تهران- ایرنا- مسیر ۱۳۶ کیلومتری پاتاوه- دهدشت با عبور از دل زاگرس و با داشتن ۱۷ دستگاه پل به عنوان سخت‌ترین پروژه راهسازی جنوب‌غرب کشور تکمیل و با ارزش روز ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا عملیات تکمیلی احداث راه اصلی پاتاوه - دهدشت که قطعه ۳ آن با بیشترین حجم ابنیه و پل در دل این مسیر است با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانیبا به گام آخر خود رسیده است و به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

«صمصام آقایی» مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور در استان کهکیلویه و بویر احمد امروز یکشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص جزییات این مسیر گفت: این پروژه ۱۳۶ کیلومتری در سال ۱۳۷۳ به دستور مقام معظم رهبری کلنگ زنی شد و از آنجایی که ساخت آن از دل زاگرس می‌گذشت به صورت تدریجی ساخته شد تا به قطعه ۳ این محور که مهمترین قطعه به طول ۶۴ کیلومتر است، رسید.

به گفته آقایی قطعه سوم این مسیر که گلوگاه اصلی است و از آن به عنوان راه اصلی یاد می‌شود از سال ۸۶ شروع شده است و قسمتی از کریدور راه اصلی «شهرضا» در استان اصفهان به «بهبهان» در استان خوزستان است.

مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور در استان کهکیلویه و بویر احمد در خصوص جزییات فنی این مسیر به ایرنا گفت: از قرارگاه خاتم تا بخش خصوصی سازنده این محور ۱۳۶ کیلومتری بوده‌اند و قطعه سوم که شاه بیت این پروژه است ۶۴ کیلومتر طول دارد و صاحب۷ تونل و ۲ تونل گالری است. به طور کلی در ۱۳۶ کیلومتر این مسیر حدود ۱۷ تونل وجود دارد. بزرگترین تونل این محور به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

آقایی ارزش روز پروژه را ۹هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام‌کرد و درباره افتتاح این مسیر به ایرنا می‌گوید: افتتاح راه اصلی پاتاوه به دهدشت، مرکز کشور را به بنادر جنوبی کشور متصل می‌کند و با افتتاح این محور بخش مهمی از کریدور شمال به جنوب کشور از مرکز ایران به بنادر جنوبی کشور در استان خوزستان متصل می شود.

وی افتتاح قطعه سوم این مسیر را آخرین قطعه به عنوان راه اصلی ۱۳۶ کیلومتری پاتاوه - دهدشت اعلام‌کرد و گفت: مجموعه ۴ قطعه این مسیر ۱۳۶ کیلومتری را شامل می‌شود و محور پاتاوه به دهدشت از نقطه ابتدایی روستایی به نام «گیندی خوری» در استان کهکیلوبه و بویر احمد شروع و کل قطعه سوم داخل این استان است.

مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور گفت: در ۳ دهه اخیر هر قسمتی از این پروژه ۱۳۶ کیلومتری که آسفالت شده است مورد بهره برداری محلی قرار گرفته اما علت عدم افتتاح رسمی آن تکمیل نشدن قطعه سوم که گلوگاه اصلی است بود. در این قطعه تونلی به طول ۹۳۵ متر ساخته شده است که با حضور رییس جمهوری افتتاح و رسما کل محور زیر عبور می‌رود.

وی با اشاره به آثار اقتصادی و اجتماعی افتتاح رسمی این محور گفت: اتصال ۴۰۰ روستا به راه اصلی و دسترسی به مراکز استان‌ها از جمله مهمترین فایده‌های احداث این محور است. با کشیده شدن راه از دل سخت ترین قسمت‌های زاگرس نه تنها این ۴۰۰ روستا از خدمات زیرساختی مثل گاز آموزش و بهداشت بهره مند می‌شوند، بلکه مردمی که تا دیروز دسترسی به راه اصلی برای گرفتن خدمات بهداشتی و آموزشی در مراکز استان‌ها نداشتند امروز در اطراف جاده بوم گردی زده‌اند و علاوه بر رفع احتیاجات اآموزشی و بهداشتی اکنون می‌توانند جاذبه‌های بکر روستاهای خود را به مسافران نشان دهند.