خمین - ایرنا - نخل‌گردانی نام آئینی مذهبی است که سال‌هاست در ایام عزاداری محرم از سوی ارادتمندان به اهل بیت (ع) و سرور و سالار شهیدان در خمین اجرا می‌شود تا مردم این خطه اندوه خود از شهادت مردی از تبار علی(ع) و فاطمه (س) را نشان دهند.

به گزارش ایرنا، آیین نخل گردانی ۴۰۰ سال در خمین قدمت دارد و این آیین کهن با مناسک خاص هر سال باشکوهتر از قبل با حضور شیفتگان ولایت و امامت در زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

یکی از این بانیان نخل خمین می گوید: عصر سومین روز از دهه محرم به نخل پارچه نو پوشانده می‌شود و روز چهارم از این دهه نیز پیکره نخل طناب‌پیچ می‌شود تا استحکام بیشتری یابد.

«غلامرضا مهرپور» ادامه داد: پارچه سبز نخل به نام «طره» در شب هفتم ماه محرم به قسمت پایین نخل بسته می‌شود و در شب هشتم نیز کتیبه‌های سوزن دوزی که اسامی اهل بیت(ع) و یاران باوفای سیدالشهدا(ع) داخل آن درج شده روی نخل قرار می‌گیرد.

وی افزود: آیین نخل گردانی خمین از صبح روز عاشورا و با انجام طناب کشی داخل نخل و بستن چوب‌های عمودی و پنجه‌های بالای آن شروع می‌شود.

مهرپور اظهار کرد: حاملین نخل که شماری از دوستداران اهل بیت(ع) و امام سوم شیعیان هستند، نخل را ازجایگاه بیرون آورده و آن را به طرف میدان پانزده خرداد حرکت می‌دهند و در کنار امامزاده محمد(ع) در میدان پانزده خرداد بر روی یک چهار پایه آهنی به ارتفاع یک متر و شصت سانتیمتر قرار می‌دهند تا مردم بتوانند از زیر آن به راحتی عبور کنند.

عزاداران حسینی بر این باورند که با عبور از زیر این نخل و دعا کردن شفاعت می‌یابند.

پس از آن نخل با حضور دسته‌های سینه زن از میدان ۱۵ خرداد به سمت میدان عاشورا در خمین حرکت داده می شود و در ظهر روز عاشورا و بعد از اقامه نماز جماعت، عزاداران نخل را از این میدان به سمت آشیانه خود در امامزاده ابوطالب(ع) برمی‌گردانند.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۶۱کیلومتری اراک قرار دارد.