تهران - ایرنا - گرمای بی سابقه هوا حریف دولتمردان در میانه مرداد ماه نشد و در حالی که دولت تعطیلی سراسری اعلام کرده بود، اعضای کابینه سیزدهم نه تنها به ریاست رییس جمهور جلسه هفتگی چهارشنبه هیات دولت را برگزار کردند بلکه در اوج گرما به میان خبرنگاران آمدند و پاسخگوی سوالات آنان شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، امروز چهارشنبه - ۱۱ مرداد - در حالی که همه دستگاه‌های دولتی، عمومی، بانک ها، بورس و حتی قسمت قابل توجهی از بنگاههای بخش خصوصی تعطیل بود، خودِ هیأت دولت به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه داد؛ در پایان این نشست نیز، درب حیاط دولت به روی خبرنگاران گشوده شد و وزرا و معاونان رئیس جمهور با روی گشاده پذیرای خبرنگاران شدند.

گرمای هوا در حیاط دولت به حدی بود که حتی تلفن همراه برخی خبرنگاران را هم از کار انداخت اما اهالی رسانه همچنان پای کار ماندند.

سهم صفر بخش های ورزش و جوانان از لایحه برنامه هفتم

در روز گرم دولت، کیومرث هاشمی سرپرست وزارت ورزش و جوانان که نخستین حضورش بعد از پذیرش استعفای سید حمد سجادری وزیر سابق ورزش و جوانان را در هیأت دولت تجربه می کرد، از تجمیع فعالیت های ورزشی سایر وزارت خانه ها مانند آموزش و پرورش به عنوان متولی ورزش دانش آموزی، وزارت علوم به عنوان متولی ورزش دانشجویی، نیروهای مسلح به عنوان متولی ورزش کادر نظامی، وزارت کار به عنوان متولی ورزش کارگری و چند دستگاه دیگر در شورای عالی ورزش به ریاست رئیس جمهور خبر داد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان همچنین از نبود احکامی در لایحه رنامه هفتم توسعه در خصوص توسعه ورزرش خبر داده و گفته است در تلاشیم با کمک نمایندگان مجلس احکامی در برنامه توسعه هفتم هم برای بحث ورزش و هم حوزه جوانان بگنجانیم.

رئیس رسانه ملی: جواد خیابانی ممنوع التصویر نیست

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما نیز با اشاره به اینکه برنامه تلویزیونی حسینیه معلی در جریان برنامه های دهه نخست محرم پربیننده ترین برنامه صداوسیما بود، گریزی هم به شبکه نمایش خانگی زد و برخی گمانه ها در خصوص ممنوع التصویری جواد خیابانی که بعد از حضور در یکی از برنامه های شبکه نمایش خانگی در ایام محرم، مطرح شده بود را تکذیب کرد.

وزیر ارتباطات: با کارمند متخلف اپلیکیشن ها برخورد شود نه اینکه سکو را فیلتر کنیم

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به حاشیه هایی که در این روزها برای تعدادی از سکو ها و اپلیکیشن ها در خصوص هنجارشکنی های مرتبط با حجاب و عفاف ایجاد شده گفت: تمام کسب وکارها و سکوها باید خود را ملتزم به رعایت قانون بدانند اما اگر چند کارمند دست به اقدام خلاف قانون زده و هنجارشکنی کردند نباید به خاطر آنان یک سکو و یک کسب و کار که به هزاران نفر خدمات ارائه می کند، تعطیل شود.

زارع پور درباره استفاده مردم از فیلترشکن ها نیز اظهار داشت: نظر ما درباره فیلترشکن‌ها این است که کسی برای انجام کارهایش نیازی به فیلترشکن نداشته باشند؛ روزانه پیگیر هستیم تا مسیر دسترسی مردم به خدمت تسهیل شود.

معاون حقوقی: بحرین هم به جمع کشورهای بدهکار به ایران افزوده شد

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور نیز درباره لایحه ای که اخیرا دولت به مجلس درباره ارجاع اختلافات بانک مرکزی با کره جنوبی به داوری در راستای اصل ۱۳۹ قانون اساسی ارائه داده اظهار کرد: این لایحه برای دریافت طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی است.

