زنجان - ایرنا - دلدادگان مکتب حسینی پس از انتظار یک ساله، خود را برای مراسمی پرشور و پر از معنویت در یوم العباس آماده می‌کنند که نگاه نه تنها مردم ایران بلکه جهان را به خود معطوف کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها شهر من حال هوای و دیگری دارد، پرچم های سیاه در نقاط مختلف شهر برافراشته شده است به طوری که جای جای شهر بوی محرم می دهد، در کوچه پس کوچه های شهر نیز خیمه های کوچکی برپا شده و کودکان و نوجوانان حضوری فعال در آن دارند، هر کس بنا به فراخور حال خود در این ماه، تلاش می کند سهمی در این عشق و دلدادگی داشته باشد.

تقویم را ورق می زنم، امروز هشتم محرم سال ۱۴۴۵ هجری قمری یادآور حماسه خروشان و به یاد ماندنی عاشقان حسینی در قالب دسته حسینیه اعظم زنجان است، روزی که سالهاست اقشار مختلف مردم از اقصی نقاط کشور خود را به این اجتماع عظیم می رسانند تا بگویند همچنان در زیر بیرق امام حسین(ع) هستند و تا پای جان می مانند.

عزاداری های مردمان این دیار سالهاست به دلیل یکدست و خود جوش بودن زبانزد عام و خاص در داخل کشور و حتی در سطح بین المللی است، کمتر کسی را می توان یافت که با فرا رسیدن هشتم محرم اجتماع با شکوه زنجانی ها را از نزدیک ندیده یا از رسانه های گروهی پیگیری نکرده باشد.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان و از مراکز سوگواری محرم در ایران به شمار می رود که در جنوب شهر زنجان واقع شده است و از زمان وقف این حسینیه حدود یک قرن می گذرد.

مراسم دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان جزو اولین آثار ثبت شده در کشور است، این مراسم دی‌ماه سال ۸۷ با شماره ۱۰ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد و پس از آن نیز در شهریورماه سال ۹۱ دسته عزاداری زینبیه اعظم با شماره ۷۲۲ به ثبت ملی رسید.

دسته روز هشتم مسجد حسینیه اعظم زنجان از جهات مختلف اهمیت بسزایی دارد، این دسته در عین حال که به عنوان نمونه ای خاص از عزاداری های پر شور است به عنوان دومین قربانگاه جهان بعد از منا در مکه همواره مورد توجه بوده است.

مردم عزادار شرکت کننده در برنامه های عزاداری حسنیه اعظم زنجان از راههای دور و نزدیک قربانی های متعددی را به عنوان نذر برای قبولی حاجات خود به حسینیه اعظم اهدا می کنند، از گوسفند گرفته تا شتر در دسته حسینیه اعظم زنجان ذبح یا به این دسته اهدا می شوند.

این مکان بعد از "منا" در مکه که حجاج در آن قربانی می‌کنند دومین قربانگاه جهان است.

همه ساله نذورات احشام این مسجد که در مقابل دسته عزاداری آن قربانی و ذبح می‌شوند در بین اهالی شهر زنجان توزیع می‌شود.

برنامه ریزی اسکان حدود هشت هزار زوار در ستاد اسکان

رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان در این خصوص گفت: طبق برنامه، تمهیدات لازم برای اسکان حدود هشت هزار میهمان از سراسر کشور در مراسم یوم العباس پیش بینی شده است.

علیرضا فیروز فر افزود: از روزهای گذشته ستاد اسکان حسینیه اعظم زنجان در شهر فعال شده و نسبت به پذیرش میهمانان از اقصی نقاط کشور اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی انجام گرفته علاوه بر اسکان، یک وعده غذا نیز برای زوار امام حسین (ع) در زنجان تدارک دیده شده است، اظهار داشت با توجه به گرمای هوای امسال، تلاش شده تا دسترسی به آب آشامیدنی در قالب نذر آب بیش از گذشته تسهیل شود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

طبق برنامه ریزی انجام گرفته علاوه بر اسکان، یک وعده غذا نیز برای زوار امام حسین (ع) در زنجان تدارک دیده شده است. این مسوول ادامه داد: همه ساله دلدادگی عاشقان حسینی در روز هشتم محرم به دنیا مخابره می شود و این بار نیز نوای "لبیک یا حسین" و "یا ابوالفضل" در خیایان های این شهر طنین انداز خواهد شد.

فیروزفر خاطر نشان کرد: برنامه‌های عزاداری حسینیه اعظم زنجان شب های محرم از ساعت ۲۱:۳۰ آغاز می شود و تا ۱۵ دقیقه بامداد ادامه دارد که شامل برنامه سخنرانی و مراسم عزاداری بوده و تا سیزدهم محرم پذیرای دوستداران حسینی است.

ارائه تخفیف هتل های زنجان به عزاداران حسینی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه این استان در محرم میزبان گردشگران زیادی است، ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها هتل‌ها و اماکن اقامتی به عزاداران حسینیه اعظم، زینبیه و سایر دسته‌های عزاداری تخفیف ارائه خواهد داد.

