شیراز-ایرنا-طرح بام با هدف آموزش بانوان و جذب زنان آتش نشان داوطلب در ۱۷۶ محله کلانشهر شیراز و ارتقاء سطح ایمنی و پیشگیری از حوادث ناگوار و آتش سوزی آغاز شد.

به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در مراسم رونمایی از طرح بام با حضور با حضور بانوان داوطلب آتش نشان در ۱۷۶ محله شیراز با بیان اینکه برای جمع کردن نیروهای آتش‌نشانی نیازمند یک سالن چند هزار نفری هستیم، گفت: شاهد حوادث زیادی در سطح شیراز هستیم که می توان با همت و کمک آتش نشانان داوطلب این بحران ها را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: حدود دو ماه قبل شاهد یک آتش سوزی در بلوار فرصت شیرازی بودیم که در این رخداد جان ۳ کودک از بین رفت که اگر در لحظات نخست اقداماتی انجام شده بود شاهد این حادثه تلخ نبودیم.

هادی عیدی با اشاره به برگزاری آموزش برای اهالی رسانه، عنوان کرد: ما شاهد حوادث تلخی در کشور مانند سیل شیراز در سال ۹۸، زلزله بم، زلزله کرمانشاه و غیره بودیم برای اینکه شاهد کاهش خطرات ناشی از این حوادث باشیم باید نکاتی را رعایت کنیم، بسیاری از آتش سوزی ها از آشپزخانه شروع می شود که با آموزش خانواده ها می توان از بسیاری از این حوادث جلوگیری کرد.

رییس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با بیان اینکه بیشترین تعداد داوطلبان آتش نشانی با چهار میلیون نفر در دنیا در ژاپن فعالیت دارند،گفت: باید برای مدیریت حوادث آماده باشیم که آتش نشانان داوطلب در زمان ابتدایی و طلایی حادثه باید به حادثه دیدگان کمک کنند.

وی ادامه داد: آتش نشانان داوطلب ممکن است اولین نفراتی باشند که در محل حادثه حاضر شوند که در صورت کنترل وضعیت توسط این افراد ممکن است دیگر نیاز به حضور آتش‌نشانی و اورژانس نیز نباشد.

عیدی پور با بیان اینکه خیلی از آتش سوزی ها با جرقه، شمع و... شروع می شود،گفت: در صورت آموزش همگانی می توان جلوی بسیاری از آتش سوزی های بزرگ را گرفت.

وی اضافه کرد: فدراسیون جهانی آتش‌نشانان داوطلب با ۱۳۸ عضو فعالیت دارد که باید تلاش کنیم کشور ما نیز به عضویت در این نهاد درآید.

وی خطاب با حاضرین گفت: ۷۰۴ آتش نشان داوطلب در این محل حضور دارند که باید هر کدام چهار نفر را به این گروه اضافه کنند،‌ ما به ازای هر آتش‌نشان باید پنج آتش‌نشان داوطلب نیز داشته باشیم تا بتوانیم جان شهروندان را نجات دهیم و در شیراز حداقل به فعالیت سه هزار و ۵۰۰ آتش‌نشان داوطلب جدید نیاز است.

عیدی پور ادامه داد: بانوان جامعه هدف بزرگی برای جذب بعنوان آتش نشان داوطلب هستند زیرا این قشر در بعضی موارد بجای کنترل حادثه و به دلیل عدم آموزش شروع به فریاد می کنند که در صورت آموزش آنها در زمان طلایی می توانند خیلی کمک کننده باشند که از این رو بانوان آتش‌نشان داوطلب به عنوان سفیران و مدرسان در محلات معرفی خواهند شد.

لشکری از بانوان برای برقراری ایمنی در کلانشهر

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز نیز در این برنامه گفت: داوطلبان آتش نشان باید تبدیل به یک لشکر شوند تا در این شهر ایمنی کامل برقرار شود.

