سید علی احمدزاده پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای جایگزینی هلی کوپتر اورژانس استان که از رئیس جمهور مردمی درخواست کمک و مساعدت انجام شده و حتما این موضوع مکاتبه و پیگیری خواهد شد.
به گفته احمد زاده افزون بر ۸۵ درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است و به عبارتی محورهای ارتباطی صعب العبور در جای جای آن ،خدمات رسانی اورژانس به وِیژه هوایی را با سختی رو به رو کرده است و استان به دلیل شرایط خاص توپوگرافی اش نیاز مبرم به یک فروند هلی کوپتر دارد.
وی افزود: جاده های دسترسی مردم به مراکز درمانی سخت و صعب العبور است و بیشتر ماموریت های اورژانس به صورت هوایی صورت می گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بالگرد فعلی مرکز اورژانس استان قدمتی حدود ۶۰ سال داشته و هفته اخیر هم در منطقه آجم از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه سقوط کرد .
احمدزاده تاکید کرد: بالگرد اورژانس برای امداد درسانی به یک مادر باردار و یک نوجوان دارای مشکل تنفسی به منطقه آجم اعزام شده بود که در هنگام امداد رسانی سقوط کرد.
طبق اعلام رئیس اورژانس استان، این بالگرد قدمتی حدود ۶۰ سال داشته و تنها بالگرد فعال در این استان بوده که در حال حاضر بالگرد سقوط کرده، آسیب جدی دیده است و قابلیت پرواز ندارد.
امید است هلی کوپتری به استان تخصیص داده شود که متناسب با وضعیت استان باشد و قابلیت نشست و برخاست در شرایط آب و هوایی سخت استان را داشته باشد زیرا وزش باد و جریانهای ناگهانی در این استان زیاد است، توپوگرافی استان نیازمند بالگرد جوانتر و سیستم به روزتری است.
اورژانس ۱۱۵هوایی زمان رسیدن مصدومان و بیماران از صحنه تا بیمارستان را ۳۰۰ درصد کاهش می دهد واز نظر متخصصان اورژانس کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد جزء ضروری ترین مراکز نیازمند اورژانس هوایی است.
اورژانس هوایی یاسوج در اسفند ماه ۱۳۹۵ راهاندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان ها را هم پوشش می داد.
براساس آمار موجود ،کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۲پایگاه اورژانس است و ۳۶۰نفر نیرو در این پایگاه ها کار می کنند.
توپوگرافی خاص استان کهگیلویه و بویراحمد
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده و این استان کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه دارد و دارای شرایط خاص توپوگرافی (پستی و بلندی )و کوهستانی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
با توجه به وضعیت توپوگرافی خاص استان، قرار داشتن نقاط حادثه خیز در مناطق کوهستانی آن و صعب العبور بودن منطقه اورژانس هوایی یاسوج در اسفند ماه ۱۳۹۵ راهاندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان ها را هم پوشش میدهد.