ساوه- ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: مرمت اساسی بخش شمالی کاروانسرای تاریخی شهر آوه این شهرستان آغار شد.

«رضا ایاز» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی مصوب می شود امسال نیز ۱۴ میلیارد ریال برای این اقدام تخصیص داده شده است.
وی اضافه کرد: امسال حجره‌ها، طاق ها و قسمت شاه نشین در قسمت شمالی این بنا که تخریب شده به طور اساسی مرمت خواهد شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه با بیان اینکه هم اکنون کارگاه مرمتی این بنا تجهیز شده است یادآور شد: کارشناسان میراث فرهنگی به منظور رعایت نکات حائز اهمیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روند مرمت نظارت دارند.
ایاز گفت: این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه بوده که به شماره ۳۴۸۹ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: کاروانسرای آوه ساوه دارای پلان متقارن چهار ایوانی یعنی فرم کلاسیک یک کاروانسرا بوده و از بخش های مختلف حیاط مرکزی، ورودی، ایوان، حجره و شترخانه تشکیل شده است.
در دوره‌های گذشته و به‌ویژه در عصر صفویه شهر آوه بر سر راه کاروان ‌رو واقع بوده و این بر اهمیت این کاروانسرا در میزبانی از کاروانیان اضافه کرده است.
شهر آوه از توابع شهرستان ساوه در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان و در مسیر جاده قدیم ساوه - قم قرار دارد.
امسال برای مرمت ۱۰ آثار تاریخی این شهرستان از جمله مسجد جامع، بازار تاریخی، مسجد سرخ، تفرجگاه قیزقلعه‌سی و بقعه اشموئیل نبی ۵۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی تخصیص یافته است .
شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.