همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان گفت: حیات وحش برای استفاده از منابع آبی موجود در طبیعت حق و حقوقی دارند که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد و باید رعایت شود.

رضا گوهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رعایت حق و حقوق حیوانات به ویژه در شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی مورد تاکید محیط زیست است.

وی اضافه کرد: حتی دین مبین اسلام نیز به موضوع رعایت حق آبه موجودات توجه ویژه داشته و تا بدانجا پیش رفته که می گوید«اگر حیوانی تشنه بود و آب کم داشتید، آب را به حیوان دهید و بجای وضو تیمم کنید».

رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان ادامه داد: برخی از ساکنان همجوار منابع طبیعی اقدام به محدود کردن مسیر دسترسی به چشمه ها و زه آبها که جزو انفال و منابع ملی است کرده و آب آنها را توسط لوله های «پلی اتیلنی» به استخرهای آب مزارع خود منتقل می کنند.

گوهری افزود: همچنین استخرهای سیمانی یا با بهره گیری از عایق و ورق های جدید (ژئو ممبران) را به گونه ای می‌سازند که اگر موجودی بخواهد آب بخورد به قیمت جانش تمام می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به حق آبه حیوانات و رفع تشنگی گونه های جانوری توجه داشت از باغداران و صاحبان مزارع خواست با گذاشتن یک تیر چوبی یا الوار در لبه یا داخل استخر، وسیله رفع تشنگی موجودات را فراهم کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان اضافه کرد: برخی مواقع نبود امکان خوردن آب برای حیوانات موجب شده که گونه های جانوری حین مراجعه به استخرهای کشاورزی برای رفع تشنگی به داخل استخر سقوط کرده و تلف شوند.

گوهری توسعه غیراصولی زیر ساخت ها از جمله راه سازی و ایجاد موانع فیزیکی را یکی از علل کاهش جمعیت حیات وحش و مرگ آنها دانست و گفت: شب هنگام حین تردد حیوان از عرض جاده به یکباره با موانع فیزیکی از جمله نیوجرسی مواجه شده و خودروهای عبوری در این هنگام حیوان وسط جاده را زیر گرفته و موجب تلف شدن حیوان می شوند.

وی افزود: برخی از مسیرها کریدور عبوری حیات وحش محسوب می شود که نباید با ایجاد تاسیسات، راه، موانع فیزیکی و فنس کشی مانع تردد حیوانات شد.