بوشهر - ایرنا - هفتم محرم به نام حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع)، شهید نوجوان دشت کربلا نامگداری شده و به همین مناسبت همایش احلی من‌العسل با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از نوجوانان بوشهری در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر روز دوشنبه در این آیین گفت: این همایش همزمان با سراسر کشور در شهرهای استان بوشهر هم برگزار شد.

علی موحدی افزود: ۲۰۰ تن از دانش‌آموزان عضو بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و سازمان دانش‌آموزی به نمایندگی از دیگر دانش‌آموزان در این آئین شرکت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: بخشی از فعالیت‌ها در مدارس ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ معنویت و مذهبی است که این همایش به آشنایی دانش‌آموزان برای زندگی بهتر کمک می‌کند.

مسئول بسیج دانش‌آموزی استان بوشهر گفت: دانش‌آموزان و نوجوانان حسینی استان در این دهه در هیات‌ها به عزاداری می‌پردازند و در موکب‌هایی که خود دست‌اندرکار آن‌اند و یاریگر امام خود هستند.

حسین معینی افزود: قاسم ابن الحسن(ع) الگوی نیک نهادی بود که در پاسخ به ندای ولی خود با بیان "الموت احلی من العسل" به جهانیان اثبات کرد ، ایثار و شهادت در راه دین خدا محدود به سن و سال نیست و هر جا که ولی خدا درخواست یاری کرد باید از گرامی ترین سرمایه خود یعنی جان گذشت.

وی اظهار کرد: این الگوهای تحول ساز در تاریخ اسلام عامل تربیت و تعالی جوانان ایران اسلامی در دفاع مقدس شدند تا با تاسی از این بزرگوار حماسه های دیگری از جنس تاریخ کربلا در اذهان دنیا خلق کنند.

معینی ادامه داد: محرم یادآور حماسه سازی انسان‌های والایی است که با نثار خون خود درس آزادگی را به همه بشریت ارزانی کردند و حضور جوانان عاشورایی عامل تحرک این نهضت تا امروز شده است.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی اظهار کرد: سازمان بسیج دانش آموزی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، سازمان اوقاف و امور خیریه، هیات رزمندگان اسلام و سازمان بسیج مداحان، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به راه‌اندازی هیات‌های عزاداری در سراسر استان و احیای این سنت حسنه اقدام کردند.

وی عنوان کرد: هدف از برگزاری سوگواره احلی من العسل را توسعه و گسترش فرهنگ عاشورایی و ارتقای سطح بصیرتی دانش آموزان بوشهری در راستای تبیین نقش جوانان با بصیرت در به نتیجه رساندن اهداف نهضت حسینی دانست.

معینی اضافه کرد: از دیگر اهداف این سوگواره هدایت بهینه شور حماسی و عواطف مذهبی از نهضت حسینی به آینده سازان انقلاب اسلامی و ایجاد بصیرت صحیح از عاشورا و حماسه حسینی است.

وی اظهار کرد: آنچه کربلا را به ما رسانده حاصل جهاد تبیینی است که زینب کبری (س) از عصر عاشورا شروع کرد و تا کنون ادامه پیدا کرده است.

در این آیین نوحه‌خوانی و سخنرانی با موضوع شهادت حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع) نوجوان شهید حادثه بزرگ کربلا در روز عاشورا انجام شد.