غلامرضا غلامی با اشاره به حادثه تلخ آتش سوزی فرصت شیرازی و مرگ سه کودک، عنوان کرد: آموزش می توانست جان این کودکان را نجات دهد، چون آموزش لازم ندیده بودند کودکان را به طبقه بالا برده بودند تا از آتش در امان باشند اما نمی دانستند دود به طبقه بالا می رود و همین موضوع دلیل این حادثه تلخ شد.

وی با بیان اینکه گسترش آتش‌نشانان داوطلب سبب نجات جان افراد بیشتری می شود، تاکید کرد: در این ایام محرم و حضور در تکیه ها می توان جلوی خیلی از اتفاقات را گرفت و گسترش چنین برنامه هایی می تواند سطح ایمنی جامعه را افزایش داد و از اتفاقات تلخ پیشگیری کند.

آموزش همگانی با زنان محقق می شود

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این آیین با اشاره به توانمندی بانوان و نقش آنان در مدیریت بحران و اینکه مرکز ثقل یک خانواده بانوان هستند گفت: در هر حوزه‌ای که بانوان آموزش ببینند این انتقال آموزش هم به فرزندان صورت می‌گیرد و هم به همسر و بقیه اعضای خانواده به‌ همین دلیل بانوان را مخاطب طرحی قرار دادیم تا بتوانیم آموزش خدمات ایمنی و آتش نشانی را فراگیر کنیم.

افسانه خواست خدایی با بیان اینکه طرحی را در حوزه‌ آموزش شهروندی برای بانوان در نظر گرفتیم که در سطح محلات برگزار شود افزود: برای این طرح که با نام بام نام گذاری شده است از سال گذشته ردیف بودجه در کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری مصوب شد تا بانوان محلات تحت آموزش خدمات ایمنی و آتش نشانی قرار بگیرند.

وی با اشاره به وجود ۱۷۶ محله در شیراز گفت: در هر محله چهار بانو در حوزه‌ خدمات ایمنی آتش‌نشانی و موضوعاتی که ضرورت یک خانواده در حوزه‌های بحران را ایجاد می‌کند آموزش می بینند.

خواست خدایی این طرح را در سطح کشور بی نظیر عنوان کرد و افزود: طرح بام همکاری مشترکی از معاونت برنامه ریزی کمیته‌ خانواده و بانوان و سازمان آتش‌نشانی است که طبق بررسی های انجام شده چنین طرحی که آموزش همگانی برای بانوان کل شهر باشد در سطح کشور انجام نشده و این امر بی‌نظیر است.

عضو هیات رییسه شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه بانوان محلات پس از آموزش خدمات ایمنی گواهینامه دریافت می کنند افزود: بانوان بعد از آموزش در سطح یک مربی هستند که می توانند به افراد دیگر محله آموزش ایمنی و آتش نشانی داشته باشند و افراد را با مدیریت در بحران ها آشنا کنند.

خواست خدایی این آموزش ها برای بانوان رایگان عنوان و اظهار کرد: در مرحله اول استقبال بسیار خوبی برای ثبت نام آموزش داشتیم که فعلا سعی کردیم از بانوان یاوران شورا،خبرنگاران ،بانوان دانشگاهی و حوزه و فعالان اجتماعی در محلات ثبت نام کنیم.

رییس کمیته بانوان و خانواده شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه ۷۰۴ بانو تحت آموزش قرار می گیرند افزود: در این طرح که برای اولین بار در شیراز اجرا می شود شاهد یک آموزش همگانی در حوزه‌ ایمنی و خدمات آتش‌نشانی هستیم.

خواست خدایی گفت: کلاس های آموزشی بر اساس استاندارد سازمان آتش نشانی در سطح های مختلف برگزار می شود که افرادی که آموزش می‌بینند ابتدا آموزش مقدماتی و سپس در مراحل بعد آموزش ها تکمیلی را فرا خواهند گرفت.

وی در پایان عنوان کرد: علاوه براینکه بانوان در سطح محلات می‌توانند به افراد آموزش دهند در فرهنگسراها و باغات بانوان نیز تیم هایی برای آموزش به بانوان مستقر تا این آموزش همگانی و فراگیر شود.