تهران-ایرنا- رهبر کاتولیک‌های جهان امروز (یکشنبه) اظهار داشت: امواج گرمای اخیر در بسیاری از نقاط جهان و وقوع سیل در کشورهایی مثل کره جنوبی، نشان دهنده‌ی لزوم انجام اقدامات فوری بیشتر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس در مراسم دعای «آنجلوس» خطاب به جمعیت در میدان سنت پیتر واتیکان گفت: خواهشمندم، من درخواست خود از رهبران جهان را تکرار می‌کنم تا اقدامی دقیق‌تر برای محدود کردن انتشار گازهای آلاینده انجام دهند.

وی افزود: این چالشی اضطراری و مربوط به همه است، نمی‌توان آن را به تعویق انداخت. بیایید از خانه مشترک‌مان محافظت کنیم.

فرانسیس از ‌[کشورهای] جهان درخواست کرد تا به سرعت سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند و حفاظت از محیط زیست را محور اساسی قدرت خود قرار دهند.

پاپ با کسانی که از بحران آب و هوایی رنج می‌برند و کسانی که به آنها کمک می‌کنند، ابراز همبستگی کرد.

موج گرما در بخش‌هایی از جنوب ایالات متحده رکوردشکنی کرده‌، در همین حال دمای هوای بسیار بالا در چین و جنوب اروپا از جمله ایتالیا و یونان نیز ثبت شده است.

وقوع آتش‌سوزی جنگلی امروز (یکشنبه) در جزیره «رودس» یونان، ساکنان جزیره و هزاران گردشگر را مجبور به تخلیه روستاها و استراحتگاه‌های ساحلی کرد.

در دیگر کشورهای اروپایی مثل فرانسه، انگلیس و اسپانیا نیز آتش سوزی‌های متعددی رخ داده که این کشورها به آتش‌نشانان خود دستور آماده باش داده‌اند.

به گزارش ایرنا، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین در سال‌های اخیر منجر به بارندگی‌های سیل‌آسا در سراسر جهان شده است.

سرویس تغییرات آب و هوایی "کوپرنیک" اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ این قاره بوده است.

دانشمندان بارها هشدار داده‌اند که تغییرات آب‌وهوایی، ناشی از انتشار سوخت‌های فسیلی است و همین امر موج‌های گرما را شدیدتر و کشنده‌تر می‌کند.

دمای شدید کره زمین به از سرگیری مذاکرات بین چین و ایالات متحده درباره تغییرات آب و هوایی انجامید.

چین و آمریکا دو منبع عمده انتشار دی اکسید کربن در جهان محسوب می‌شوند. از همین رو، همکاری آنها بخشی حیاتی از تلاش های جهانی برای مهار گرمایش جهانی تلقی می‌شود.