داود آبیان افزود: مراسم معنوی حسینیه اعظم استان زنجان در روز هشتم محرم، دسته زینبیه یازدهم محرم، مراسم تعزیه ارمغانخانه و سجاس و برنامه‌های مذهبی خاص دیگری در استان برگزار خواهد شد که در این راستا با توجه به حضور گسترده گردشگران در استان تخفیف های ویژه ای برای اسکان آنها اعمال خواهد شد.

وی اظهار داشت: بیش از ۲ هزار تخت در استان برای اقامت مسافران وجود دارد و طی روزهای گذشته با بازدیدهایی که از اماکن اقامتی انجام شد نواقص آنها برطرف گردید.

بیش از ۲ هزار تخت در استان برای اقامت مسافران وجود دارد که طی روزهای گذشته با بازدیدهای صورت گرفته، نواقص آنها برطرف شد. به گفته این مسوول، آماده‌سازی و نظارت بر مراکز اقامتی به لحاظ کیفی و کمی، هماهنگی و هم‌افزایی با ادارات مختلف در زمینه اسکان یا رفاه گردشگران، کنترل نرخگذاری واحدهای اقامتی و اطلاع‌رسانی نرخ مصوب با همکاری بخش خصوصی در این ماه انجام گرفته است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی زنجان خاطر نشان کرد: زنجان برای میزبانی از گردشگران مذهبی آمادگی دارد چون برخی آیین‌های این دیار ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

آمادگی پلیس زنجان برای تامین نظم و امنیت دسته‌های عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع)

فرمانده انتظامی استان زنجان نیز از آمادگی کامل پلیس استان برای تأمین امنیت عمومی برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در مناطق مختلف شهری و روستایی استان زنجان خبر داد.

سردار " محمد طراقیه " افزود: به منظور پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی، فرماندهی انتظامی استان با نگاه جامعه محور ضمن گسترش هم افزایی با نهادها و تشکل های مردمی از انجام این گونه اعمال جلوگیری می کند و طبق ضوابط با عاملان آنها برخورد قانونی خواهد کرد.

طراقیه همراهی هیات های مذهبی با پلیس در برگزاری آیین های عزاداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: انتظار این است که مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با رویکرد تأمین آسایش و امنیت عمومی اقشار مختلف مردم در ساعات تعیین شده شروع شود و خاتمه یابد.

به منظور پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی، فرماندهی انتظامی استان با نگاه جامعه محور ضمن گسترش هم افزایی با نهادها و تشکل های مردمی از انجام این گونه اعمال جلوگیری می کند و طبق ضوابط با عاملان آنها برخورد قانونی خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور استان زنجان نیز گفت: به منظور برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان (یوم العباس) تردد و توقف کلیه خودروها و موتورسیکلت ها در این روز از ساعت ۶ صبح تا پایان مراسم در مسیرهای اعلامی ممنوع است.

سرهنگ "سید حبیب موسوی " افزود: در این روز تردد و توقف کلیه خودروها از میدان ۱۵ خرداد تا میدان آزادی شامل خیابان امام- سبزه میدان - میدان انقلاب - صدر جهان - بلوار آزادی - چهار راه سعدی به سمت میدان انقلاب و خیابان سعدی جنوبی به سمت میدان انقلاب ممنوع خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه خیابان های منتهی به مسیر اصلی حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان مسدود خواهد شد، گفت : علاوه بر خودرو، تردد موتورسیکلت و دوچرخه نیز در زمان حرکت این دسته عظیم حسینی در مسیرهای اعلام شده ممنوع است و شهروندان می توانند از خیابان های مجاور به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند.

با توجه به فرارسیدن یوم العباس و زمان برگزاری عزاداری دسته های بزرگ حسینیه اعظم و زینبیه زنجان، از روز گذشته، اسکان زائران حسینی در استان آغاز شده است.

هرساله با فرارسیدن این روز، استان زنجان میزبان مشتاقان و زائران اباعبدالله حسینی است که با شور و شعف وصف ناشدنی به پایتخت شور و شعور حسینی سفر می کنند تا از دریای بیکران عشق و محبت به سید و سالار شهیدان بهره مند شوند.

تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است و دستگاه های امدادی و خدماتی از قبیل اورژانس، هلال احمر، آتشنشانی و شهرداری آماده ارایه خدمات به مسافران، زائران و عزاداران حسینی هستند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان در جنوب شهر زنجان واقع شده است و قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.

این حسینیه توسط دو تن به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد و همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند و در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می‌شود.

روز هشتم محرم در زنجان به یوم العباس معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ عظیم، حرکت خود را از محل حسینیه‌ اعظم آغاز می‌کند و معمولا هم‌زمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می‌رسد و مراسم در آنجا پایان می‌یابد.

جمعیت حاضر در این دسته بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر هستند و به همین دلیل، شکوه و عظمت آن شهرت جهانی دارد و هر سال حتی مسلمانان غیرایرانی نیز خود را به این مراسم می‌رسانند.