به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، هاشم داداشپور روز دوشنبه در نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد به موضوع جذب دانشجویان بینالملل اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع جذب دانشجویان بینالملل در دستور کار همه رؤسای دانشگاهها قرار گرفته است.
وی درخصوص بورسیهها افزود: آیین نامه جامع ۱۳گانه بورس به تمامی دانشگاههای کشور ابلاغ شده است که این آیین نامه دارای دو بخش بورس دانشجویان و بخش حاکمیتی است که در آن چند بورسیه از جمله بورس دانش و بورس بلندمدت تعریف شده است.
معاون وزیر علوم ادامه داد: موضوع بورس بلند مدت برای رشتههای نوپدید، بین رشتهایها و هنر تعریف شده است. بورس بلند مدت در حوزه هنر فعال شده و در حوزههای دیگر نیز در حال فعال شدن است و باید از این فرصت برای آنکه بتوانیم تامین اعضای هیات علمی را در کنار دوستان مرکز جذب دنبال کنیم حداکثر استفاده را کنیم.
داداش پور به بورس دانشجویان سال آخر اشاره و خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت نیز برای ترمیم اعضای هیئت علمی دانشگاهها بهرهمند شویم.
وی در ادامه سخنان خود با یادآوری فرصت مطالعاتی دانشجویان خارجی و فرصت مطالعاتی بین دانشگاهی افزود: فرصت مطالعاتی بین دانشگاهی بین دانشگاههای در حال توسعه و توسعه یافته ضرورتی است که باید اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: در حوزه تامین مالی تغذیه دانشجویان از هیات دولت مصوبهای داشتیم که الگوی نوین تامین مالی تغذیه را بتوانیم انجام دهیم. با توجه به نتایج جمعبندی شده صاحب نظران، یک کار خوبی درآمده است که سعی میکنیم با مذاکره با سازمان برنامه و بودجه آن را دنبال کنیم و در این الگو سعی شده تنوع ایجاد کنیم.
داداش پور با بیان اینکه بحث آیین نامه دانشجویان سرآمد تدوین شده و طی دو هفته آینده ابلاغ می شود، تصریح کرد: این آیین نامه میتواند جریانی را در دانشگاهها در کنار آیین نامه دانشجویان نمونه ایجاد کند تا تسهیلات برای دانشجویان نمونه ۲ تا ۵ درصد در نظر گرفته شده و از طرفی جریان علمی را در داخل دانشگاههای کشور تقویت کند.
وی درباره سلامت روان دانشجویان اظهار داشت: آسیبهای روانی و اجتماعی دانشجویان در سطح دانشگاههای کشور بالاست و دادهها حکایت از آن دارد که حدود یک سوم دانشجویان کشورمان در معرض آسیبهای متفاوت هستند.
رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: کارنامه سلامت روان دانشجویان به ما کمک میکند درک درستی از میدان داشته باشیم و از روسای دانشگاهها می خواهم به بحث کارنامه سلامت روان دانشجویان توجه کنند تا بتوانیم تحلیل دقیق جغرافیایی و کلام را داشته باشیم.
داداش پور با بیان اینکه مهارت زندگی در دانشجویان ضعیف است خاطرنشان کرد: درس باعث شده دانشجویان از مهارت زندگی غفلت کنند و ما باید این غفلت را جبران کنیم. در این راستا میتوان دو واحد مهارت زندگی را به عنوان دروس اجباری معرفی کنیم.