رشت - ایرنا - سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی گیلان با اشاره به پایان برداشت پیله‌تر ابریشم در استان گفت: نوغانداران امسال ۵۰۰ تن پیله‌تر ابریشم برداشت کردند.

محمد گلشنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال ۱۳ هزار و ۶۰۷ جعبه تخم نوغان با قیمت هر جعبه ۲۰ هزار تومان در گیلان توزیع شده‌است، اظهار کرد: توزیع تخم نوغان ممکن است با توجه به عوامل مختلف اعم از میزان تولید، تقاضا و عرضه، بازار فروش و سیاست‌های دولتی در سال‌های مختلف متفاوت باشد.

وی افزود: پرورش کرم ابریشم، تولید ابریشم و محصولات آن از جمله فعالیت‌های مهم و ریشه‌دار خانواده‌های روستایی و شهری گیلان به شمار می‌رود که طی سالیان متمادی بخشی از هزینه‌های خانواده‌ها را پیش از دسترسی به درآمد سایر فعالیت‌های کشاورزی و غیر کشاورزی تامین می‌کند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی گیلان بیان کرد: مناطق لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن و صومعه‌سرا در گیلان به عنوان مناطقی با پتانسیل، برای پرورش کرم ابریشم شناخته شده‌اند و بیشترین میزان توزیع تخم نوغان و تولید پیله‌تر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه نوغانداری در سال‌های اخیر تحولات مختلفی را تجربه کرده‌است، اضافه کرد: در گذشته نوغانداری به عنوان یکی از مشاغل اصلی و مزیت‌های منطقه به شمار می رفت و در حال حاضر هم در بسیاری از مناطق به خوبی به این حرفه پرداخته می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: گیلان با برخورداری سهمی معادل یک سوم نوغانداری کشور به لحاظ توزیع تخم نوغان و تولید پیله‌تر کرم ابریشم قطب این تولید و صنعت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اقبال دوباره کشاورزان به کسب و کار نوغانداری طی یکی و ۲ سال اخیر و تشریح علل این مهم اضافه کرد: رونق بازار فروش، افزایش قیمت محصولات، ارتقای دانش فنی، حمایت دولتی با اعطای تسهیلات، بیمه پرورش کرم ابریشم، ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به کشاورزان از جمله دلایل استقبال کشاورزان به حرفه و صنعت است.

گلشنی به حمایت‌های دولت برای توسعه نوغانداری در سال‌های اخیر اشاره و عنوان کرد: توزیع تخم نوغان هیبرید و نهال توت اصلاح شده یارانه‌ای، اعطای تسهیلات، ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی، ایجاد بازار فروش و بیمه پرورش کرم ابریشم از جمله حمایت‌های دولت در این بخش است.

وی اظهار کرد: ایجاد ساز و کارهای مناسب برای خرید توافقی پیله‌تر توسط تجار و تولیدکنندگان نخ ابریشم در پنج استان کشور از جمله گیلان، توانمندسازی نوغانداران و کارشناسان مرتبط در قالب برگزاری دوره‌های آموزش نوغانداری و ساخت و بازسازی کارگاه ابریشم‌کشی خانگی، احیاء و توسعه باغات توت و افزایش تعرفه گمرکی واردات نخ ابریشم از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد با هدف حمایت از تولیدات داخلی از جمله دیگر حمایت‌هاست.

بر اساس آخرین اطلاعات تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که سالانه با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم متغیر است، ۳۱ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان به عنوان قطب تولید پیله‌تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله‌تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم‌کشی ایران به شمار می‌روند.

٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می‌کنند، با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود.

از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود.

حدود ۴۸ هزار جعبه تخم نوغان بر اساس نیاز امسال برای توزیع در ۳۱ استان کشور آماده شده‌است. بیشتر بخوانید: ۴۸ هزار جعبه تخم نوغان برای توزیع در کشور آماده شد

جشنواره ملی کج‌چینی "برداشت پیله کرم ابریشم" و جشن ثبت جهانی نوغانداری امروز "پنجشنبه" با حضور پرشور مردم در شهرستان لنگرود برگزار شد. بیشتر بخوانید: جشنواره ملی‌ کج‌چینی و جشن ثبت جهانی نوغانداری در گیلان برگزار شد