رشت - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اشتغال تعهد شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۴۰۲ را ۳۲ هزار شغل اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون چهار هزار ۲۹۵ شغل در سامانه رصد ثبت شده و ۱۳ درصد از تعهد اشتغال استان تاکنون محقق شده است.

به گزارش ایرنا، سیاوش آقاجانی روز شنبه در جلسه کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه گذاری استان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ از محل تسهیلات جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه، مبلغ یک هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان با پیش بینی ایجاد اشتغال برای ۱۱ هزار و ۱۴۱ نفر به گیلان تخصیص یافته است که تاکنون هفت هزار و ۸۷۶ طرح کارفرمایی و انفرادی با مبلغ تسهیلات یک هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان به بانک های عامل معرفی شده اند.

وی عنوان کرد: از این میزان طبق گزارش سامانه استانداری ۸۱۵ میلیارد تومان برای هفت هزار و ۸۷۴ طرح پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۲۲ درصد مبلغ پرداختی به طرح های کارفرمایی و ۷۸ درصد نیز به طرح های انفرادی پرداخت شده است خواستار تسهیل‌گری بانک های استان در مقابل شرایط دشوار طرح‌های کارفرمایی در سیستم بانکی با در نظر گرفتن این نکته که این طرح ها منجر به ایجاد اشتغال می شود، شد.

آقاجانی ابهام در فرآیند اجرایی و تخصیص دیرهنگام اعتبارات، تاکید بعضی بانک‌ها بر استفاده از سامانه تسهیلات (تک) بر خلاف نظر وزارت کشور، توافقات متمرکز کشوری بر خلاف نظر استان‌ها، عدم رعایت چارچوب‌های زمانی (توقف چند ماهه طرح‌ها در سیستم بانکی به جای تعیین تکلیف یک‌ هفته‌ای) و عدم امکان جایگزینی طرح‌های جدید را چالش های موجود در جذب اعتبارات تخصیصی اعلام کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، تاثیر مثبت راه اندازی سامانه استانی تسهیلات تبصره ۱۶(گیلان پیشتاز سایر استانها است) نقش این سامانه را در یکپارچه سازی فرآیندهای جذب منابع و ثبت به موقع اطلاعات توسط دستگاه ها موثر دانست و با تشریح شیوه نامه اجرایی تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بر لزوم ثبت اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد تاکید کرد.

وی خواستار مشارکت جدی‌تر دستگاه‌های اجرایی دارای سهم بالا در بحث تعهد اشتغال شد و اضافه کرد: باید نسبت به ثبت اشتغال حاصل از پرداخت تسهیلات از جمله تسهیلات تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی دقت عمل داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان درمورد عملکرد تسهیلات روستایی و عشایری نیز گفت: تاکنون برای هفت هزار و ۵۷ طرح مبلغ ۵۷۶ میلیارد تومان تسهیلات با ایجاد فرصت شغلی برای ۱۰ هزار و ۴۶ نفر پرداخت شده است.

وی، مواردی نظیر اخطار به مجریان ۱۱۳ طرح بابت عدم انجام تعهدات، تبدیل دین به حال در مورد پنج طرح به علت عدم انجام تعهدات اجرایی، تبدیل دین به حال سه طرح به علت عدم انجام تعهدات اشتغال و همچنین عدم اجرای تعهدات اشتغال ۸۳ طرح بوم‌گردی بابت عدم اجرای تعهدات اشتغال علی‌رغم فعال بودن و اخطارهای متعدد را از اقدامات انجام شده در قالب کمیته نظارت تسهیلات روستایی و عشایری عنوان کرد و خواستار پیگیری موضوع از سوی استاندار گیلان شد.

آقاجانی بر لزوم بازگشت منابع به چرخه بازپرداخت، کاهش مهلت اخطارهای عدم انجام تعهدات از سه ماه به یک ماه و رعایت سقف قابل پذیرش تعهدات اشتغال حداکثر تا ۸۰ درصد تعهد اولیه بر اساس شیوه نامه جدید تاکید کرد.