زنجان- ایرنا- مهر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همیشه نامش با آغاز فصل مدارس همراه است، همه ساله یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در آستانه شروع سال تحصیلی تهیه لباس فرم مدرسه دانش‌آموزان است که برای خود داستان مفصلی از مخالفت والدین تا تأکید مدیران به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، تهیه لباس فرم مدرسه برای دانش‌آموزان از اندازه گرفتن و مناسب بودن تا فرم، رنگ و جنس پارچه به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل می شود که معمولا دانش‌آموزان دختر برای پوشیدن آن مقاومت می‌کنند و رغبتی در این خصوص نشان نمی‌دهند.

صرف نظر از دلایل فرهنگی و اجتماعی این موضوع، این روزها صرفا جنبه اقتصادی این امر مورد توجه قرار می‌گیرد.

البته طبق شواهد، لباس فرم بیشتر در مدارس دخترانه اهمیت زیادی دارد و در مدارس پسرانه سختگیری آنچنانی نسبت به یکدست بودن آن اعمال نمی شود، با این حال موضوع تهیه لباس و متحدالشکل بودن آن همواره یکی از چالش ها در آغاز سال تحصیلی بوده است.

نظرات والدین دانش آموزان از اجبار مدرسه تا اصرار بر خرید لباس فرم

فاطمه احمدی یکی از والدین دانش آموزانی که دل خوشی نسبت به اخبار لباس فرم و اختیاری بودن آن ندارد به خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع هم مانند اخباری است که اعلام کردند مدارس برای ثبت نام پولی دریافت نمی کنند، در حالی که چنین نبود حتی برخی از مدیران مدارس ادعا کردند رسانه‌ها برای خودشان حرف می‌زنند و باید والدین برای تهیه لباس فرم اقدام کنند.

این مادر با بیان اینکه مدرسه والدین را برای خرید لباس فرم مجبور کرده است که از یک تولیدی مشخص خرید کنند، اضافه کرد: من خودم خیاط هستم و توانایی دوخت لباس فرزندانم را دارم اما مدرسه با این امر مخالفت کرد و من مجبور به خرید لباس از یک فروشگاه شدم.

در این میان برخی از والدین با نبود فرم مدارس و برداشتن اجبار تهیه آن مخالفت کردند و گفتند: در صورت نبود اجبار برای فرم یکسان مدارس باید همیشه با «نوع پوشش مناسب دانش آموزان برای مدرسه و اینکه چه لباسی بپوشند» درگیر خواهند بود.

سیده نرگس ابراهیمی تجربه معلمی و حضور در مدارس را دارد و معتقد است: برای فرزندانش ترجیح می‌دهد لباس فرم مدرسه خریداری کند.

کیفیت در حد متوسط و رو به پایین لباس مدرسه

یکی از فروشندگان لباس فرم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال به علت نبود کارگر ماهر و کیفیت پایین پارچه‌های موجود در بازار، کیفیت تولیدات در حد متوسط و رو به پایین است و اتحادیه فقط به قیمت‌ها نظارت دارد و متاسفانه کیفیت را مد نظر قرار نمی‌دهد.

یکی دیگر از فروشندگان راه‌حل افزایش کیفیت لباس مدارس را استفاده از پارچه‌های با کیفیت و ضمانت تولیدات توسط تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: متاسفانه بیشتر لباس‌های عرضه شده فاقد ضمانت بوده و از کیفیت پایینی برخوردار است؛ علاوه بر این قدرت خرید مردم نیز کم است و تمایل به خرید جنس ارزان دارند و به همین دلیل تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از پارچه‌های دارای کیفیت پایین استفاده کنند تا قیمت تمام شده کاهش یابد.

تلاش کردیم برای تامین لباس فرم فشار مضاعفی بر خانواده‌ها وارد نشود

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه طبیعتا متحدالشکل بودن و یک‌رنگی لباس دانش‌آموزان در کیفیت آموزش و نظم عمومی مدارس تاثیر بسزایی دارد؛ اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت لباس فرم دانش‌آموزان این مسأله مورد توجه کارشناسان آموزش‌وپرورش استان قرار گرفته است و سعی کردیم در تهیه آن، متناسب با وضعیت اقتصادی و منطقه مدارس اقدام کنیم.

