اصفهان - ایرنا - مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت: تامین گاز مایع مصرفی هیات‌های عزاداری در محرم و صفر در اولویت قرار دارد و تمهیدات و هماهنگی‌های لازم برای ثبت‌نام در سامانه " سدف " انجام شده است.

عبدالله گیتی منش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به شرکت‌های توزیع کننده و تاسیسات گاز مایع تاکید شده است که با هماهنگی نواحی مختلف این شرکت و سازمان های متولی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، تامین گاز مایع هیات های مذهبی و مواکب در ایام محرم و صفر در اولویت قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بر این اساس مقرر شده است که به‌منظور تامین سوخت فعالیت های مذهبی و مواکب که امکان بهره گیری از گاز شهری را ندارند، با آموزش و اطلاع رسانی برای استفاده از سامانه " سدف " (درخواست فراورده های نفتی) و تایید سازمان های متولی اقدام شود.

وی اضافه کرد: به‌منظور ثبت نام در سامانه سدف برای فعالیت های مذهبی ماه های محرم و صفر باید گروه مصرفی " گرمایشی حرارتی " با گروه کاربرد " سازمان تبلیغات اسلامی " و نوع کاربرد " حسینیه ها و تکایا " انتخاب شود.

گیتی منش ادامه داد: به رییسان نواحی مختلف شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان تاکید شده است که درخواست سوخت گاز مایع با کاربرد فعالیت های مذهبی و مواکب را در اولویت قرار دهند و به‌صورت روزانه آمار تایید سوخت را به متصدیان تاسیسات مردمی اعلام کنند.

وی با بیان اینکه برای سوخت ماه محرم مطابق سایر مصرف‌ها بر اساس قانون تکلیفی و مبنی بر توزیع الکترونیکی از طریق سامانه سدف انجام می‌شود، گفت: لازم است متقاضیانی که برای نذری ماه محرم نیاز به سیلندر گاز مایع دارند به مسجدها، شورای اسلامی، دهیاری و پایگاه‌های بسیج مراجعه کنند و پس از اخذ تایید نهایی به عاملین توزیع مراجعه کرده و گاز مایع مورد نیاز خود را دریافت کنند.

گیتی منش تاکید کرد: هماهنگی لازم در این زمینه با بخش‌های مختلف از جمله فرمانداری ها و انجمن صنفی کارفرمایان توزیع کنندگان گاز مایع استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه توزیع الکترونیکی گاز مایع در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ تکلیف شده است، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ۳۵ درصد از گاز مایع مصرفی استان به‌صورت الکترونیکی توزیع می‌شود و پیشرفت خوبی در این زمینه داریم.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با بیان اینکه توزیع الکترونیکی گاز مایع در سال گذشته در اصفهان نزدیک به صفر بود، اظهار داشت: اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع به ساماندهی این بخش و شناسایی مصرف کنندگان واقعی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از جمله قاچاق این سوخت، کمک بسیاری می‌کند.

به گزارش ایرنا، طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع به‌منظور ساماندهی توزیع گاز مایع، شفاف سازی عرضه، شناسایی مصرف کنندگان مجاز گاز مایع، جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و تامین منافع مردم و دولت اجرا می‌شود.

گاز مایع (LPG) از پروپان و بوتان تشکیل شده است که در حالت مایع نگه داشته می‌شود. این گاز به دلیل این که به سادگی قابل حمل و نقل است در بسیاری از مکان‌هایی که استفاده از منابع دیگر سوخت امکان‌پذیر نیست استفاده می‌شود از جمله در خانه‌ها برای اجاق گازها و وسایل گرمایشی، کارخانه‌ها برای سوخت کوره‌ها و مشعل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و تجاری و سوخت دوم برای خودروها.

مصرف روزانه گاز مایع در استان اصفهان حدود ۳۷۰ تُن است.