به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، مختار گرشاسبی روز سه شنبه اظهار کرد: در این جلسه که با حضور مسوولان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، پیرامون راه اندازی خط دریایی حمل کالای مستقیم از چین و دوبی به بندر کاوه قشم مذاکره شد.
وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که بندر کاوه با توجه به ظرفیت های موجود از جمله عمق ۲۱ متری آبخور اسکله، استقرار اپراتور، تجهیزات و امکانات تخلیه و بارگیری کانتینری به عنوان تکمیل کننده بندر شهید رجایی در حوزه هاب دپوی کالای وارداتی مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور و منطقه آزاد قرار گیرد.
مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: مطابق مذاکرات صورت گرفته و برنامه ریزی انجام شده، قرار است در مرحله نخست ورود کشتی های تا ۱۰۰۰ کانتینر در این بندر پهلو گیری داده شوند و پس از تکمیل و توسعه امکانات تخلیه و بارگیری در بندر کاوه قشم از کشتی های پنج تا ۱۰ هزار کانتینری در این بندر استفاده شود.
گرشاسبی اضافه کرد: بر این اساس تمامی شرکت های وارد کننده مواد اولیه تولیدی و شرکت های صادر کننده کالا در کشور می توانند کالاهای خود را مستقیم از چین، دبی و هند وارد بندر کاوه قشم نمایند و از مزیت ها و مشوق های منطقه آزاد در کاهش هزینه ترخیص و معافیت های انبار داری و سایر مزیت ها بهره مند شوند.
این جلسه هماهنگی و کارشناسی با حضور مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم و مدیر اپراتور بندر کاوه (شرکت سی دلف) با مسوولان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتیهای بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیکترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخترسانی به کشتیهای عبوری از آبراهه بینالمللی و پارکهای انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.
از سوی دیگر، ویژگیهای طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل میشود.
این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطهای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بینالمللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیتهای این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژیبر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارکهای انرژی است.