قم - ایرنا - عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه کسی که ذیل امامت امیرالمومنین(ع) قرار نگیرد به ناچار باید طعم امامت افراد غیرصالح را بچشد، گفت: امامت حق بزرگی است که خداوند بر عهده ائمه اطهار نهاده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری پنجشنبه شب در مراسم شب عاشورای هیات ثارالله قم، افزود: همانگونه که شب‌های گذشته عرض کردیم، دو عالَم در این دنیا وجود دارد که هر کدام از این عالم‌ها، امام، هدف و صفات منحصر به خود را دارد.

آیت‌الله میرباقری گفت: امامی که محور عالم هدایت است، امامی است که اولا امت را هدایت می‌کند، ثانیا، آنچه با او امت خود را هدایت می‌کند، امر الهی است و ثالثا، آنچه را که به امتشان وحی می‌کنند فعل خیرات، اقامه صلاه و اعطای زکات است.

به گفته وی، در واقع امام جریان حق، امامی است که رابطه‌اش با خدای خود صلاه و ذکر است و رابطه‌اش با امتی که آن را هدایت می‌کند رابطه دستگیری، شفاعت و اعطاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری نتیجه این امامت را ذکر کرد و ادامه داد: امتی که با این امام حرکت می‌کند، امتی است که تمام زندگیشان ذیل ذکر الهی و توجه دائم به خداوند متعال است. چنین جامعه‌ای حتی بازارش هم رنگ مسجد دارد، برخلاف جامعه‌ای که حول محور اولیای طاغوت شکل می‌گیرد، که حتی مسجد آنها هم حول محور لهو و لعب است.

وی با اشاره به آیات و روایات متعدد در معارف اسلامی تاکید کرد: آن امامانی که هدایت امت الهی را بر عهده دارند و به وسیله امر الهی به سوی حق دعوت می‌کنند، ائمه معصومین هستند و این طور نیست که هر مومن صالحی بتواند امام شود، بلکه امامت حق، امامتی است که در طراز ائمه و اهل بیت است.

آیت‌الله میرباقری در باب خصوصیات امام باطل گفت: امام باطل امامی است که به دنبال جاری ساختن امر الهی نیست بلکه به دلیل استکباری که در وجود خود دارد، به دنبال جریان امر خود در این عالم است و می‌خواهد امتی را که گرد او جمع میشوند، به تبعیت از خود بکشاند. در واقع آنچه در امت باطل جریان دارد، هواهای نفسانی امامشان است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: صفاتی که در امت و جامعه باطل شکل می‌گیرد برای این که این جامعه بتواند پیشرفت داشته باشد، صفاتی از جنس حرص، حسد، برتری جویی و ... است. لذا این جامعه را جامعه بازار می‌گویید که هر کسی به دنبال سود و منفعت خود است بر خلاف جامعه‌ای که حول اولیای الهی شکل می‌گیرد این جامعه بر اساس محبت، ایثار، رأفت و احسان است.

ریبس فرهنگستان علوم اسلامی به یک تعبیر نادرست از برخی از افراد نسبت به منزلت امام اشاره کرد و افزود: برخی در ادبیات خود، انسان را برده امام معرفی می‌کنند، در صورتی که علاوه بر این که در برده داشتن برای هیچ شخصی مزیت و برتری وجود ندارد، خود اهل بیت نیز از این تعبیر، ناخرسندند، چرا که فرموده‌اند، مردم عبید ما در اطاعت و بندگی خداوند متعال هستند، چرا که امر هدایت الهی در اختیار ماست و برای هدایت الهی باید از این امر تبعیت داشته باشند.