گناباد-ایرنا- رییس اداره آموزش و پرورش گناباد با اشاره به کمبود نیروی انسانی گفت: این شهرستان با کمبود ۲۰۰ معلم در مقاطع تحصیلی مختلف برای سال تحصیلی جدید مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید فدوی روز چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش گناباد با اشاره به به بازنشستگی ۲۶۰ نفر از معلمهای این شهرستان در سالجاری گفت: از این تعداد ۶۰ نفر متقاضی دوباره دعوت به کار شدند، با این حال در سال تحصیلی جدید با کمبود معلم روبرو هستیم.
وی در ادامه بیان کرد: ۱۸۶ نفر از معلمان و دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان گناباد طی سالجاری در جشنواره ها و مسابقه های مختلف فرهنگی و هنری در سطوح کشوری و استانی برتر شناخته شدند.
رییس اداره آموزش و پرورش گناباد افزود: این شهرستان به نسبت جمعیت دانش آموزی در مسابقه های مختلف فرهنگی و هنری جایگاه پنجم بین سایر شهرستانهای استان خراسان رضوی طی امسال کسب کرد.
فدوی کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق گناباد و از جمله در بخش مدارس غیر انتفاعی را یادآور و خواستار واگذاری برخی از ساختمانهای بدون استفاده دولتی برای جبران این کمبودها شد.
وی با اشاره به تناسب نداشتن فضاهای آموزشی در نقاط روستایی شهرستان گناباد گفت: در برخی مناطق با فضاهای مازاد و در برخی نقاط با کمبود فضا مواجه هستیم.
رییس اداره آموزش و پرورش گناباد از بازسازی ۳۰ مدرسه فرسوده گناباد از هفته آینده خبر داد و گفت: برای نخستین بار تعدادی از فضاهای مازاد آموزش و پرورش طی هفته آینده به صورت اجاره به مردم واگذار می شوند.

تابستان فرصت مناسبی برای آسیب‌شناسی حوزه آموزش و پرورش است

فرماندار گناباد هم در این جلسه گفت: فصل تابستان با توجه به تعطیلی مدارس فرصت مناسبی برای آسیب شناسی و بررسی مسائل و مشکلات و نقاط ضعف و قوت آموزش و پرورش این شهرستان از جمله کمبود نیروی انسانی است.
رضا نصیری افزود: باید ضمن بررسی دقیق مسائل و مشکلات این بخش در فصل تابستان از ظرفیتهای این شهرستان و در صورت لزوم پتانسیلها و امکانات استانی برای کاهش تنگناها و توسعه کمی و کیفی فعالیتهای آن در سال تحصیلی آینده بهره لازم گرفت.
وی ادامه داد: همچنین باید از این فرصت برای افزایش مهارت آموزی معلمان و راهکارهای تحقق دستاوردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بهره گرفت.
فرماندار گناباد با اشاره به اینکه برخی از کلاسهای درسی در برخی مناطق روستایی گناباد تا ۲ هفته از ابتدای سال تحصیلی گذشته بدون معلم بودند، تصریح کرد: بررسی مسائل و مشکلات تامین کادر تعلیم و تربیت و رفع کمبودهای موجود در اولویت برنامه ریزی آموزش و پرورش این شهرستان باید در فصل تابستان قرار گیرد.
نصیری خواستار واگذاری ساختمانهای بدون استفاده سایر بخشهای دولتی و اداری به آموزش و پرورش و مدارس گناباد برای جبران کمبودهای موجود شد.
وی ضمن تاکید بر اولویت قرار دادن بازسازی ساختمانهای فرسوده مدارس در شهرستان گناباد و از جمله مناطق روستایی، خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت خیران در این ارتباط شد.
از مجموع ۱۷ هزار و ۶۱۴ دانش آموز که در ۹۱۱ کلاس درس و ۲۲۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی گناباد شاغل به تحصیل هستند، ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه هستند.
هشت هزار و ۸۳۶ نفر از دانش آموزان در مدارس دولتی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در مناطق روستایی، ۹۲۷ نفر در مدارس شاهد و بقیه در مدارس استثنایی و غیرانتفاعی به تحصیل اشتغال دارند.
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.