بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۴۱ هزار و ۲۰۰ بیمار دارای فشار خون بالا از ابتدای سال جاری تاکنون در استان شناسایی شدند و زیرپوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفتند.

دکتر محمدرضا اکبری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این بیماران پس از اجرای طرح خطرسنجی مربوط به بیماری های غیرواگیر ویژه افراد ۳۰ سال همزمان با سراسر کشور در استان شناسایی و در سامانه سیب ثبت شدند.

وی افزود: این طرح در راستای پیشگیری از فشار خون، شناسایی، کنترل و مراقبت از بیماران به طور مستمر در دستور کار وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی استان ها قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: اینک طرح خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال به صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت انجام و افراد مستعد به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شناسایی می‌شوند.

اکبری خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد برای انجام خطرسنجی، هر چه سریع‌تر به پایگاه سلامت محله خود مراجعه کنند تا وضعیت سلامت آنها توسط مراقب سلامت بررسی شود.

وی یادآوری کرد: با انجام خطرسنجی عوامل خطر متعددی نظیر میزان قند خون و کلسترول و فشارخون، استعمال دخانیات و وضعیت تغذیه بررسی خواهد شد.

اکبری، بی اطلاعی مردم از بالا بودن میزان فشار خون را از موانع مهم در کنترل مؤثر این بیماری دانست و گفت: توصیه می‌شود همه افراد فشار خون خود را به طور منظم اندازه‌گیری کنند و اطلاعات خود را درباره فشار خون بالا افزایش داده و برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر خود، اقدامات لازم برای درمان و کنترل آن انجام دهند.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد.