به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست امور ستاد و مطالعات راهبردی ستاد فرهنگی و اجتماعی با حضور محمود حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی و علیزاده مدیر امور ستاد مطالعات راهبردی و تعدادی از تهیه کنندگان برنامههای تلویزیونی از جمله خرمشاهی، سیدحسین سبطی، حسین طاهری و فهیمه کوهخضری برگزار شد.
در این نشست به چگونگی ایجاد فضای مشارکت و احصاء مسیر کمک و همراهی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تهیه کنندگان تلویزیونی پرداخته شد.
خرمشاهی مدیر عامل کانون تهیه کنندگان رسانههای دیداری به پارهای از مسائل پیش روی تهیه کنندگان تلویزیون و چگونگی شکلگیری کانون تهیه کنندگان پرداخت و افزود: در فضای رسانه به ایجاد چهار ایده اجرایی از جمله راه اندازی (رسانه تعاملی) VOD، مجلههای دیداری، گرفتن مجوز برای آموزشگاه و ثبت جشنوارهها پرداختیم که در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی میتواند به عنوان بالی برای پرواز باشد.
سید حسین سبطی در این نشست مهمترین و متداولترین واژه و مفهوم را که قرار است در کشور به آن پرداخته شود را حکمرانی مطلوب دانست و عنوان کرد: باز طراحی حوزه سیاستگذاری فرهنگ و رسانه باید در یک حکمرانی مطلوب و شایسته صورت گیرد.
وی مهمترین اتفاق در حکمرانی فرهنگی در کشورهای توسعه یافته و در کشورهایی که در حوزه فرهنگ صادر کننده فرهنگ هستند را تولید گفتمانهای فرهنگی در دنیا و تبدیل آن به گفتمان هژمونی دانست.
سبطی در ادامه گفت: مهمترین کار این کشورها استفاده از ظرفیت (سازمان های مردم نهاد) NGO در حوزه رسانه و فرهنگ است که این مؤسسات بهعنوان بازوان جریان فرهنگی مأموریتها در حوزه فرهنگ را برای گفتمانسازی فرهنگی به انجام میرسانند.
حسین طاهری تهیه کننده سریال فاخر سلمان فارسی در این نشست ضمن بیان این نکته که بخشی از خروجی و بیفرهنگیهای داخل کشور به رسانهایها برمیگردد، گفت: اگر بخواهیم فرهنگ ما استوارتر و قلد بلندتر شود، باید بحث فرهنگ رسانه بهطور جدی بازنگری شود و لازم است تا نگاه ما با نگاه کلان کشور نیز هم افق گردد.
وی افزود: بهمنظور تمدنسازی اسلامی باید با نگاه منطقهای و جهانی به چگونگی زدن پل ارتباطی بین جامعه ایران و خارج از کشور اندیشید، کاری که اکنون در سریال سلمان فارسی رقم خورده است.
کوه خضری از اعضای کانون تهیه کنندگان و مدیرکل امور مجلس دیوان محاسبات با بیان اینکه در صنعت سینما تهیه کننده بهعنوان سرمایهگذار محسوب شده ولی در تلویزیون بهعنوان کسی که مؤلف یک گفتمان فرهنگی در جمهوری اسلامی است برشمرده میشود، افزود: برای چرخاندن چرخ فرهنگ و قابلیت اثر گذاری آن در جامعه نیازمند تبدیل آن به یک صنعت هستیم و لازم است برای فرهنگ نیز مانند بقیه صنایع مشوق در نظر گرفته شود.
وی وجود کانون تهیه کنندگان را مهمترین راهکار هدر نرفتن سرمایه انسانی در تلویزیون دانست و تقویت رسانههای دیداری را موجب انتقال تجربه به عرصه نوین رسانه ای خواند.
محمود حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی در این نشست مسئله رسانه را با اهمیت خواند و انجام هر طرحی را در این زمینه منوط به داشتن یک نقطه اتکا، متشکل از افراد متعهد به کشور که می تواند با یک اراده جمعی صورت گیرد، دانست.
وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال ظرفیتی است که در فضای کنشگری برای کشور و انقلاب اسلامی فعالیت کند، خاطر نشان کرد: دبیرخانه در حیطه مأموریتی خود به عنوان یک نهاد سیاستگذار به سمت تقویت این حوزه حرکت کرده است و اکنون نیز با نگاه و دبیر شورای عالی بر استفاده از ظرفیتهای غیر حاکمیتی شامل بخش خصوصی و مردمی بهعنوان یک راهبرد اصلی لازم است با مجموعهای مانند کانون تهیهکنندگان مرتبط شده و از ظرفیت آنها در این مسیر بهرهمند شویم.
علیزاده مدیر امور ستاد و مطالعات راهبردی ستاد فرهنگی و اجتماعی با اشاره به تأثیر رسانهایها در برخی از بیفرهنگیهای داخل کشور با طرح سوالی پیرامون اینکه آیا تاکنون آسیبشناسی از نقش تهیهکنندگان در شهرت و کنشگری سلبرتیها در فضای فرهنگی جامعه و تأثیرات منفی فرهنگی ناشی از این موضوع صورت گرفته است؟ خواستار بررسی و آسیب شناسی این حوزه شد.