رشت - ایرنا- رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی گیلان گفت: ۲۹ هزار و ۵۳۲ نوآموز بدو ورود به دبستان در استان تحت پوشش طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند.

رقیه کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در ۲ مرحله مقدماتی و تخصصی انجام شد، اظهار کرد: از مجموع نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش این طرح چهار هزار و ۶۶۴ نفر به بخش تخصصی ارجاع شدند.

وی با اشاره به اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول بهمن تا پایان خرداد در گیلان اضافه کرد: ۴۰ پایگاه شامل ۲۱ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و ۱۹ پایگاه مدرسه‌ای برای اجرای این طرح در استان فعال شده بود که نوآموزان به لحاظ شنوایی، بینایی، سلامت جسمانی، قد، وزن و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

کریمی، آمار نوآموزان گیلانی بدو ورود به دبستان از سوی ثبت احوال را ۲۹ هزار و ۷۲۷ نفر عنوان کرد و ادامه داد: پایگاه سنجش برای خانواده‌هایی که به منظور ارزیابی سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان خود درخواست داده‌اند به صورت موردی فعال است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی گیلان با بیان اینکه تعدادی از خانواده‌ها برای سنجش سلامت نوآموزان خود، ثبت‌نام نکرده‌اند، خاطر نشان کرد: نوبت گیری دوباره بستگی به تعداد مراجعات و درخواست‌ اولیاء دارد.

وی اظهار کرد: کمک به بهبود کیفی آموزش، تشخیص و شناسایی به‌هنگام نارسایی‌های جسمی، ارزیابی وضعیت ذهنی کودکان بدو ورود به دبستان و بررسی میزان شیوع اختلال‌های جسمانی و روانی از اهداف اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی گیلان خاطر نشان کرد: در اجرای سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در استان به صورت هماهنگ کشوری در کنار پایگاه‌ها، مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری نیز فعال شده‌بود.

گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش آموز که در چهار هزار واحد آموزشی تحصیل می کنند، ۲ هزار و ۲۸۷ دانش‌آموز با نیازهای ویژه استان نیز در ۴۴ هزار آموزشگاه مشغول به تحصیل هستند.