شیراز- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: صدور مصوبات برای حمایت و کمک رسانی به مناطق سیل زده و ابلاغ و اجرایی شدن آن‌ها در دولت سیزدهم به کوتاه ترین زمان ممکن رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیل عبدالهی، یکشنبه در نشست مدیران پاسخگو در شیراز افزود: در دولت های قبل پس از وقوع یک بحران یا حادثه در یک منطقه یکسال طول می کشید که مصوبات هیات دولت در خصوص آن منطقه ابلاغ و اعتبارات تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: اما در دولت سیزدهم در جریان وقوع سیل در برخی نقاط استان از جمله سیل سال ۱۴۰۰ بیرم لارستان یا سیل سال گذشته استهبان در کمتر از یک ماه پس از وقوع سیل مصوبه هیات دولت ابلاغ و پرداخت تسهیلات و حمایت ها آغاز شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اظهار کرد: به دنبال آن پیگیری ها برای نوسازی و بهسازی واحدهای آسیب دیده از سیل آغاز شد و با پیگیری هایی انجام شده ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی در حال اتمام است و تسهیلات حمایتی نیز به موقع پرداخت شده است.

عبدالهی گفت: علاوه بر این به تمام آسیب دیدگان از سیل نیز لوازم خانگی داده شد و تمام دامدارانی که سیل موجب از بین رفتن دام آنها شده نیز دام زنده دریافت کردند.

کاهش ۹۵ درصدی آتش سوزی مراتع در فارس
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، با اشاره به وقوع آتش سوزی های گسترده در مناطق مختلف استان طی سال های گذشته، بیان کرد: مجموعه اقدامات و فعالیت های پیشگیرانه سبب شد که سال گذشته شاهد کاهش ۹۵ درصدی آتش سوزی ها در استان باشیم.

عبدالهی افزود: این در حالی است که ۶۵ درصد آتش سوزی های سال ۱۴۰۰ کشور مربوط به فارس بود و این مساله به یک دغدغه برای مردم و مسئولان تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۵ هزار هکتار از جنگل ها و مراتع استان دچار آتش سوزی شد که امسال به ۵۰۰ هکتار هم نرسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اظهار کرد: علاوه بر این با توجه به آمادگی خوب نیروهای امدادرسان و هماهنگی های انجام شده، مدت زمان پایداری آتش سوزی ها نیز بسیار کاهش یافته و در اغلب مواقع آتش در کمتر از ۲ ساعت مهار می شود.

مقابله با پدیده فرونشست زمین با تقویت سفره های زیرزمینی آب

عبدالهی، یکی از چالش های پیش روی استان را با توجه به خشکسالی های پی در پی و برداشت های بی رویه از آبهای زیرزمینی، فرونشست زمین دانست و گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی سبب شده که در برخی نقاط استان این اتفاق تشدید شود.

وی افزود: بر همین اساس جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و پُر کردن چاه های غیرمجاز فعال و همچنین نظارت بر برداشت از چاه های غیرمجاز به عنوان راهکارهایی برای کنترل فرونشست زمین در دستور کار قرار دارد و با جدیت نیز دنبال می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و به منظور بررسی چالش ها و راهبردهای فرونشست زمین، اسفند سال ۱۴۰۰ با همکاری دانشگاه شیراز و با حضور استادان دانشگاه و افراد صاحبنظر وبیناری در استان برگزار شد و این مساله مورد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: علاوه بر این، یک پژوهشکده نیز در ستاد مدیریت بحران کشور در حال انجام مطالعاتی در خصوص مناطقی که بیشتر در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند، است.

عبدالهی افزود: تقویت سفره های زیر زمینی آب و اجرای طرح های آبخیزداری از دیگر اقداماتی است که در جهت جلوگیری از گسترش فرونشست زمین در فارس در دستور کار قرار گرفته است.