قزوین - ایرنا- رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: کودکان، سالمندان و افراد با بیماری های زمینه‌ای بیشتر از دیگران در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند و باید از تردد در هوای گرم بپرهیزند.

دکتر حسن اسماعیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نوزادان و کودکان، سالمندان بالای ۶۵ سال، مادران باردار، افراد دارای فشار خون و دیابت و افراد دارای وزن بالا بیش از سایر افراد در معرض گرمازدگی هستند.

این مسوول با بیان اینکه گرمازدگی در برخی موارد موجب نارسایی ها در اندام ها و حتی مرگ می شود و باید آنرا جدی گرفت، اظهار کرد: طی روزهای اخیر تماس با اورژانس و مراجعات این افراد به دلیل گرمازدگی به مراکز درمانی افزایش پیدا کرده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین به علایم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: ضعف و سرگیجه،تعریق زیاد، قرمز شدن رنگ پوست، حالت تهوع و ضعیف شدن نبض از جمله علائم گرمازدگی به شمار می رود و باید این افراد را پس از اقدامات اولیه و نتیجه بخش نبودن، سریعا به مراکز درمانی منتقل کرد.

وی با بیان اینکه باید افراد دچار گرمازدگی را از محیط گرم خارج کرده و به محیط خنک منتقل کرد،افزود: نوشاندن آب خنک،درآوردن لباس ها و قرار دادن زیر دوش آب سرد و یا ریختن آب خنک بر بدن بیمار از تنش از جمله اقدامات اولیه برای مقابله با گرمازدگی به شمار می رود.

اسماعیلی گفت: افرادی که در ساعات گرمای تابستان ناچار به حضور در بیرون از منزل و در فضای باز هستند باید به دفعات مایعات خنک بنوشند، افرادی که زیرنور آفتاب قرار دارند باید از کلاه های لبه دار استفاده کنند تا سر و صورتشان از نور شدید آفتاب مصون بماند.

وی اظهار کرد: توصیه می شود این افراد در ساعاتی که آفتاب به شکل عمودی می تابد یعنی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ بعدازظهر از خروج از منزل پرهیز کنند و در صورت اجتناب ناپذیر بودن، از مسیرهای دارای سایه استفاده کنند و از قرارگیری مقابل نور مستقیم آفتاب خودداری کنند در غیر این صورت گرمای شدید می تواند آب بدن را کاهش داده و آنها را دچار گرمازدگی کند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: توصیه می شود افرادی که ناچار به حضور و فعالیت در هوای گرم هستند حتما هر یک ساعت یک بار مایعات خنک ترجیحا آب و یا آب میوه های طبیعی استفاده کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.