به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت امور هنری، اولین نشست هماندیشی صاحبنظران و فعالان سرود کشور با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی، حامد جلیلی مسئول دفتر سرود و جمعی از مسئولین و فعالین سرود و رسانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست سالاری بیان کرد: حوزه سرود حوزه همدلی و هم افزایی است و امیدوارم که روزی برسد که بتوانیم موسیقی و سرود کشور را به جایی برسانیم که گروههای کر و سرود چند هزار نفره داشته باشیم و سرود به دوره کمال خود برسد.
بسیاری از آثار هنری تاریخ، سفارشی اما با خلوص نیت بوده است
وی گفت: من در دانشگاه هنر خواندهام و جنس هنر را میشناسم؛ اولین مؤلفه برای بقای یک اثر هنری؛ اخلاص هنرمند بوده است. یادمان نرود که بخشی از تاریخ هنر، هنر سفارشی است؛ بخشی از مهمترین آثاری که بر دیواه های کلیساهای جهان مانند ایتالیا و وین مانده سفارشی بوده است، اما در این کارها هنرمند اخلاص خود را برای پول تعطیل نکرده است.
سالاری افزود: در نظر داشته باشیم از مسیری صحبت میکنیم که بیشتر راه را طی کردهایم و حالا باید این راه آمده را تحلیل کنیم و ادامه دهیم. دیگر نمیتوان درمورد ایجاد اتفاقات، صحبت کرد باید گام بعدی را برداشت. هنر ما این است که بتوانیم مسیر سرود را روان کنیم تا به مقصد درست برود. بنابراین دنبال متولیگری نیستیم.
وی اظهار کرد: باید در نظر داشت که همه مکاتب هنری تحت تاثیر اوضاع سیاسی اجتماعی هستند و این اوضاع موثر در تغییر فرمهای هنری هستند. با احترام به دوستان چه بخواهیم و چه نخواهیم هرچقدر از سیاست و اجتماع خود را دور کنیم باز هم ما را در بر میگیرد و تاریخ هنر نیز همواره این را نشان داده که جنبشها، فرمها را تغییر دادهاند.
سرود-مداحی اقتضای فضای اجتماعی جامعه شده است
معاون وزیر در امور هنری درباره پدیده سرود-مداحی نیز گفت: باید توجه داشت که سرود-مداحی امروز اهمیت دارد و این فرم هم محتوای خاص خود را تولید کرده است. سرود-مداحی اقتضای فضای اجتماعی جامعه شده است اما باید آن را هرس کنیم و معایبش را اصلاح کنیم.
سالاری درباره ضرورت زنده نگه داشتن امید در اثر هنری گفت: من در هر سفر استانی که میروم سعی میکنم به مدارس هم سر بزنم چرا که دانش اموزان بسیار همراه با عشق هستند و امیدوار. در دل این بچه ها و حتی در شهرها و روستاها امید زنده است، باید آن را زنده نگه داریم، نباید این امید را از بین برد.
دفتر سرود کار ساماندهی سرودهای کشور را انجام میدهد
محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی نیز در ادامه نشست گفت: نام دفتر موسیقی در گذشته دفتر سرود و آهنگ های انقلابی بوده است اما طی سالهایی در وزارت ارشاد سرود کم کم فراموش میشود و نهادهایی اندک در این حوزه فعالیت داشتند. اما از دو سال قبل این دغدغه مجدد ایجاد شد که سرود را احیا کنیم. در این چند سال متولیان سرود نیز زیاد شدند و در این زمینه فعالیت دارند.
وی افزود: این نگرانی بود که کار همدیگر را خنثی کنند و یا در زمینه شعر و سرود نتوانند آنطور که باید فعالیت داشته باشند. بنابراین دفتر سرود با راهنمایی وزیر و معاونت هنری از سال گذشته راه اندازی شد و در گفتگوهایی که داشتیم قرار شد که در این حوزه وزارت ارشاد به ورطه تولید نیفتد و بیشتر کار ساماندهی را انجام دهد.
الهیاری گفت: تلاش داریم تا بتوانیم ساماندهی و شناسنامه دار کردن گروهها را به شکل حرفهای و درست پیش ببریم. ما همواره این دغدغه را داریم که صرفا کودکان در این حوزه فعال نباشند و بزرگسالان نیز حضور داشته باشند و در عرصه سرود حلقه وصل از دوره کودکی به بزرگسالی باشیم.
