تبریز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: امر به معروف و نهی از منکر با ایفای نقش در مواجهه با تهاجم دشمنان که مبانی فرهنگی جامعه اسلامی را مورد هجمه قرار می‌دهند، یکی از مبانی و پایه‌های مقابله ای قدرت نرم نظام سیاسی در جامعه اسلامی را شکل ‌می‌دهد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در خطبه های نماز جمعه عاشورایی تبریز در مصلای امام خمینی(ره) این شهر، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر عامل امنیت پایدار نظام اسلامی بوده و در واقع به نوعی صیانت از ارزش ها است.

وی افزود: دوری از تفرقه مصادیق فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و معروف یعنی اینکه در برابر ظلم و ستم دشمنان سکوت نکنیم و در برابر توطئه‌گران و رهبران کفر مقاومت داشته باشیم.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به کارآمدی فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اگر جامعه دینی و حکومت اسلامی بخواهد از خطرها و آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی مصون و محفوظ بماند، باید برای گسترش فرهنگ این فریضه و نهادینه‌کردن آن در همه ابعاد جامعه تلاش و برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: قضاوت عادلانه، وابسته‌ نبودن به قدرت‌های شرق و غرب و اقامه نماز از دیگر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است، بسیج، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش از نقش‌آفرینان در انجام این فریضه هستند که باید اقدامات مؤثر خود را با نرم‌خویی دنبال کنند.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: اعتلای فرهنگی، سلامت محیط اخلاقی و خانوادگی، فرزندآوری، تربیت نسل جوان، رونق تولید، گسترش علم و فناوری، استقرار عدالت قضائی و اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ایران و تلاش برای وحدت اسلامی از دیگر مصادیق معروف در جامعه اسلامی است.

امام جمعه تبریز گفت: ابتذال اخلاقی، کمک به دشمنان، تضعیف نظام و فرهنگ اسلامی، تضعیف اقتصاد کشور و تضعیف علم و فناوری از مصادیق منکر است.

جلوه ای از شکوه نماز جمعه عاشورایی تبریز به امامت حجت الاسلام والملسلمین آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز

حجت الاسلام آل‌هاشم تأکید کرد: در این رابطه تذکر لسانی بنا بر توصیه رهبری وظیفه همگانی است و در تذکر لسانی باید در صورت مشاهده هر منکر و خلافی تذکر بدهیم، اما از طرفی هم نباید منتظر نتیجه بمانیم.

وی اظهار کرد: با امر به معروف و نهی از منکر، جامعه اسلامی، زنده، هوشیار، آسیب‌ناپذیر، پرامید، آماده مقاومت، آماده ضربه‌زدن، به ‌صورت یک موجود زنده مقاوم خواهد بود؛ در پرتو اجرای دقیق و گسترده امر به معروف و نهی از منکر در همه ابعاد زندگی انسان، با بهره‌گیری از شیوه‌های درست، می‌توان ناب‌ترین نوع قدرت و امنیت نرم را شاهد بود و از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شد.

امام جمعه تبریز در نماز جمعه عاشورایی همچنین با بیان اینکه نمار جمعه و عاشورا از افتخارات امت اسلام است، گفت : تقابل زمانی این ۲ ایام الله خالی از لطف نیست چون که این ۲ روز به عنوان روزهای ظهور امام زمان ذکر شده است.
حجت الاسلام آل هاشم اظهار کرد: نماز جمعه موهبت الهی و مورد تاکید قرآن و امام خامنه ای است.

آل هاشم همچنین از دسته‌ها و مردم مومن و عزادار حسینی که با در دست گرفتن قرآن، اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد و دانمارک را محکوم کردند تقدیر کرد.