علی اسماعیلی با بیان اینکه تلاش کردیم برای تامین لباس فرم بر خانواده‌ها فشار مضاعفی وارد نشود، افزود: البته این موضوع به مدارس اعلام شده است که از لباس‌های فرم سال قبل نیز می‌توانند استفاده کنند و این طور نباشد که هر سال برای دانش‌آموزی لباس فرم تهیه شود.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی موجود و مشکلات برخی خانواده‌ها برای تهیه این لباس، گفت: اقداماتی برای تهیه لباس برای برخی از خانواده ها که بضاعت مالی چندانی ندارند انجام شده است، هرچند والدین می‌توانند لباس فرمی مشابه آنچه مدرسه تعیین کرده است برای دانش آموز خود تهیه کنند.

دریافت هرگونه وجه به غیر از بیمه، پول کتاب و لباس کار در هنرستان‌ها ممنوع است

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ارتباط با شکایات رسیده در زمینه لباس فرم مدارس، گفت: ثبت نام مدارس مطابق آئین نامه اجرایی موضوع مصوبه ۴۱ کمیسیون شورای عالی آموزش و پرورش در حال اجراست و بر همین اساس در زمان ثبت نام دریافت هرگونه وجه به غیر از بیمه، پول کتاب و لباس کار در هنرستان‌ها ممنوع است.

ولی‌ اله هاشمی اضافه کرد: مدیران مدارس برای جلوگیری از تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها باید تدبیری اتخاذ کنند که دانش آموز در صورت سالم و مناسب بودن لباس فرم سال قبل با رضایت والدین و رعایت رنگ و مدل از همان لباس استفاده کند. برای جلوگیری از تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها مدیران مدارس باید تدبیری اتخاذ کنند که دانش آموز در صورت سالم و مناسب بودن لباس فرم سال قبل با رضایت والدین و رعایت رنگ و مدل از همان لباس استفاده کند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در ارتباط با مدارس هیات امنایی، افزود: رعایت کامل مفاد شیوه‌نامه در این مدارس نیز ضروری است و باید موضوعات مطرح شده رعایت شود.

برپایی نمایشگاه لباس فرم مدارس در زنجان

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه برگزاری جشنواره مد و لباس دانش‌آموزی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: یکی از اهداف ما از برپایی نمایشگاه «لباس فرم مدارس» ایجاد تعامل سازنده بین تولیدکنندگان پارچه با تولیدکنندگان لباس، خیاطان و طراحان مد است.

ابراهیم قاسمی با اشاره به ظرفیت بالای استان زنجان در صنایع نساجی، برپایی چنین نمایشگاهی را در جهت کمک به تولید داخلی بسیار مهم برشمرد و گفت: به احتمال زیاد این جشنواره در شهریورماه برگزار شود.

برآیند:

مطابق آیین‌نامه اجرایی ساماندهی مد و لباس مصوب هیات دولت در سال ۸۷ یکی از وزارتخانه‌های متولی در این زمینه، وزارت آموزش و پرورش بوده که در هفت بند موظف به اجرای این قانون است.

در تبصره چهار از بند "ب" وظیفه این نهاد فراهم کردن زمینه طراحی‌های متنوع برای لباس دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدارس با توجه به اقتضای جنسی و سنی از راه های مختلف از جمله برگزاری جشنوارهای سالانه لباس مدارس و حمایت از طرح‌های برگزیده برخوردار از شاخص‌های زیبایی و حجاب عنوان شده است به طوری که بتواند پاسخ مناسبی برای نیازهای روحی آنها باشد.

با توجه به این آیین نامه انتظار می رود در استان زنجان نیز دستگاه های متولی زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کرده و از طرح‌های برگزیده برخوردار از شاخص‌های زیبایی و حجاب حمایت کنند.