سرود باید وارد سبد فرهنگی خانوادهها شود
حامد جلیلی مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت ارشاد نیز گفت: سرود تا امروز دارای نهاد مستقل و متخصصی با کارویژه سرود نبوده است اما این اتفاق در حال رخ دادن است. لازم است دور هم جمع شویم و بزرگان صحنه نظر دهند. امروز شور انقلابی خوبی داریم اما باید هدفمند شود. در بسیاری از کارهایی که انجام میدهیم به شکل موازی هزینه انجام میدهیم و اگر فکر واحدی پشت آن باشد میتوانیم بیشتر بهرهمند شویم.
وی افزود: ماموریت ما در دفتر سرود این است که سرود جزئی از سبد فرهنگی خانوادهها شود و مردم با کمال میل برای شنیدن سرود هزینه کنند. این را میتوان در جامعه فرهنگسازی کرد و قطعا با همفکری دوستان اتفاق خوبی رخ خواهد داد. ما برای آینده در دفتر سرود طرح و برنامهریزی داریم؛ ساماندهی گروه های سرود، طرح بهرهمندی از صندوق اعتباری هنر، بیمه گروهها، حضور گروهها در فستیوالهای جهانی، برگزاری جشنوارهها در این حوزه از جمله برنامه هایی است که مدنظر قرار دادهایم.
باید هر سرود در جای خود خوانده شود
سید جواد هاشمی که در عرصه سرود از گذشته فعالیت داشته است، دراین باره بیان کرد: اینکه بیان شد سرود در سبد فرهنگی خانوادهها باشد اتفاق خوبی است و من همواره به سرود به شکل کمی نگاه کردم تا کیفی. عدم مربوط بودن اشعار به سنین مختلف و جایگاههای مختلف به نظرم بزرگترین آفت سرود امروز شده و بی ربط بودن محتوای اشعار به کودکان باعث می شود خانوادهها بچههای خود را از این سبد دور نگه دارند و احساس کنند آنچه خوانده میشود ربطی به حضور فرزندان خود ندارد.
وی افزود: هرکجا متناسب با فضای خود باید سرود داشته باشد. در فضای مسجد متناسب با همان حال و هوا، در مدرسه نیز با همان حال و هوا، در فضای بسیج هم همین طور، عرق دینی و ملی در کنار هم باید قرار گیرد. در آستان قدس به همین شکل؛ اما متاسفانه مربیان ما یک دست شدهاند و همین اشکال ایجاد کرده تا تمام سرودههای ما یک شکل باشند و متناسب با حال وهوای اصلی قرار نگیرند.
باید برای موضوعات کاربردی در زندگی مردم، سرود داشته باشیم
میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری نیز بیان کرد: ما باید برای موضوعات کاربردی در زندگی مردم، سرود داشته باشیم. ما از یک سنی به بعد سرود نداریم، یکی از خلاءهای سرود نیز همین است و سرود نباید صرفا در موضوعات حماسی، سیاسی و آیینی تعریف شود و بلکه باید بچهها در آیینهای زندگی نیز سرود داشته باشند. ضمن اینکه همه موسیقی ما سرود نیست و پرداختن افراطی به آن نیز درست نیست.
وی افزود: این آسیب در برخی متولیان موسیقی هست که همه تلاش خود را معطوف سرود کردند در حالی که نهاد موسیقایی هستند. من به راههایی که پیوندش با مردم را حفظ کند و از دل مردم برآید و پیشرفت کند اعتقاد دارم بیش از کارهایی که ما در نهادهای دولتی سفارش دادیم و تولید کردیم کارهای اثرگذار آثاری بودند که دلی بودند و پیش رفتهاند. از نظر من دو وظیفه عمده بر دوش نهادهای دولتی نهاده شده است اول هموار کردن مسیر برای گروههای مردمی که اگر توانمند هستند به آنها کمک کنیم. دوم مراقبت از طراز هنری است چرا که لازم است و نباید در نهادهای حاکمیتی سرودی را ترویج کنیم که عینا در موسیقی پاپ خوانده میشود. باید آنچه که مطلوب هنر ایرانی اسلامی است ترویج کنیم.