عطاء اله اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سیستان و بلوچستان از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استانهای کم برخوردار بوده و به تبع این شرایط تصادفات جادهای هم در این استان از میانگین کشوری بالاتر است از این رو برای جبران این مساله در دولت مردمی توسعه بزرگراههای استان با جدیت در دستورکار قرار گرفته به طوریکه تقریبا اغلب پروژههای بزرگراهی استان از ردیف ملی برخوردار شده و در قالب قطعات مختلف در دست اجراست.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تنها استان متصل به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار، تنها استان با بیشاز یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بوده و در مسیر ۲ کریدور از سه کریدور در ترانزیت بزرگ جهان قرار داشته که همه این ظرفیتها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بین المللی به آن داده موقعیتی که استفاده از آن در مسیر توسعه اقتصادی منطقه احداث هر چه سریعتر بزرگراهها را میطلبد.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا در حال حاضر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به ارزش بیشاز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب ۱۱ کارگاه راهسازی در محدوده شهرهای زیر پوشش این ادارهکل در دست ساخت است.
وی با بیان اینکه هزینه هر کیلومتر احداث بزرگراه در سیستان و بلوچستان ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، تصریح کرد: کارگاههای حوزه عمرانی راه در مسیرهای مختلف استان فعال بوده و هیچ طرحی در حوزه عمرانی راه متوقف نیست و در صورت تخصیص بهموقع منابع مالی طرحها از شتاب بیشتری برخوردار میشوند.
اکبری متوسط ساخت بزرگراه در دولت قبل را در سیستان و بلوچستان حدود ۱۳ کیلومتر عنوان کرد و افزود: با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساختها اکنون متوسط سالانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده که نوید بخش رونق و آبادنی بیش از پیش است.