قم- ایرنا- عاشورا و آنچه پس از آن روز غمبار بر اهل بیت امام حسین(ع) گذشت، مهمترین واقعه تاریخ شیعه است که این روز سرخ و همه حوادث درونی اش از خاطر جهانیان محو نخواهد شد و در همین راستا وداع با خورشید در قالب کتابی متولد شد تا به تصحیح متون تعزیه عاشورایی بپردازد.

به گزارش ایرنا، کتاب «وداع با خورشید» دومین کتاب از مجموعه کوششی در تصحیح و بازنگری متون تعزیه است که با همت و پیگیری‌های حوزه هنری استان قم چاپ و منتشر شده است.

نخستین جلد این مجموعه در سال ۱۳۸۷ با عنوان قمر بنی‌هاشم چاپ و منتشر شده و نوشتاری است با محوریت تعزیه و به زعم نویسنده، تلاشی است در تصحیح و بازنگری متون آن.

کتاب حاضر در واقع دومین دفتر از این مجموعه است که به مجلس شهادت امام حسین(ع) اختصاص یافته است و پژوهشگر در ابتدای کتاب، برخی ویژگی‎ها و فضایل حضرت سیدالشهدا را به نقل از علمای شیعه و سنی مطرح کرده سپس تعزیه ‎نامه شهادت امام حسین(ع) را آورده است.

برخی عناوین تعزیه ها عبارت است از اتمام حجت اول، وداع نخست، شهادت علی اصغر، وداع با امام سجاد(ع)، اتمام حجت دوم، وداع آخر، کهنه پیرهن خواستن، رفتن خولی و سنان و شمر به قتلگاه و بالاخره عزاداری ملایکه بر اباعبدالله.

در بخش ملحقات کتاب، چند پیش‎خوانی، مبارزخوانی، مناجات‎خوانی، زبان حال و بالاخره رجزخوانی و دعای آخر مجلس آمده است. در بخشی مستقل نیز مفاهیم فارسی و عربی موجود در تعزیه ها ارایه شده است.

در این کتاب، در کنار بررسیِ ادبی و تاریخیِ نسخه‌های مختلف در همایش‌های سراسری پژوهش تعزیه در استان قم، تعزیۀ وداع امام حسین(ع) نیز مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.

این کتاب به همت دفتر تعزیه حوزه هنری استان قم و گردآوری و تنظیم امیر زینلی چاپ و منتشر شد.

همچنین ابوالفضل کبابیان مشاور تعزیه این اثر و حجت الاسلام والمسلمین سید محمود طباطبایی مشاور در بخش تصحیح روایات و احادیث بوده اند.