گروه جامعه ایرنا - پایان تعطیلی مدارس در فروردین ۱۴۰۱ در حالی انجام شد که دانش آموزان از اول اسفند سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت فرزندان از رفتن به کلاسهای درس منع شدند و آموزش را در قابهای کوچک تلفن همراه دنبال کردند.
هرچند که در این مدت، آموزش در فضای مجازی تداوم یافت اما پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از تعطیلی مدارس، همه مسوولان و کارشناسان آموزشی به صورت هماهنگ اعلام کردند که آموزش مجازی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری دانشآموزان شود و تعطیلی طولانی مدت مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیبهای جدی به سلامت جسمی، روانی همچنین آموزش و پرورش دانشآموزان وارد کرده است.
حتی این تعطیلی ۲ ساله شرایط را به گونهای ایجاد کرد که دانشآموزان کلاس اولی بدون تعامل چهره به چهره و انس با معلم و دوستان خود آموزش پایه را به صورت محدود از یک ویدئو در قابهای کوچک موبایل دریافت کنند که این موضوع نیازمند برنامههای جبرانی آموزشی بسیاری برای آنهاست اما خانوادهها باز هم با وجود آثار مخربی آموزش مجازی با ترس از شرایط نامناسب کرونایی و اعلام روزانه آمار کشته شدگان از این ویروس، از فرستادن فرزندان خود به مدرسه واهمه داشتند تا در نهایت موضوع واکسیناسیون زیرساختی اساسی برای بازگشایی مدارس و حضور دوباره دانش آموزان در مدارس بود که با روی کارآمدن دولت سیزدهم این امر محقق شد و تحولی اساسی در نظام تعلیم و تربیت دانشآموزان رخ داد.
دولت مردمی با توجه به اهمیت حضور دانشآموزان در کلاسهای درس، تامین زیرساختها برای بازگشایی مدارس را در اولویت قرار داد و واکسیناسیون فرهنگیان را از مردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز کرد.
برنامهریزی برای واکسیناسیون فرهنگیان و دانشآموزان به این صورت بود که معلمان و رانندگان سرویسهای مدارس تا اول مهر سال گذشته واکسینه شدند. بر اساس گفتههای مسوولان آموزش و پرورش دُز اول واکسیناسیون معلمان در شهریور سال ۱۴۰۰ تا ٩٠ درصد انجام شد همچنین پس از دریافت دُز اول واکسن فرهنگیان، در شهریور سال ۱۴۰۰ زمزمههایی از واکسیناسیون دانشآموزان شنیده شد که دلگرمی بسیاری برای بازگشایی مدارس ایجاد کرد.
در نهایت با ورود واکسن برای دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در شهریور سال ۱۴۰۰ و اختصاص بودجه سرانه بهداشتی برای ضدعفونی محیط مدرسه زمینه بازگشایی مدارس به صورت اقتضایی و گروهی و البته آرام و تدریجی برای دانشآموزان مهیا شد.
براین اساس تا پایان مهر با واکسینه شدن حدود ۶۵ درصد از دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، فعالیت حضوری مدارس از آبان به صورت جدیتری تداوم یافت و امکان حضور گروهی و اقتضایی همه دانشآموزان با رعایت شیوهنامههای بهداشتی در مدارس فراهم شد و این روند تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ادامه داشت و در نهایت با مهار کرونا در جامعه، مدارس توانستند فعالیتهای آموزشی و پرورشی خود را مانند دوران ماقبل کرونا آغاز کنند.
۸۴ درصد دانشآموزان در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ پس از ۲ سال دوری از مدارس در کلاسهای درس حاضر شدند، دانشآموزان و معلمان پس از تعطیلات نوروزی در حالی آموزش حضوری را از سرگرفتند که حدود ۹۵درصد از معلمان دُز اول، ۹۰ درصد دُز دوم و ۵۱ درصد دُز سوم را دریافت کرده و در واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۹۲درصد دُز اول و ۸۰ درصد دُز دوم را تزریق کرده بودند.
