تهران- ایرنا - خبرگزاری کیودو ژاپن نوشت براساس آخرین نظرسنجی کم شدن میزان محبوبیت نخست وزیر این کشور ادامه دارد و درحال رسیدن به کمترین میزان از زمان تصدی در این سمت است که دلیل آن افزایش نگرانی ها درباره تصمیم دولت ژاپن برای رهاسازی پسماندهای آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما به اقیانوس و دریاها عنوان شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کیودو، براساس نظرسنجی کیودو در حالی که دولت ژاپن با مشکلات نگرانی ها درباره تلاش های پاکسازی فاجعه هسته ای فوکوشیما و سیستم کارت شناسایی دست و پنجه نرم می کند، میزان محبوبیت کابینه فومیو کشیدا نخست وزیر این کشور به ۳۴.۳ درصد یعنی نزدیک به کمترین میزان در زمان تصدی وی به عنوان نخست وزیر رسیده است. این درحالی است که میزان مخالفت با وی افزایش یافته و در مقایسه با نظرسنجی پیشین که حوالی نیمه ماه ژوئن انجام شد از ۴۱.۶ درصد به ۴۸.۶ درصد افزایش یافته است. کمترین میزان محبوبیت کشیدا از زمان نخست وزیری در اکتبر ۲۰۲۱ ۳۳.۱ درصد ثبت شده است.

میزان پشتیبانی از حزب لیبرال دموکرات به ۳۰.۱ درصد یعنی کمترین عدد از زمان بازگشت این حزب به قدرت در ژاپن از دسامبر ۲۰۱۲ رسیده است.

به رغم انتقادات و مخالفت ها در ژاپن و خارج از این کشور، دولت ژاپن بر اجرای برنامه رهاسازی پسماندهای فوکوشیما به اقیانوس آرام مصمم است.

این نظرسنجی نشان می دهد ۸۰.۳ درصد پاسخگویان گفتند احساس می کنند توضیحات ارائه شده از سوی دولت ژاپن درباره این مسئله ناکافی است. ۸۷.۴ درصد نیز معتقدند رهاسازی پسماندهای آلوده به مواد رادیواکتیو فوکوشیما کم و بیش منجر به آسیب اقتصادی به کشور خواهد شد.

این نظرسنجی با تماس با ۴۹۱ نفر که به شکل تصادفی و از میان افرادی که واجد شرایط رای گیری بودند با خطوط تلفن ثابت و هزار و ۸۲۹ خطوط تلفن همراه انجام شد که ۴۱۶ نفر پاسخگویان از خطوط ثابت منزل و ۶۱۸ نفر از خطوط تلفن همراه بودند.

از زمانی که دولت ژاپن تصمیم گرفت برنامه رهاسازی پسماندهای فوکوشیما را اجرایی کند، نگرانی هایی در میان مردم به ویژه ماهیگیران درباره تاثیرات منفی بر روی کسب و کارها اتفاق افتاد و کشورهای همساییه از جمله چین نیز در این باره ابراز نگرانی کردند.

تاکنون دولت ژاپن تنها متعهد به شروع رهاسازی در تابستان سال جاری است اما نظرسنجی کیودو با توجه به برنامه های متعدد دیپلماتیک کشیدا و احتمال تغییر کابینه دولت ژاپن در ماه سپتامبر، این زمان را احتمالا ماه اوت می داند.

برخی رسانه ها،منابع و مقامات رسمی رده بالای ژاپنی گفتند باتوجه به ریزش و کاهش پشتیبانی عمومی از دولت، فومیو کشیدا برای تغییر کابینه حدود اواسط ماه سپتامبر سال جاری برنامه ریزی کرده است.همچنین رسانه آساهی شیمبون اشاره کرده با توجه به کاهش حمایت از دولت ممکن است کشیدا متقاعد شود مجلس عوام را منحل و در ماه پاییز درخواست انتخابات زودهنگام پارلمانی کند.

به گزارش نشریه گلوبال تایمز چین، ناظران چینی نیز اعلام کردند باوجود اینکه دولت ژاپن و شرکت TEPCO که به عنوان متصدی رهاسازی آب های آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیماست، روایت خود را از " امنیت " پسماندهای تصفیه شده تکرار می کنند نتایج نظرسنجی ها یکبار دیگر نشان می دهد توضیحات ارائه شده از سوی توکیو و شرکت TEPCO درباره این مسئله و متقاعد کردن عموم مردم ناکام بوده است.

با وجود این دا ژیگانگ رئیس بنیاد مطالعات شمال شرقی آسیادر آکادمی علوم اجتماعی هلونگجیانگ دیدگاه دیگری دارد. وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت معتقد است مشخصا به دلیل ادامه کاهش میزان محبوبیت کابینه کشیدا، نخست وزیر این کشور بیش از پیش نسبت به خطر کردن و منحل کردن مجلس عوام زودتر از موعود بی میل است. عنوان ریاست وی به عنوان رهبر حزب حاکم یعنی لیبرال دموکرات تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ است.

این کارشناس چینی هشدار داد پیش از این که کشیدا کابینه اش را تغییر دهد و مجلس عوام را منحل کند دولت ژاپن می خواهد با تبلیغات درباره دیگر مسائل داخلی و بین المللی توجه عمومی را از آثار منفی رهاسازی پسماندهای فوکوشیما و سیستم کارت شناسایی دور کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد دولت ژاپن ممکن است روابط عمومی خود را وادار کند تلاش هایی در راستای لاپوشانی و پنهان کاری برای تصویر خود در داخل و خارج از این کشور برای برنامه رهاسازی پسماندهای فوکوشیما ترتیب دهد. برای مثال دولت ژاپن، چین را به سیاسی کردن مسئله و انحراف افکار عمومی متهم کرده است.

از دیگر سو کارشناسان محیط زیست تاکید کردند ژاپن نمی تواند خود را تبرئه کند، چرا که برنامه رهاسازی پسماندهای فوکوشیما تصمیم سیاسی است که به حقوق و منافع انسان ها به اندازه محیط زیست دریایی بی توجهی می کند.

روز گذشته تظاهراتی در مخالفت با این برنامه توسط سازمان های غیردولتی محیط زیستی ژاپنی در ایواکی واقع در استان فوکوشیما آغاز شد. در این گردهمایی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شهروند از جمله ماهیگیران، متخصصان ایمونولوژی آبزیان، کارشناسان ژنتیک و نمایندگان انجمن آبزیان از سراسر ژاپن دور هم جمع شدند. در بیانیه منتشر شده از سوی این افراد آمده است : « دریای کشورمان، دریای ژاپن، دریایی متعلق به جهان است که دیگر بیش از این نباید با موادرادیواکتیو آلوده شود. »