به گفته دهقان، علاوه بر کره جنوبی، ایران از بحرین نیز مطالباتی دارد که در حال پیگیری برای وصول این مطالبات هستیم.

احداث ۵ نیروگاه هسته‌ای جدید در سواحل جنوبی

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است، به خبرنگاران اعلام کرد: این سهم هم منطقی است، هم مطالعه شده و هم پشتوانه اطلاعاتی اش وجود دارد.

وی از مکان یابی ۵ ساحل جدید برای ساخت نیروگاه هسته ای خبر داد و افزود: در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر شرکت‌های مورد نیاز احداث نیروگاه برق هسته‌ای تاسیس شده است.

خزعلی: دولت موافق راه اندازی وزارت زنان نیست

انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز به خبرنگاران اظهار داشت: دولت موافق تشکیل وزارت خانواده نیست و من هم موافق این کار نیستم از جهت اینکه خانواده محدود می‌شود.

وی افزود: خانواده در همه وزارتخانه‌ها باید نمود داشته باشد و با نگاه خانواده‌محوری که شعار دولت است قوانین و عملکردها، رویکردها و دستورالعمل‌ها را داشته باشد.

شهریه دانش آموزان تیزهوشان خانواده های مستضعف را خودمان می دهیم

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین اقدامات انجام شده درباره رتبه بندی بازنشستگان در آموزش و پرورش به خبرنگاران گفت: رتبه بندی بازنشستگان در آموزش و پرورش اعمال شده است ولی مسأله مربوط به پرداخت کسور بازنشستگان است که باید از طریق سازمان برنامه بودجه به صندوق بازنشستگی کشوری با صدور احکام انجام شود.

صحرایی درباره موضوع عدم پرداخت شهریه دهک‌های پایین در مدارس سمپاد عنوان کرد: دانش آموزانی که در مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند باید شهریه پرداخت کنند ولی دهک‌های یک تا ۴ از پرداخت شهریه معاف هستند.

شهردار: برخی از شهرداری پروانه ساخت می گیرند اما مسکن نمی سازند

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم با اشاره به افزایش صدور پروانه ساختمانی در ۴ ماهه ابتدایی امسال و رشد سریع آن در مقایسه با سال گذشته گفت: اینکه برخی می آیند و از شهرداری پروانه ساخت می گیرند اما اقدام به ساخت و ساز نمی کنند که تقصیر ما نیست؛ ما که نمی توانیم برای مردم تصمیم بگیریم.

زاکانی درباره موضوع استفاده از ظرفیت واردات خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: ما هر هفته در دفتر وزیر صمت جلسه داریم ناظر بر برقی سازی تهران با اولویت حمل و نقل عمومی که شامل تاکسی، موتورسیکلت و اتوبوس است.

خاندوزی: مشکل صدور ضمناتنامه بانکی پیمانکاران ایرانی در سوریه حل شد

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز با اشاره به سفر همزمان ۳ وزیر خارجه، اقتصاد وتجارت خارجی سوریه به تهران برای پیگیری سفر آیت الله سید ایبراهیم رئیسی - رئیس جمهور کشورمان به این کشور گفت: کنسرسیومی متشکل از ۳ شرکت بیمه ایرانی غیردولتی با شرکت بیمه سوری با سهم ۶۰ درصد ایران و ۴۰ درصد سوریه بیمه تجاری و تکافلی راه اندازی کرده اند.

وی اضافه کرد: شعب ۲ بانک غیر دولتی ایران هم در سوریه افتتاح شده و این یکی از اهداف سفر رییس جمهور به دمشق بود که انجام شد و امید است بتوانیم از این طریق شرکت های ایرانی فعال در بازار سوریه از پیمانکاران ایرانی حمایت کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: این بانک ها قرار است با پشتیبانی مالی و بیمه ای شرکت های ایرانی فعال در سوریه، برای پیمانکاران و صدور خدمات فنی مهندسی فعال شوند.

پول خرید تضمینی گندم از محل فروش نفت تأمین شد

داوود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم درباره خرید تضمینی گندم اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۷۱ هزار میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: با توجه به خرید ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان، پیش بینی این است که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه هماهنگی هایی با دستگاه‌های تامین کننده منابع مالی از جمله وزیر نفت صورت گرفته است، افزود: امیدواریم بتوان تا چند روز آینده بخشی قابل توجه دیگری از تعهدات مربوط به خرید گندم را پرداخت کنیم.

