بیرجند - ایرنا - معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت مدارس دو نوبت در مرکز استان گفت: احداث ۱۰۳ کلاس درس در شهرستان بیرجند ضروری است تا به معیار کشوری برسیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسن‌رضا بهروزی روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: بیشترین نیاز به ساخت مدرسه در خراسان جنوبی مربوط به بیرجند بوده و در حال حاضر ۳۳ پروژه با ۱۲۲ کلاس در دست ساخت است.

وی با اشاره به سرانه دانش‌آموزش شهر بیرجند و مناطق حاشیه آن اظهار کرد: سرانه استاندارد ۸.۴۹ متر مربع به ازای هر نفر است که این شاخص در استان ۶.۴۷ متر مربع و در بیرجند ۴.۸۴ متر مربع به ازای هر نفر است.

معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۵۵ هزار و ۸۰۲ دانش‌آموز در ۲۴۳ هزار و ۱۸۹ متر مربع زیربنای آموزشی شهرستان بیرجند مشغول تحصیل هستند و این محرومیت در مناطق حاشیه‌ای به ویژه شمس آباد، منظریه، دستگرد، چهکند، امیرآباد، حسین آباد سادات و شکرآب نمود بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: ۲ هزار و ۱۶۷ متر مربع زیربنای آموزشی در روستاهای حاشیه شهر بیرجند احداث شده که ۹ هزار و ۳۲۸ دانش‌آموز را پوشش می‌دهد با این وجود ۱۰ مدرسه عمدتا در حاجی آباد، امیرآباد چهکند و دستگرد همچنان دو نوبت است.

بهروزی یادآور شد: وقتی سایت‌های جدید مسکن ملی ایجاد شود و بعد از استقرار جمعیت، فاصله با نُرم (معیار) کشوری بیشتر خواهد شد.

اجرای ۱۶۴ پروژه آموزشی در استان

وی گفت: ۱۶۴ پروژه آموزشی در استان با ۴۲۱ کلاس درس در دست ساخت است که برای تکمیل آنها بیش از ۴۷۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به تحصیل حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در این استان گفت: با شتاب جوانی جمعیت پیش بینی می‌شود که این آمار تا سال ۱۴۰۶ به ۲۰۶ هزار نفر برسد.

وی با بیان اینکه سال گذشته اعتبار ملی نوسازی مدارس ۲۶۱ میلیارد تومان بود که ۲۱۵ میلیارد تومان آن تخصیص یافت ادامه داد: همچنین از ۵۳ میلیارد تومان اعتبار استانی ۳۸ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۱ تخصیص یافته است.

بهروزی گفت: در ۲ سال گذشته بیرجند از پروژه‌های محرومیت‌زدایی حذف شد و اکنون شاهد این انباشت محرومیت در حوزه پروژه‌های آموزشی هستیم.

۹۶ دبستان و سه دبیرستان دو نوبت در بیرجند

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم در این نشست با بیان اینکه در زمینه فضاهای آموزشی وضعیت بحرانی داریم گفت: ۹۶ دبستان در حال حاضر به صورت دو نوبت اداره می‌شود و از همه فضای آزمایشگاه، کارگاه و سالن‌های چند منظوره به عنوان کلاس استفاده می‌کنیم.

مجید بهدانی افزود: با این مشکل فرصت نداریم به سند تحول و فعالیت‌های پرورشی که نیاز جامعه است، فکر کنیم.

وی گفت: امسال با توجه به کمبود فضای آموزشی ۱۲ کانکس برای مدارس بیرجند درخواست کرده‌ایم که در شأن مرکز استان نیست.

افزایش جمعیت مرکز استان به دلیل مهاجرت

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند ادامه داد: سال تحصیلی گذشته اداره ثبت احوال آمار دانش‌آموزان مرکز استان را پنج هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد ولی هشت هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کردیم که نشان از مسئله مهاجرت دارد.

وی گفت: سه مدرسه متوسطه هم در سال تحصیلی جدید دو نوبت می‌شود و رفع این مشکل با ۱۲ کانکس راه حل درستی نیست.

بهدانی با بیان اینکه در جنوب شهر بیرجند به شدت دچار مشکل کمبود فضای آموزشی هستیم افزود: اگر ساختمان اداری آموزش و پرورش استان در سایت اداری آماده شود، با تحویل ساختمان قبلی ۱۰۰ کلاس به آموزش و پرورش بیرجند اضافه می‌شود.

وی گفت: لکه‌های آموزشی در اختیار ادارات و دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است از همین رو زمین با کاربری آموزشی در شهر بیرجند نداریم.

ارزیابی بیش از ۸۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ادامه این نشست درباره آزمون استخدامی دوره ابتدایی و متوسطه گفت: در آزمون استخدامی امسال ۳۷۷ مرد و ۵۰۰ زن به مرحله مصاحبه راه یافتند.

علیرضا کرباسچی ادامه داد: ۸۴۸ نفر قبولی آزمون را کسب کرده‌اند که ۲.۲ برابر ظرفیت بوده و ۸۲۸ نفر پس از تایید به مرحله ارزیابی تکمیلی رسیدند.

وی گفت: بررسی سوابق عمومی گزینش در حال انجام است و کار ارزیابی تکمیلی در ۱۶ کانون و پنج فضای آموزشی انجام می‌شود که ۹ حوزه ویژه خواهران و هفت حوزه برادران است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: ۱۷۰ نفر از نیروهای ارزشی و انقلابی برای انجام مصاحبه پذیرفته‌شدگان آموزش دیده‌اند که ۷۷ نفر مورد تایید قرار گرفتند و کار مصاحبه را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در هر کانون روزانه ۱۲ نفر سنجش و ارزیابی می شود گفت: کار ارزیابی تکمیلی قبول شدگان آزمون استخدامی از ۲۷ تیر ماه در استان شروع می‌شود.

هزار و ۸۴۵ نفر امسال بازنشسته می‌شوند

کرباسچی یادآور شد: امسال هزار و ۸۴۵ نفر واجد شرایط بازنشستگی در آموزش و پرورش استان داریم که با احتساب مشمولان سال گذشته سه هزار و ۵۰۵ نفر در سال تحصیلی پیش رو بازنشسته می‌شوند.

وی گفت: پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدامی با احتساب دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان هزار و ۲۱۹ نفر هستند که امسال جذب خواهند شد اما هنوز ۲ هزار و ۲۸۶ نفر در عرصه معلمی کمبود نیرو است که از طریق خرید خدمات و حق التدریس جبران می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: سال گذشته ۴۰ هزار ساعت هر هفته حق التدریس پرداخت می‌کردیم که هفت تا هشت میلیارد تومان در ماه هزینه داشته است.

تعیین تکلیف اردوگاه میرزاکوچک خان شهرستان طبس، تجلیل از فعالان طرح جهادی افسران سپاه پیشرفت و اهدای لوح و هدیه توسط استاندار، حل مشکل انشعابات آب، برق و گاز مدرسه دکتر داریوش گنجی واقع در شهرک امام علی از موضوعاتی بود که در شورای آموزش و پرورش به بحث گذاشته شد.

در مورد ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی هم با دستور استاندار مقرر شد جلسه تخصصی در دفتر فنی استانداری با مدیران مربوطه برگزار و نتیجه به شورای آموزش و پرورش اعلام شود.