تهران- ایرنا- رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: اعتبارات فعلی موسسات پژوهشی کشاورزی از جمله موسسه خاک و آب با توجه به اهمیت، شرح وظایف و ماموریت‌ها با یکدیگر همخوانی و تناسبی ندارد که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

«هادی اسدی رحمانی» در حاشیه بازدید رسانه‌ها از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره میزان اعتبارات این موسسه و همچنین اقدامات این موسسه در برنامه هفتم توسعه، افزود: بخشی از فعالیت‌های مدنظر موسسه تحقیقات خاک و آب همچون پایش خاک های کشاورزی که از اهمیت بالایی برخوردار است، اعتبارش باید از طریق معاونت های اجرایی تامین شود، زیرا داده های زیادی هر ساله در زمینه تغییرات و شرایط خاک در زمینه شوری و تخلیه بنیه عناصر غذایی پایش و استخراج می شود.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار داشت: در مدت پنج سال حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای پایش خاک های کشاورزی نیاز است که در ظرفیت اعتباری موسسه نیست، بنابراین اقدامات زمان بر می شود.

وی بیان‌داشت: حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار سال ۱۴۰۲ این موسسه است که نزدیک‌به ۲۵ میلیارد تومان متمرکز روی درآمدهای اختصاصی موسسه است و بخش عمده اعتبار دریافتی صرف هزینه‌های ضروری و پرداخت حقوق پرسنل موسسه می‌شود.

اسدی رحمانی با اشاره به اینکه کمبود اعتبار این موسسه برای اجرای فعالیت های پژوهشی حدود ۲۵ میلیارد تومان است، گفت: این مبلغ از محل درآمد موسسه تامین و صرف فعالیت های پژوهشی در سطح کشور می شود که کافی نیست، اما در شرایط خاص همانند تهیه نقشه های یک‌بیست‌وپنج هزارم کشور، گاهی اوقات اعتباراتی توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص می‌یابد.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور درباره چشم انداز فعالیت‌های موسسات تحقیقاتی در برنامه هفتم توسعه، افزود: مجموعه بخش کشاورزی و موسسات تحقیقاتی بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور نسبت به وزارتخانه های دیگر در برنامه هفتم توسعه کم رنگ دیده شده است.

به گزارش ایرنا، امروز خبرنگاران از بخش‌های مختلف موسسه خاک و آب کشور از جمله بخش تحقیقات شیمی، حاصلخیزی و تغذیه گیاه، بخش تحقیقات بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، آزمایشگاه ها، شرکت های فناوری خاک و آب و فرایند عملیات سامانه نیاز آبی، سامانه تناسب اراضی و سامانه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی بازدید کردند.

ثبت کنترل کیفی مواد کودی، برآورد کود مورد نیاز کشور، تعیین قابلیت اراضی کشاورزی، تعیین نیاز آبی محصولات زراعی و باغی کشور، از جمله وظایف حاکمیتی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور است.