حضور ۸۳درصدی دانشآموزان دبستانی و حضور ۹۳ درصدی دانشآموزان متوسطه در هفته دوم فروردین در کلاسهای درس نشان میدهد که نگرانی دانشآموزان و خانوادهها از آسیبهای هجوم کووید۱۹ در بستر جامعه کاهش یافته و آرامش روانی ناشی از اقدامات صورت گرفته برای واکسیناسیون همگانی حالا خانواده ها را مجاب کرده بود که می توانند با اطمینان کافی فرزندان خود را به کلاسهای درس راهی کنند.
دانشآموزان از ۱۴ فروردین امسال با رعایت شیوهنامههای بهداشتی مانند دوران ماقبل کرونا از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح در مدارس حاضر شدند و تا پایان سال تحصیلی و امتحانات در کنار معلم و همکلاسیهای دوره آموزشی خود را سپری کردند.
بررسی، اجرا و تدوین آییننامه رتبهبندی معلمان
بررسی، اجرا و تدوین آیین نامه رتبهبندی معلمان اقدام دیگری بود که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود مورد توجه قرار داده بود؛ در واقع زمزمه اجرای رتبه بندی معلمان از سال ۹۷ به گوش میرسید اما وزارت آموزش و پرورش بررسی و رفع ایرادهای لوایح این طرح را در چند ماه ابتدایی آغاز دولت برای همه معلمان رسمی و پیمانی به کار گرفت.
این طرح ویژه معلمان رسمی و پیمانی است. آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند نیز از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند. در مجموع هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از ۲ سال سابقه کار میتواند از مزایای طرح رتبه بندی برخوردار شود. بر اساس نظام رتبهبندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای انجام میشود.
شایستگیهای عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگیهای تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روشها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگیهای حرفهای شامل اخلاق حرفهای، تواناییها و مهارتهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مساله محور) بر اساس آزمونهای الکترونیکی میشود.
مشمولان در صورت کسب صلاحیتها و داشتن شرایط مربوط، میتوانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویبنامه برخوردار شوند همچنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا میکنند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویبنامه کسب میکنند.
این طرح پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، به شورای نگهبان رسید که در آنجا به برخی از لوایح ایراداتی وارد شد؛ اول اسفند ۱۴۰۰ اعلام شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادهای شورای نگهبان به لایحه نظام رتبهبندی معلمان را رفع کردند و در نهایت معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی اشکالات شورای نگهبان با لایحه رتبهبندی معلمان را برطرف و ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ تعیین کرد
براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، این طرح شامل همه معلمان میشود و بیش از ۸۵۰ هزار معلم مشمول این طرح هستند که براساس قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای آنها پیشبینی شد.
افتتاح ۱۱۰۰ طرح آموزشی و پرورشی
افزایش و افتتاح ۱۱۰۰ مدرسه و طرح آموزشی و پرورشی در سراسر کشور با حضور رئیس جمهور گام بلند دیگری است که در دولت سیزدهم در حوزه تعلیم و تربیت صورت گرفت.
براین اساس، تعداد ۵۱۶۴ کلاس درس در زیربنایی به متراژ ۷۳۰ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان به سیستم آموزشی کشور اضافه شد. ۷۲ درصد طرحها در مقطع ابتدایی و ۲۸ درصد در سایر مقاطع تحصیلی است. از ۱۱۰۰ طرح، ۵۸۲ طرح دولتی و ۵۱۸ طرح هم به صورت مشارکتی افتتاح شد.
استان لرستان با ۹۳هزار متر مربع بیشترین زیربنای تحویلی را به خود اختصاص داده است و در این طرح تعداد ۱۶۰هزار دانشآموز بهرهمند شندن همچنین از تعداد ۵۱۶۴ کلاس درس در این طرح، استان خوزستان با ۷۴۶ کلاس، بیشترین سهم را دارد.