اهواز- ایرنا- مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۱۴ دانش آموز خوزستانی برگزیده کشوری جشنواره نوجوان سالم شدند.

به گزارش ایرنا مسعود حمیدی نژاد روز یکشنبه در دوازدهمین جشنواره نوجوان سالم در محل تالار طلائیه اهواز بیان کرد: ۲۱هزار اثر به جشنواره نوجوان سالم در استان ارسال شد که از این تعداد ۱۰هزار اثر داوری گردید.

وی گفت: ۴۰۰ اثر در نهایت انتخاب و ۲۰۰ اثر برگزیده شد که ۶۰ اثر به جشنواره کشوری راه یافت و ۱۴ دانش آموز خوزستانی برتر ملی شدند.

حمیدی نژاد با بیان اینکه یکی از برنامه های آموزش و پرورش در حوزه مشاوره آمادگی ذهنی دانش آموزان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است افزود: آشنایی با آسیب‌هایی که مواد مخدر بر ذهن ،جسم و زندگی دانش آموز بر جای می‌گذارد و توانمند کردن دانش آموزان در مقابل آفتی به نام مواد مخدر از جمله اقداماتی است که آموزش و پرورش در برنامه‌های مشاوره‌ای خود انجام می‌دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر اینکه دانش آموز باید توان "نه گفتن" به مصرف مواد مخدر را داشته باشد ادامه داد: مسابقات و برنامه‌های فرهنگی و هنری که در سطح کشور و استان برگزار می‌شود کمک شایانی در داشتن زندگی سالم دانش آموزان دارد.

وی با بیان اینکه تقویت مبحث "یاریگران زندگی" در کنترل و پیشگیری از مصرف مواد مخدر یکی از محورهای مورد تاکید در این جشنواره است گفت: سه آسیب عمده در حوزه مواد مخدر در این جشنواره بررسی شده که شامل خشونت، طلاق و مصرف مواد مخدر است.

وی افزود: مساجد یکی از فضاهای بسیار خوب برای تربیت نوجوانان و جوانان هستند البته توان مساجد در تربیت متفاوت است.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: اسرار داشتن بر اینکه مدارس دانش آموزان را به اردو ببرند به این دلیل است که دانش آموز در این اردوها شیوه زندگی کردن درست و سالم را یاد می‌‎گیرد.

حمیدی نژاد گفت: برخی خانواده‌ها متوجه نیستند که رفتارهای نادرستی که در برخی موارد رخ می‌دهد باعث آسیب زدن به فرزند آن‌ها می‌شود، دانش آموز باید بیاموزد که در مقابل آسیب‌هایی که وجود دارد چگونه رفتار کند.

در ادامه این مراسم مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: برنامه‌های مهارتی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی که دانش آموزان در معرض خطر آن هستند طی همکاری استانداری و آموزش و پرورش خوزستان در حال انجام است.

محبوبه ایزدپناه افزود: برنامه ریزی شده تا مراکز یاریگران زندگی در خوزستان با حمایت‌های ملی افزایش یابد، این مراکز برنامه‌ها و کلاس‌های مشاوره مفیدی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی دارند.

وی در ادامه با اشاره به مقوله دانش آموزان بازمانده از تحصیل افزود: پیگیری‌های خوبی در کشور برای جذب هر چه بیشتر دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان انجام شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان یادآورشد: جذب این دانش آموزان تنها مربوط آموزش و پرورش نیست؛ ابتدا این دانش آموزان باید توسط دستگاه‌های مربوطه شناسایی و بعد از سوی آموزش و پرورش جذب می‌شوند.

جشنواره نوجوان سالم یکی از ۱۸ طرح آموزش و پرورش در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.