تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

کرمان - ایرنا - مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش شهداد از مستندسازی چهار اثر تاریخی این بخش خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، حجت ابراهیمی‌زاده اظهار داشت: مستندسازی قلعه‌های ده سیف، زوار و رودخانه واقع در روستاهایی به همین نام و همچنین حمام تاریخی شهداد انجام شده و در مرحله تشکیل پرونده برای ارسال به تهران است.

وی با اشاره به اینکه قدمت چهار اثر تاریخی فوق به دوره قاجار باز می‌گردد افزود: پرونده این آثار برای ثبت ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد که امیدواریم با شرایط ویژه‌ای که آثار مذکور دارند به زودی شاهد ثبت این آثار در فهرست آثار ملی باشیم.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش شهداد ادامه داد: بخش شهداد در کنار بیابان لوت دارای بناهای تاریخی منحصربفردی است که یک بسته کامل گردشگری را تشکیل می‌دهد که از همه مردم دعوت می‌کنیم از این آثار دیدن کنند.

ابراهیمی‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه شهداد در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا از گردشگران و مسافران کمتری بهره می‌برد درصدد هستیم با اجرای برنامه‌های ویژه در این فصل هم میزبان گردشگران باشیم.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش شهداد خاطرنشان کرد: زمان بازدید از آثار طبیعی و تاریخی بخش شهداد از مهرماه آغاز می‌شود و تعداد زیادی از مردم و گردشگران به این بخش سفر می‌کنند که خوشبختانه تا حدودی توانستیم برای حضور آنها زیرساخت‌های اقامتی شامل بوم‌گردی‌ها و کمپ‌های اقامتی را مهیا کنیم.

بخش شهداد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان واقع شده که قدمت آن به حدود ۶ هزار سال قبل می رسد و درفش شهداد کهن‌ترین پرچم فلزی ایران در این منطقه کشف شده است.

قلعه کهنه، قلعه رموک، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، آب انبار حاج محمدتقی، کارگاه فلز کاری باستانی (محوطه باستانی شهداد)، آسیاب آبی و غیره از مهمترین بناهای تاریخی شهداد هستند.

شهداد یکی از دروازه های ورود به بیابان جهانی لوت محسوب می شود که آثار طبیعی و تاریخی زیادی مانند کلوتها، منطقه گندم بریان (گرمترین نقطه زمین)، جنگل نبکاها، قلعه شفیع آباد، رود شور و غیره در آن قرار دارد.