تبریز - ایرنا - سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان عمومی غیردولتی به شمار می رود و وظیفه بیمه بازنشستگی و درمان اجباری و اختیاری را برعهده دارد برای تامین منابع مالی برای پرداخت هزینه های درمان، حقوق ها و مستمری ها، با دغدغه ها و چالش های بسیاری روبروست.

به گزارش ایرنا، بیش از ۴۲ میلیون نفر در کشور شامل حدود ۱۵ میلیون خانوار بیمه شده اصلی و حدود چهار میلیون مستمری بگیر زیر پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی هستند و این سازمان برای تامین هزینه های یاد شده افراد زیرپوشش، ناگزیر به تعریف منابع مالی و درآمدی جدید است.

مجموع بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی نیز ۷۵۲ هزار و ۴۶۰ نفر است و یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۸۵۷ نفر نیز به عنوان افراد تبعی زیر پوشش این سازمان هستند.

البته کاهش چالش ها و دغدغه های این سازمان در کانون توجه دولت سیزدهم بوده و در این دولت، نزدیک ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی تزریق شد که بی سابقه بود و بخش بزرگی از بدهی های این سازمان پرداخت شد.

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی و ارایه آماری از تعداد بیمه شدگان زیر پوشش این سازمان در استان، با تبریک هفته تامین اجتماعی، مهم ترین دغدغه ها، چالش ها و مشکلات و اهم اقدامات انجام شده برای بهبود سطح معیشت مستمری بگیران را تشریح کرد.

ناترازی مالی بزرگ ترین مشکل سازمان در برهه فعلی است

یونس دباغ صادقی پور با بیان اینکه ناترازی مالی، بزرگ ترین مشکل سازمان در برهه فعلی است، گفت: عمده ترین راهکاری که برای رفع این مشکل در دستور کار سازمان قرار گرفته گسترس پوشش بیمه ای است.

وی اضافه کرد: اکنون ۱.۹ میلیون نفر در کشور از طریق بیمه های خاص جذب شده اند تا بخشی از ناترازی مالی برطرف شود و در استان نیز در سال گذشته ۵۱ هزار نفر و در سال جدید ۱۶ هزار نفر از راه بیمه های خاص جذب شده اند که البته انتظار ما بیمه افراد از طریق بیمه اجباری با افزایش تولید و به کار گیری افراد بیکار است.

وصول مطالبات معوق یکی از چالش های تامین اجتماعی است

دباغ صادقی پور از وصول مطالبات معوق به عنوان یکی از چالش های تامین اجتماعی نام برد و گفت: اسناد سازمان پنجم تا دهم هر ماه بسته می شود و از بیستم هر ماه و بر اساس حروف الفبا، پرداخت حقوق مستمری بگیران آغاز می شود که اگر مطالبات به موقع وصول نشود و کارفرمایان به موقع بدهی خود را پرداخت نکنند در پرداخت حقوق دچار مشکل می شویم.

وی ادامه داد: انتظار ما همکاری و همراهی سازمان ها و دستگاه های دولتی و خصوصی با تامین اجتماعی است چون این سازمان علاوه بر پرداخت حقوق افراد بازنشسته و مستمری بگیر، در بخش درمان نیز فعال است و در خود تبریز با ۲ بیمارستان مجهز و ۱۲ درمانگاه مشغول ارایه خدمات به افراد زیرپوشش است.

وی افزود: هر گونه تعلل در پرداخت بدهی ها از سوی کارفرمایان، موجب بروز مشکل در ارایه خدمات به افراد زیر پوشش می شود از این رو تلاش داریم ضمن تعامل با سازمان ها و دستگاه ها، مطالبات را وصول و خدمات خوبی به افراد زیرپوشش ارایه کنیم.

کاهش نسبت پشتیبانی تامین اجتماعی را با چالش روبرو کرده است

دباغ صادقی پور از کاهش نسبت پشتیبانی به عنوان یکی از چالش های تامین اجتماعی کشور و استان یاد کرد و گفت: این رقم در بهترین حالت ۱۲ به یک بود یعنی برای هر ۱۲ شاغل یک بازنشسته، که بعدا این رقم به هشت، ۶ و در حال حاضر به ۳.۷ رسیده است.برای هر ۱۲ شاغل یک بازنشسته، که بعدا این رقم به هشت، ۶ و در حال حاضر در آذربایجان شرقی به ۳.۷ رسیده است.

