بجنورد- ایرنا- قطعی مکرر آب در تابستان، چالش بی‌پایان شهر خانلق در شهرستان شیروان بود که با اقدام جهادی دولت و اجرای چهار کیلومتر خط انتقال مشکل آب این منطقه برای همیشه برطرف و به حالت عادی بازگشت.

به گزارش ایرنا، کاهش شدید بارش باران و بروز خشکسالی در شهرستان شیروان خراسان شمالی موجب شده است که این خطه با بحران کم آبی مواجه شود به گونه‌ای اکنون آب آشامیدنی به برخی از روستاهای این شهرستان با تانکر انجام می شود.

جدای از زیان هایی که خشکسالی به بخش کشاورزی وارد کرده است، بررسی ها نشان می دهد که با کمبود و افت شدید آب در برخی از روستاهای این شهرستان، ساعت‌ها آب شرب قطع و بسیاری از اهالی را در مصرف آب برای رفع نیازی‌های روزانه، کلافه و زحمت آنان را دو چندان کرده است.

در این میان آسیب تنش آبی در شهر ۱۵ هزار نفری خالق بسیار پر رنگتر از سایر مناطق این شهرستان است به گونه ای که هرساله با آغاز فصل گرما اهالی این منطقه از قطعی های پی در پی آب گلایه داشتند و نارضایتی های آنها نقل خبری فضای رسانه ای و مجازی استان می شد.

بی آبی در خانلق از دریچه دید خبرنگاران ایرنا

بررسی این مشکل دست مایه تولید گزارش، خبر و فیلم خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفت و کم آبی در خانلق به صورت میدانی بررسی شد و گزارش ها حاکی از این بود که مشکل کم آبی در شهر خانلق حادتر از سایر نقاط و در طی روز تنها حدود سه ساعت آب در جریان است.

نکته قابل تامل این است که مردم منطقه در فصل دروی محصولات کشاورزی قرار دارند و دام های زیادی دارند که تلف شدن آن در این وضعیت بی آبی دور از انتظار نبود.

مردم این منطقه به ناچار برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود یا دست به گریبان روستاهای اطراف و یا دَبه به دست منتظر تانکرهای آبرسانی می شدند.

هفت تیرماه خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، فیلم کوتاهی با عنوان «قطعی مکرر آب در تابستان؛ چالش بی‌پایان خانلق شیروان» تهیه و به موضوع بی آبی در این منطقه پرداخت که چند روز پس از انتشار تبدیل به نُقل خبری فضای مجازی و رسانه ای خراسان شمالی شد و واکنش بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت.

موضوع قطعی مکرر و کم آبی در این مدت به عنوان مطالبه ای مردمی از تمامی مسوولان و دست اندرکاران این حوزه پیگیری شد و مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی اینک خبر از رفع مشکل کم آبی این منطقه با هزینه کرد ۶۰ میلیارد ریالی و اجرای چهار کیلومتر خط انتقال آب می دهد.

اجرای چهار کیلومتر خط انتقال آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی در این خصوص می گوید: با کاهش نزولات آسمانی برخی مناطق شهر شیروان و خانلق با کاهش شدید یا قطعی آب شرب مواجه شدند که با اجرای چهار کیلومتر خط انتقال از محل مخزن پنج هزار مترمکعبی شهید عبادی تا محل مخزن چهار هزار متر مکعبی خانلق، مشکل برطرف شد.

وی با اشاره به هزینه کرد ۶۰ میلیارد ریالی در این طرح می گوید: با اجرای این طرح به میران ۶۰ لیتر بر ثانیه به حجم آب مصرفی شهر خانلق و کوی وحدت اضافه شده است.

نعیمی با تاکید بر ضرورت پرهیز مشترکان از مصارف غیرشرب، تصریح می کند: اگر اینگونه مصارف حذف شود یا به حداقل برسد، اهالی این منطقه مشکلی در تامین آب شرب مورد نیاز نخواهند داشت.

وی با اشاره به ابلاغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی برای تامین آب شهری نیز می گوید: این اعتبار برای پروژه های جایگزین آب سدها از محل اعتبارات داخلی وزارت نیرو تامین می شود.

نعیمی می افزاید: طرح اضطراری تامین آب مورد نیاز در شهر بجنورد نیز در دست اجرا است و تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال برای خرید لوله های انتقال هزینه و ۱۷ میلیارد تومان به پیمانکار اجرای طرح پرداخت شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی ادامه می دهد: در این راستا ۲۲ کیلومتر خط انتقال از هفت حلقه چاه در پلنگ دره بجنورد، حفر هفت حلقه چاه در جنوب شهر شیروان و هشت حلقه چاه نیز در اسفراین حفر می شود.

وی یادآور می شود: اکنون بخش بسیار زیادی از آب مورد نیاز شهروندان مرکز استان از منابع آب سطحی یعنی سد شیرین دره تامین می شود که کیفیت و کمیت این منبع آبی منوط به میزان بارندگی ها است.

به گزارش ایرنا، "خانلق" از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان با سه هزار و ۵۰۰ خانوار مشتمل بر ۱۵ هزار نفر در ۲ کیلومتری جنوب شهر شیروان قرار دارد.

از مجموع کل اشتراکات آب خراسان شمالی، ۱۸ درصد مربوط به شیروان است، ۸۹ درصد مشترکان آب شیروان مسکونی و ۱۱ درصد تجاری، اداری و صنعتی هستند.

شهر شیروان با ۸۵ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی، بیش از ۴۲ هزار مشترک آب دارد.