تهران - ایرنا- مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نخستین و مهم‌ترین گام در سلامتکده‌ها حفظ سلامت افراد با ارائه مشاوره‌های سبک‌زندگی است و افراد پیش از ابتلا به بیماری به سلامتکده‌ها مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا از دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، نفیسه حسینی یکتا افزود: هدف طب‌ایرانی حفظ سلامتی با اصلاح سبک‌زندگی است. یکی از مجموعه‌های مهم و تاثیرگذار در این حوزه سلامتکده‌ها هستند که متخصصان طب ایرانی در زمینه حفظ تندرستی و مسائلی همچون شیوه غذا خوردن، رژیم غذایی، ساعت خواب، مقدار خواب، مزاج و دیگر مسایل مرتبط با سلامت مشاوره می‌دهند و علاوه بر آن در صورت نیاز در این مراکز اعمالی همچون ماساژ، بادکش، حجامت، فصد و زالو درمانی نیز تحت نظر پزشکان متخصص طب ایرانی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طب ایرانی بر اساس مزاج افراد و شرایطی که در آن قرار دارند؛ توصیه‌های لازم را انجام می‌دهد بنابراین در سلامتکده‌ها نیز پزشکان طب‌ایرانی بر اساس مزاج فرد و شرایط خاص او توصیه و درمان انجام می‌دهند به عبارت دیگر نخستین و مهم‌ترین گام در سلامتکده‌ها، حفظ سلامت افراد با ارائه مشاوره‌های سبک‌زندگی بر اساس شرایط خاص هر فرد است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه نگاه پزشک تنها درمان بیماری فعلی افراد نیست تا با تجویز چند دارو مشکل وی را حل کند، تصریح کرد: در سلامتکده تخصصی طب ایرانی شرایط زندگی فرد، زمان خوابیدن و بیدار شدن، غذا و داروهای مصرفی، شغل همچنین طبع وی مورد بررسی قرار می‌گیرد و متناسب با آن، یک سبک زندگی مناسب برای وی تنظیم می‌شود که مواردی همچون تغذیه، ورزش، مسائل روحی و روانی را در برمی‌گیرد و در صورتی که فردی سلامت خود را از دست داده باشد به کمک شیوه‌های درمانی طب ایرانی، می‌توان سلامت را به وی بازگرداند.

وی افزود: پزشک متخصص طب ایرانی در صورت نیاز پس از گرفتن شرح حال‌ کامل و با توجه به داروهایی که بیمار مصرف می‌کند، برای وی دارو تجویز می‌کند و فرد را ملزم می‌کند تا بدون مشاوره پزشک معالج خود دارویی را قطع نکند همچنین در سلامتکده‌ها یک داروخانه فرآورده‌های گیاهی و داروهای سنتی وجود دارد که همه داروهای سنتی دارای مجوز سازمان غذا و دارو در آنجا موجود و در دسترس مردم است.

حسینی یکتا درباره تاریخچه افتتاح سلامتکده‌ها اظهار داشت: این مراکز با رویکرد حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها در سال ۱۳۸۶ در دانشکده طب ایرانی ایجاد شدند؛ اکنون نیز ۴۸ سلامتکده دولتی و ۱۹ سلامتکده خصوصی در حال ارائه خدمات به بیماران هستند و سال گذشته حدود ۳۲ هزار و ۳۴۴ بیمار توسط متخصصان طب ایرانی در سلامتکده‌ها و درمانگاه‌ها ویزیت شدند.

وی گفت: همه افراد اعم از بیماران و افراد سالم می‌توانند از خدمات سلامتکده‌ها استفاده کنند و توصیه ما این است که افراد پیش از ابتلا به بیماری‌ها با مراجعه به این مراکز، خدمات مشاوره‌ای لازم را دریافت کنند تا سلامت آنها حفظ شود.