وی گسترش پوشش بیمه ای را یکی از راهکارهای افزایش تعدا شاغلان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پنج میلیون نفر در کشور بدون هر گونه بیمه هستند که حدود هشت درصد این افراد در آذربایجان شرقی مستقرند و سازمان برنامه ریزی بر روی جذب این افراد را انجام داده تا بر این چالش مهم غلبه کند.

وی زیاد بودن شغل های سخت و زیان آور در آذربایجان شرقی را یکی از دلایل کاهش و تشدید کننده نسبت پشتیبانی اعلام کرد و افزود: آذربایجان شرقی استانی صنعتی است و بیشتر مشاغل صنعتی در ردیف شغل های سخت و زیان آور هستند و افراد شاغل در این حوزه پس از ۲۰ سال به جمع بازنشستگان اضافه می شوند که برای جبران آن، تولید و جذب نیرو و بیمه اجباری افراد باید بیشتر شود.

۶۰ درصد بیمه های تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی اجباری است

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۶۰ درصد از بیمه های افراد زیرپوشش این سازمان از نوع اجباری است، گفت: از ۵۸ درصد از جمعیت زیرپوشش این سازمان در استان، ۴۰ درصد نیز از طریق سایر و اختیاری بیمه هستند.

دباغ صادقی پور ادامه داد: تعداد افراد تحت پوشش سازمان از طریق بیمه های مشاغل آزاد و اختیاری را حدود ۱۷۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: حدود ۱۰۸ نفر از این تعداد بیمه مشاغل آزاد، ۳۹ هزار و ۱۴۷ نفر بیمه اختیاری، ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر بیمه زنان خانه دار و سه هزار و ۴۲۶ نفر بیمه دانشجویی هستند.

بازگشت هزار و ۶۰۰ نفر به کار و صرفه جویی ۲۰ درصدی در بیمه بیکاری

دباغ صادقی پور به کاهش تعداد افراد بیکاری که در استان از بیمه بیکاری استفاده می کنند اشاره کرد و گفت: با اعمال سیاست های تشویقی و برگزاری جلسات مشترک، تعداد افرادی که در استان از این بیمه استفاده می کردند از 9هزار و 400 نفر در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار و 800 نفر کاهش یافته و در واقع یکهزار و 600 نفر به سر کار بازگشته اند.

وی افزود: با بازگشت ۴۵۰ نفر از این افراد، ۲۰ درصد در مصارف بیکاری آذربایجان شرقی صرفه جویی شد.

وی همچنین از ماموریت ویژه شعبه پنج تامین اجتماعی برای نظارت و کنترل افرادی که از این نوع بیمه استفاده می کنند خبر داد و گفت: در جلساتی که با صاحبان صنایع، اداره کار و خود تامین اجتماعی برپا می شود افرادی را که بیمه بیکاری استفاده می کنند به مشاغل جدید معرفی می کنیم که در صورت تمایل آنها و شروع کار مجدد، اسامی آنها از لیست بیمه بیکاری خط می خورد.

دباغ صادقی پور سقف استفاده از بیمه کاری را متناسب به سوابق و تاهل و تجرد افراد اعلام کرد و افزود: افراد بر اساس شرایط می توانند از یکسال تا ۵۰ ماه به شرط پرداخت حداقل ۶ ماه بیمه از بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در تعداد افراد زیرپوشش بیمه جزو سه استان برتر بوده و در مصارف بیمه بیکاری نیز از استان هایی است که آمار پایینی دارد.

بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۷۵ درصد از کسانی که از این سازمان در استان مستمری بیمه بیکاری دریافت می کنند، غیرواقعی است.

