تهران - ایرنا - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: طرح همکاری و هم افزایی برای «پیشگیری از اعتیاد، درمان، مهارت‌آموزی و بازتوانی کامل معتادان برای ورود به جامعه» در مناطق محروم و کم برخوردار اجرا می‌شود و ۱۰ استان برای محرومیت‌زدایی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکندر مومنی روز دوشنبه در مراسم انعقاد تفاهمنامه اجرایی طرح‌های محرومیت‌زدایی با قرارگاه مرکزی جهادسازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیش تر با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲ حوزه مقابله و عرضه مواد مخدر همکاری داشتیم که این همکاری همچنان ادامه دارد و در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

وی ادامه داد: عرصه دیگر نیز در حوزه درمان و نگهداری معتادان متجاهر است که در سال ۹۷ نخستین مرکز در تهران راه اندازی شد و این مراکز اکنون به ۱۰ مرکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر افزایش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود در حوزه مقابله با مواد مخدر ‌و محرومیت زدایی پیش قدم شده است و این همکاری تمامی ابعاد را دربرمی‌گیرد.

مومنی اضافه کرد: امروز در حوزه شهری و دیگر مناطق شاهد آسیب پذیری محیطی و اعتیاد به خصوص در میان جوانان هستیم که تفاهمنامه امروز در رفع محرومیت از مناطق محروم و کاهش آسیب در این مناطق کمک می‌کند.

به گفته او، یکی از مشکلات در حوزه درمان اعتیاد این است که بهبودیافتگاه پس از درمان بدون هیچ پشتوانه رها می‌شوند که تفاهمنامه امروز بر ایجاد اشتغال و فرصت شغلی تاکید و برنامه دارد که با همکاری سپاه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دیگر رویکرد تفاهمنامه امروز تامین حداقل‌های معیشتی برای بهبود یافتگان است که بار دیگر به دامان اعتیاد سوق پیدا نکنند و امیدواریم با سپاه در این سه حوزه اتفاقات خوبی رخ‌دهد.

براساس این گزارش، این تفاهم نامه دو ساله با هدف همکاری و هم افزایی برای «پیشگیری از اعتیاد، درمان، مهارت آموزی و بازتوانی کامل معتادان برای ورود به جامعه» در مناطق محروم و کم برخوردار اجرا می‌شود.

اجرای یک میلیون و ۴۰۰هزار طرح عمرانی و غیرعمرانی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تا به امروز ۱۶۹ هزار و ۳۶۵ طرح عمرانی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار طرح غیرعمرانی در حوزه محرومیت زدایی کشور توسط همه رده‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده و این طرح‌ها شامل خدمات رفاهی، مسکن، امنیت غذایی است و بسیاری از آنها به اتمام رسیده است.

سردار ضیاالدین حزنی در مراسم انعقاد تفاهمنامه اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه مرکزی کوثر با ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ماموریت اصلی دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد امنیت پایدار در ایران و منطقه است.

دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اولویت نخست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مناطق سطح یک و محروم دانست و گفت: اهتمام و هدف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پر کردن خلاء های دستگاه‌های اجرایی است.

به گفته وی ما چند مشکل و دغدغه در حوزه محرومیت زدایی در کشور داریم که موضوع بیکاری، اعتیاد، طلاق و نابسامانی اقتصادی از جمله آنهاست که سپاه برای همه این مباحث برای خود ماموریت تعریف کرده است.

حزنی گفت: برای مراکز اشتغالزایی کشور نیز ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم که به طور حتم تا پایان سال پرداخت خواهیم کرد و از این تعداد سه استان با مجموعه قرارداد بسته‌اند و عقد قرارداد در استان‌های دیگر نیز پیگیری می شود.

براساس این گزارش، ستاد مبارزه با موادمخدر و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران اقنلاب اسلامی در این تفاهم‌نامه، متعهد می‌شوند از ظرفیت‌های یکدیگر برای اجرای طرح‌های ساماندهی معتادان متجاهر، مهارت افزایی و توانمندسازی بهبودیافتگان از اعتیاد و خانواده‌های آن‌ها حداکثر استفاده را کنند تا تسهیلات و امکانات بیشتری در درمان و مانایی ترک و کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت قربانی اعتیاد شود. گسترش این طرح در استان‌ها کمتر برخوردار و مناطق آلوده مورد هدف‌گذاری اجرایی قرار گرفته است همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امکانات خوبی را در این زمینه آماده کرده و از سال ۱۳۹۸ نیز ظرفیت‌های مناسبی را برای درمان معتادان در کشور توسط سپاه پاسداران ایجاد شده که وجه تمایز آن مراقبت‌های بعد از خروج از افراد تحت درمان بوده که این اقدام سپاه در مانایی درمان تأثیر بسزایی داشته است.