وزیر رفاه: دستور رئیس جمهور در خصوص رفع مطلق در حال اجراست

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ارتباط با رفع فقر مطلق حسب دستور رئیس جمهور جلسات متعدد و متنوعی برگزار شده است

وی افزود: بررسی می‌کنیم که چه تعداد فقیر مطلق داریم آنها را هم در دستور کار دولت قرار خواهیم داد.

وزیر کشور: عملیات های تروریستی محرم خنثی سازی شد

احمد وحیدی وزیر کشور از خنثی سازی عملیات های تروریستی برای محرم امسال از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان خبر داد. به گفته وحیدی، دشمنان برنامه‌ریزی زیادی برای دهه محرم کرده بودند که با هشیاری دستگاه های امنیتی با آنها مقابله شد.

وی در خصوص درخواست برخی نمایندگان مجلس برای تغییر معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد: دولت به دنبال حداکثر تفاهم با مجلس است زیرا نمی‌خواهیم به هماهنگی‌ بین قوا خدشه ای وارد شود.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا تعطیلی‌ها به علت گرما ادامه خواهد یافت، گفت: ان‌شالله که گرما ادامه پیدا نکند و نیاز به ادامه تعطیلی نباشد.

معاون علمی فناوری: برخی دنبال برانگیختن حساسیت ها نسبت به سکوها هستند

روح الله دهقانی فیروزآبادی درباره توقف فعالیت برخی اپلیکیشن ها اظهار کرد: گاهی مسائلی در مورد برخی سکوها مطرح می‌شود؛ در جلساتی که با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی داشتم، متوجه شدم که این تصاویر عموما از حساب‌های شخصی منتشر شده و بعضا زمان آن‌ها مربوط به ۸ ماه گذشته است و هر انسانی متوجه نقش نفر سوم برای ایجاد شکاف می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برخی جریان‌ها با وجود مخالفت صاحبان کسب و کار این تصاویر را منتشر کرده‌اند، ادامه داد: این جریان در تلاش برای حساسیت‌برانگیزی است و بعضا جریان‌های اقتصادی هم در این قضیه ذی‌نفع هستند و از آنها استفاده می‌شود.

سلاجقه: فقط ۱۵ میلیون لیتر آب از هریرود به سمت ایران رها شده‌است

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم به خبرنگاران این نکته را درباره حقابه ایران گوشزد کرد: با وجود اینکه حاکمان افغانستان از قبول داشتن معاهده رهاسازی آب هریرود حرف می‌زنند اما در عمل به جای ۸۵۰ میلیون لیتر فقط ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است.

وزیر نفت: از حق ایران‌ در میدان آرش کوتاه نمی‌آییم/افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته آینده

وزیر نفت با اشاره به میادین مشترک نفتی و گازی ایران با کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس گفت: ذره ای از حق ایران در بهره برداری از میدان آرش کوتاه نمی آییم. در این باره به کشور کویت اعلام کردیم که مانند سایر میادین مشترک این آمادگی را داریم تا از این میدان به صورت مشترک بهره بردای کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

اوجی اظهار داشت: اگر کشور کویت علاقه‌ای به این همکاری ندارد، ما تکلیف خود را می‌دانیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.

وی همچنین از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته آینده خبر داد.

بهادری جهرمی: ۳ خدمت خاص در حوزه طب ایرانی تحت پوشش قرار گرفت

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم با ارایه گزارشی از مهمترین مصوبات هیات وزیران گفت: وزارت بهداشت مکلف شد با طی فرایند قانونی در شورای عالی بیمه ۳ خدمت خاص در حوزه طب ایرانی را در این مرحله اول تحت پوشش قرار دهد.

وی همچنین گفت: در جلسه امروز با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش برای توسعه عدالت آموزشی موافقت و قرار شد حمایت موثرتری از کسانی که در سه یا چهار دهک پایین جامعه و جزو استعدادهای درخشان هستند به عمل آید و تمامی هزینه‌های مترتب بر تحصیل آنان از محل ردیف‌های بودجه‌ای تأمین شده و در اختیار سازمان و مدارس استعدادهای درخشان قرار گیرد.