تهران- ایرنا-  به دنبال بازداشت یک سرباز آمریکایی بعد از عبور بدون مجوز از محدوده مرزی کره‌شمالی توسط نیروهای این کشور، بنظر می رسد ممکن است دو کشور به رغم تنش های فراوان، ناچار به انجام تماس ها و تعاملات دیپلماتیک برای حل و فصل موضوع سرباز بازداشت شده شوند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از یونهاپ، این سرباز آمریکایی که تراویس کنیگ نام دارد در جریان یک تور سیاحتی از سازوکار امنیتی مرزی بین دو کره، عبور کرد و وارد کره شمالی شده است.

این حادثه در حالی رخ داد که تنش‌ها به دلیل ادامه آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر کره شمالی از جمله پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیما و کوتاه برد رو به افزایش گذشته است.

به گفته تحلیلگران، حادثه دستگیری سرباز آمریکایی توسط کره شمالی می‌تواند امکانی را برای از سرگیری گفت‌وگو میان دو طرف ایجاد کند، اگرچه این احتمال وجود دارد که پیونگ یانگ از این حادثه برای اهداف تبلیغاتی استفاده کند که در این صورت این مساله می تواند به بدتر شدن روابط دو کشور بیانجامد.
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، می گوید واشنگتن برای گفتگو در خصوص این مساله دستگیری با پیونگ یانگ تماس گرفته است.

میلر در یک نشست مطبوعاتی روزانه با اشاره به نام رسمی کره شمالی، جمهوری دموکراتیک خلق کره، گفت: «ما متوجه هستیم که پنتاگون با همتایان خود در کره شمالی تماس گرفته است. من فقط می گویم که مانند همیشه، ایمنی و امنیت هر آمریکایی در خارج از کشور اولویت اصلی است. "
«سی‌بی‌اس» نیوز گزارش داد که این سرباز یکی از اعضای رده پایین ارتش آمریکا بود. او در ژانویه ۲۰۲۱ به ارتش پیوسته بود.

کره شمالی و جنوبی از نظر تکنیکی در جنگ‌اند زیرا جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۳-۱۹۵۰ با یک آتش‌بس به جای یک معاهده صلح، با منطقه غیرنظامی‌شده در امتداد مرز دو کشور، پایان یافت.

سربازان دو طرف در منطقه امنیتی مشترک که تحت نظارت فرماندهی سازمان ملل متحد است با یکدیگر روبرو می‌شوند. این منطقه یک مقصد توریستی محبوب است و صدها بازدیدکننده هر روز از این منطقه در سمت کره جنوبی بازدید می‌کنند.

به استناد گزارشهای خبری، پیونگ‌یانگ از آغاز سال جدید میلادی تاکنون آزمایش‌های گوناگون تسلیحاتی متعددی را انجام داده است که از طرف کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده، تحریک‌آمیز توصیف شده است.