تهران- ایرنا- معاون توسعه شرکت های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ شرکت بالای هزار میلیارد تومانی دانش‌بنیان داریم که توانایی تبدیل شدن به ابرشرکت های دانش‌بنیان را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رضا اسدی‌فرد روز دوشنبه در نشست خبری معرفی نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان افزود: ۸۰ درصد شرکت ها شامل حدود هفت هزار شرکت نوپا می شوند، ۱۳ درصد شامل ۱۱۷۴ شرکت نوآور و هفت درصد یعنی ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان فناور هستند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: سال ۱۴۰۱ شروع دومین دهه گفتمان دانش بنیان در کشور و دوره چهارم فعالیت معاونت علمی بود که سال دانش بنیان نام‌گذاری شد.

وی گفت: در این سال تصویب قانون جهش دانش بنیان را هم داشتیم. لازم بود سازوکار معاونت علمی در دوره چهارم فعالیت آن تغییر کند. در دهه قبل گفتمان جامعه حمایت از دانش بنیان‌ها بود. امروز گفتمان جامعه انتظار از دانش بنیان ها برای حل مسائل مهم کشور از جمله مسائل اقتصادی است.

اسدی‌فرد تصریح کرد: در نظام ارزیابی قبلی، اولویت ارزیابی بر اساس پیچیدگی فناوری بود، اما در نظام جدید اولویت با این است که فناوری مورد نظر چقدر برای جامعه نفع دارد. پس شرکت‌هایی که بیشتر در این مسیر تلاش کنند، بیشتر حمایت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: زیست‌بوم دانش‌بنیان به حدی از بلوغ رسیده که می‌توانیم نقش خود را بیشتر در حوزه سیاست گذاری تعریف کنیم و کارهای شرکت‌های دانش‌بنیان را به خودشان واگذار کنیم.

اسدی‌فرد اظهار داشت: خلاصه تغییر رویکرد این است که در ۱۰ سال گذشته، ارزیابی شرکت‌ها تکنولوژی محور بوده، اما این نگاه تغییر کرده و به کارایی محور تغییر پیدا کرده است. در نظام قبلی، فرایند ایجاد محصول اهمیت بالایی داشت، اما در نظام جدید ورودی و خروجی شرکت‌ها هم اهمیت دارند.