شد.

آیت الله قائم مقامی اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی، دین بر جهان حاکم نبود و هنر دعوت به تحولات نفسانی بود و انقلاب آمد و هنر را در جای اصلی خود باز گرداند و این مهم همچنان ادامه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه‌های کشور گفت: یکی از شاخصه‌های غدیر در جهان این می باشد که دین حق است که از طرف خداوند نازل شده و در مقام فهم و اجرا از آن خداوند بوده و در اینجا فرهنگ غدیر از فرهنگ مقابل آن جدا می شود.

وی ادامه داد: مکتب مقابل غدیر، این است که خداوند دینی را که نازل کرد به دست بشر می افتد و این افراد ولایت حضرت علی(ع) را نپذیرفتند و فاجعه جهانی از اینجا آغاز شد.

این استاد حوزه و دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: در مکتب غدیر خداوند نقش آفرین و متولی بوده و انسان اجرا کننده دستورات الهی است.

آیت الله قائم مقامی افزود: این دین هویت بخش بوده و هرکجا نظام به این دین نزدیک می‌شود هویت دار می شود.

وی اظهار کرد: ایران اسلامی همواره در جهان هویت درخشانی داشته زیرا ایران پیش از ملت‌های دیگر نسبت به این دین اقبال و ارادت داشته و در خدمت این دین بوده‌ است.

ظرفیت‌های استان مرکزی می تواند بر مشکلات آن غالب شود

استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: این استان از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است و ظرفیت‌های استان از مشکلات آن بیشتر بوده و این ظرفیت‌ها بر مشکلات می‌تواند غالب شود.

«فرزاد مخلص الائمه» افزود: هر جسم و جامعه دارای 2 شاکله جسم و روح است که شاکله معنوی جامعه هویت آن بوده و اگر شاکله جسمی یک جامعه دچار مشکل شود شاکله هویت و شخصیت آن زنده باشد این مهم موجب پیشرفت و توسعه آن جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: شناسایی مولفه‌های شکل دهنده و مقدم استان مرکزی در دستور کار استانداری این استان بوده و برخی از این مولفه‌ها شناسایی شده و برخی که ناشناخته باقی مانده باید شناسایی شود.

استاندار مرکزی گفت: شناسایی روابط متقابل و تاثیرگذار هویت استان با کشور و استفاده از این عناصر برای پیشرفت استان و کشور از دیگر برنامه‌های استانداری این استان است.

مخلص الائمه اظهار کرد: اکنون کمتر گفت و گوی اجتماعی در سطح استان مرکزی وجود دارد که در آن به موضوع هویت اشاره نشده باشد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها از جمله خروجی‌های گفتمان هویت در استان مرکزی و این جشنواره‌ها نقطه آغاز این گفتمان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این آیین گفت: هویت ابتدایی ترین و اصلی ترین نیاز هر استان، فرد، اجتماع و خانواده در عرصه بین المللی است.

بهنام نظری افزود: کشور ایران اسلامی در مدت ۴۴ سال با تکیه بر امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در عرصه هویت و دفاع از اسلام ناب شاخصه‌های مهمی را با پشتیبانی مردم و خون شهدا به دست آورده‌ است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: این استان از جمله ۳۱ استان کشور بوده و به خود می بالد که یک چهارم مفاخر کشور را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به خود اختصاص داده‌ است.

نظری گفت: استان مرکزی با وجود مفاخر بسیار در حوزه هویت مغفول واقع شده که دولت سیزدهم با محوریت استاندار حرکت خوبی را در این حوزه آغاز کرده‌ و امید است این حرکت ادامه یابد.

وی اظهار کرد: ۷۰ نشست با موضوع هویت و تقویت هویت استان مرکزی با حضور ۲۰ نفر از مفاخر استان تشکیل شده‌ است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: اقدامات انجام شده در حوزه هویت در استان در سه محور اجرا شده است.

نظری اضافه کرد: جشنواره هویت استان مرکزی در پنج محور از جمله عکاسی که بخش عمده هویت که در داشته‌های عکاسی نهفته‌ برگزار شده‌ است.

وی ادامه داد: ۳۰ اثر در حوزه فیلم، ۳۷۸ اثر در حوزه قصه گویی در راستای موضوعات استان، ۱۹ اثر طراحی پوستر به این جشنواره ارسال شده‌ است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: ۲۰۰ اثر نیز در بخش خوشنویسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

در پایان این نشست از آثار برتر ارسال شده به جشنواره هویت استان مرکزی با حضور استاندار مرکزی و برخی از مدیران استانی تقدیر شد.

استان مرکزی با 12 شهرستان یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت داشته و زادگاه یک چهارم مفاخر کشور است.