تهران- ایرنا- سرپرست پژوهشگاه تربیت بدنی با اشاره به اهداف بلندت مدت این مرکز علمی گفت: یکی از چشم اندازهای ما برای زنان ورزشکار تبدیل ایده خلاق و نو به علم است.

به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی و معرفی ستاد ملی نوآوری و کارآفرینی ورزش بانوان چند روز پیش با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و استانداری تهران در محل سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد. این ستاد با هدف ایجاد هم‌افزایی و یکپارچگی در بین وزارت ورزش و وزارت علوم ایجاد شده و قرار است در آن ایده‌های نوین بر حسب نیازهای جامعه طراحی شود تا بتواند بخشی از نیازهای زنان ورزشکار ایران را تامین کند.

در همین رابطه زهرا سلمان سرپرست پژوهشگاه تربیت بدنی پاسخگوی سوالات خبرنگار ورزشی ایرنا بود که مشروح آن در زیر آمده است:

برای نخستین بار ستادی برای کارآفرینی زنان ورزشکار تشکیل شده است. ایده اولیه این ستاد توسط چه کسی مطرح شد؟

ایده اولیه این ستاد از طریق معاونت فناوری پژوهشکاه تربیت بدنی طرح و ارگان‌های دیگری مانند وزارت علوم، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و استانداری تهران در جریان آن قرار گرفته و از این طرح حمایت کردند. در این ستاد ایده‌های نو برای حمایت از کارآفرینی زنان ورزشکار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از اسفند سال ۱۴۰۱ جلساتی داشتیم و حمایت‌های خوبی نیز انجام شد. در این فاصله اساسنامه این ستاد را به تصویب معاونت وزارت علوم رساندیم و احکام ستاد نیز توسط معاونت فناوری امضا شد.

تمام اقدامات انجام شد و حدود پنج ماه دیگر همایش برگزار خواهد شد؟

این همایش اصلی ستاد نیست بلکه یک پیش همایش برای معرفی ستاد و رونمایی از لوگوی آن است. لوگوی طراحی شده کاملا منطبق بر اهداف ستاد و جامعه هدف است. در گذشته کمتر در حوزه کارآفرینی بانوان ورزشکار ورود شده این در حالی است که زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل داده و در بخش‌هایی مانند اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ورزشی پا به پای مردان فعالیت دارند و در خانواده‌ها نیز نقش محوری دارند. این موجب شده تا ما ایده نو برای زنان داشته باشیم تا بتوانیم نقش زنان را در جامعه پررنگ‌تر کنیم.

ایده‌های خلاقانه برای کارآفرینی زنان ورزشکار از کدام گروه گرفته می‌شود؟

ما یک گروه خاص برای طراحی ایده نداریم بلکه از زنان و دخترانی که ایده خلاقانه داشته باشند حمایت خواهیم کرد. مهم نیست در کدام بخش باشند. شاید ایده از سوی دانشجویان تربیت بدنی یا رشته‌های مرتبط باشد یا اینکه از سوی اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی مطرح شود. همچنین از نظرات قهرمان و زنان ورزشکار که صاحب ایده خلاقانه در زمینه کارآفرینی باشند حمایت خواهیم کرد. حتی دختران و زنانی غیر ورزشکاری که ایده نو دارند، استفاده خواهیم کرد.

اگر بخواهیم به صورت مختصر اهداف این ستاد را بیان کنید چه چشم‌اندازی پیش روی شما به عنوان رئیس این ستاد وجود دارد؟

هدف ما نوآوری و کارآفرینی برای زنان ورزشکار است و در این مسیر به دنبال آن هستیم تا با استفاده از طرح‌های خلاق و نو، فاصله علم و عمل را کم کنیم. همچنین ارتباط بین علم و صنعت را باید به گونه‌ای برقرار کنیم که در کمترین زمان ایده‌ها را به مرحله اجرایی درآوریم. این مهم مورد تاکید وزارت علوم نیز است. با کمک پنج‌نهاد یاد شده این اهداف را پیگیری خواهیم کرد. البته ما در گام نخست قرار داریم و خود را محصور در حوزه جغرافیایی ایران نخواهیم کرد و سعی داریم آن را بین‌المللی کنیم.

برای هر ستاد یا کار اجرایی نیاز به بودجه خاص است. پنج نهادی که درگیر ستاد هستند چه بودجه‌ای در اختیار شما قرار دادند؟

اهداف زیادی برای ستاد طراحی شده اما برای اجرایی شدن آن نیاز به بودجه دارد. بودجه‌هایی در حد معمول داشتیم و کارهای اولیه انجام شده اما برای ادامه راه و شکوفایی این ستاد نیاز به حمایت داریم و باید بودجه کلانی داشته باشیم. هر پنج نهاد باید کارهای اتصالی داشته باشند تا در مسیر اهداف ستاد تسهیل‌گری انجام شود. اینکه یک نهاد به عنوان رابط بتواند ما را به بانک ها معرفی کند بسیار خوب است.

ستاد شما از این ستادهای نمادین نیست که چند نفر در آن دور هم جمع می‌شود و برون‌داد نهایی آن هم مشخص نیست؟

اصلا اینگونه نیست، من با برگزاری شو و کارهای نمادین مخالفم. قرار نیست ایده بگیریم و آن را بایگانی کنیم زیرا این راه به جایی نخواهد برد. از شعاری بودن کار پرهیز خواهیم کرد تا بتوانیم اهداف خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم. اگر کسی ایده‌ای برای کارآفرینی دارد باید حمایت کنیم. حتی برای پیشبرد اهداف می‌توانیم از خیرین نیز کمک بگیریم.

در چند سال گذشته نگارش پایان نامه، مقاله و پروژه‌های دانشجویی به یک تکلیف تبدیل شده و حاصل تلاش دانشجویان در بایگانی دانشگاه‌ها انبار است، آیا برنامه‌ای برای حمایت از این کارها دارید؟

من خودم عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و با این مشکلات در ارتباط هستم. ما به دنبال کارهای نو هستیم که تکراری نباشد. باید طرح و ایده‌ای را به عنوان پایان‌نامه و مقاله کار کنیم که کاربردی باشد و گره‌ای از مشکلات جامعه را باز کند، به عبارتی کار علمی باید گره‌گشا باشد. در دانشگاه‌ها تلاش خواهیم کرد تا با فراخوان دانشگاهی، طرح‌هایی را جذب کنیم که با مشکلات زنان ورزشکار در ارتباط باشد.

بسیاری از وسایلی که در ورزش ما استفاده می‌شود وارداتی است و با توجه به مشکلات تحریم و نرخ ارز، رسیدن این وسایل به ورزشکاران سخت شده است آیا برنامه‌ای هم برای طراحی و تولید وسایل مورد نیاز ورزشکاران دارید؟

حتما، معاونت فناوری پژوشگاه فراخوانی برای جذب ایده‌های خلاق برای تولیدات وسایل ورزشی داریم که مشابه خارجی دارند. ما به دنبال تولید نمونه ایرانی آن هستیم تا ورزشکار با کمترین هزینه بتواند آن را خریداری کنند.