بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: آمارها نشان می‌دهد مصرف آب کشاورزی استان در سال ۱۳۹۲ یک میلیارد و ٢۶٣ میلیون مترمکعب بود و اکنون به ٧٨٧ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری روز پنجشنبه در تشریح این خبر افزود: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت خراسان جنوبی این موفقیت را رقم زده است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های چندین ساله در منطقه بیان کرد: الگوی کشت استان متناسب با شرایط اقلیمی موجود ابلاغ شده و اقدامات اجرایی متناسب با این الگو انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بدیهی است در استانی مانند خراسان جنوبی، اجرای طرح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی می‌تواند در مهار اثرات نامطلوب بخش کشاورزی به خوبی نقش ایفا کند و می‌طلبد بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تلاش داریم با توسعه صنعت گلخانه‌ای بازدهی مصرف آب و تولید را بالا ببریم تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه سال گذشته ۵۴ هکتار به زیرساخت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شد گفت: در دولت قبل فقط ٨۴ هکتار گلخانه در خراسان جنوبی داشتیم و اکنون ۵٠ درصد به این سطح اضافه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در دولت قبل ۲ هکتار از سطح زیرکشت خراسان جنوبی به کشت دانه‌های روغنی اختصاص داشت که اکنون به ۶٢ هکتار رسیده و سه هزار درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته سه هزار و ۵٢٠ هکتار به سطح زیرکشت درختان استان اضافه شد گفت: توسعه محصولات خاردار مانند زرشک، عناب، زعفران، پسته و گل محمدی جزو الگوی کشت استان بوده که کشت گیاهان دارویی و روغنی هم به محصولات کشاورزی اضافه شده است.

وی بیان کرد: رشد تولید فقط با بهره‌وری به‌دست می‌آید یعنی علم و تجربه را با هم ترکیب کنیم و در کنار آن از منابع موجود نیز بهترین استفاده را ببریم.

جعفری با بیان اینکه استفاده مطلوب از زمین و منابع آبی، افزایش عملکرد در واحد سطح را به ارمغان می‌آورد گفت: توجه ویژه به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سبب شده تاکنون ٢۵ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی یعنی بالغ بر ۴٠ هزار هکتار مجهز به این سامانه‌ها شود.