بخشش جرایم بیمه ای تا پایان مردادماه

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی به اقدامات و تسهیلات این سازمان در ارتباط با کارفرمایان اشاره کرد و گفت: قانون بخش جرایم بیمه ای تا پایان مردادماه سالجاری اعتبار دارد و کارفرمایان می توانند تا این تاریخ برای پرداخت بدهی های خود به سازمان استفاده کنند.

دباغ صادقی پور افزود: البته کارگاه هایی که بیش از یکصد نفر نیرو دارند نمی توانند از این قانون بهره مند شوند و برای این نوع کارگاه ها، امکان تقسیط فراهم شده و کارفرمایان می توانند این فرصت استفاده کنند.

به گفته وی تامین اجتماعی استان تاکنون با ۳۰ درصد مجموعه های دولتی، غیردولتی عمومی و بخش خصوصی برای پرداخت بدهی های خود به توافقات کلی رسیده و نحوه پرداخت ها تعیین تکلیف شده است.

۵۷ هزار کارگاه بزرگ، کوچک و متوسط در آذربایجان شرقی وجود دارد.

بهبود معیشت مستمری بگیران با سه اقدام اساسی

دباغ صادقی پور با اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای بهبود سطح معیشت مستمری بگیران اشاره کرد و گفت: سه اقدام اساسی در این راستا صورت گرفته که مهم ترین آن، پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی از سوی سازمان است که در دولت سیزدهم استارت خورد و مستمری بگیران تنها با پرداخت ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان از خدمات درمان بیمه تکمیلی بهره مند می شوند.

وی اضافه کرد: افزایش میزان وام قرض الحسنه یکی دیگر از اقدامات در این راستا بود به طوریکه از رقم از پنج میلیون تومان در گذشته به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و از طریق کانون بازنشستگان و تامین مالی از سوی سازمان به مستمری بگیران پرداخت می شود.

وی به دیگر طرح ارتقا سطح معیشت مستمری بگیران نیز اشاره کرد و گفت: طرح کرامت رضوی که به دلیل کرونا تعطیل شده بود دوباره راه اندازی شده و مستمربگیران با اولویت سفر اولی، عازم مشهد خواهند شد.

تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی آذربایجان شرقی ۲۲۴ هزار و ۸۷۱ نفر و تعداد ۱۷۰ هزار و ۸۹۳ نفر به عنوان مستمری بگیر تبعی زیر پوشش و حمایت تامین اجتماعی استان قرار گرفته اند.

احیا چهار هزار سهمیه بیمه قالیبافی در استان

دباغ صاقی پور به مشکلات بیمه قالیبافان در استان اشاره کرد و گفت: بیمه برخی از این افراد به دلایلی قطع شده بود که با پیگیری یکی از نمایندگان مجلس، بیمه چهار هزار نفر از این قشر دوباره دایر شد.

وی تعدادکل افراد بیمه شده از محل قالیبافان را ۴۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: حق السهم پرداختی این افراد هفت درصد حداقل حقوق است.

برنامه ریزی برای شناسایی افراد فاقد بیمه

دباغ صادقی پور از برنامه ریزی این سازمان برای شناسایی افراد فاقد بیمه در استان خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ نفر بازرس، در این راستا در استان و در تبریز فعالیت می کنند و تاکنون موردهای بسیاری را در این زمینه شناسایی و به سازمان معرفی کرده اند.

وی افزود: بازرسی در سازمان در ۲ حالت سیستماتیک و کشفی انجام می شود که تمرکز فعلی سازمان در استان بر روی بازرسی کشفی است.

کاهش ۲۰درصدی مراجعات حضوری به شعب با گسترش خدمات الکترونیکی
دباغ صادقی پور به ارایه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری در شعب و مراکز این سازمان اشاره کرد و گفت: این خدمات ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده و به همین میزان ۲۰ درصد مراجعات حضوری کاهش یافته است.

وی گفت: این اقدام در راستای مدیریت سبز، کاهش مکاتبات، صرفه جویی در وقت و هزینه مخاطبین، کاهش بار ترافیکی و آلایندگی در شهرها در حال اجرا بوده و توسعه خدمات غیرحضوری مورد تاکید سازمان است.