اردبیل-ایرنا- معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اردبیل از اختصاص ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی گیوی در شهرستان کوثر خبر داد و گفت: ۹۰۰ میلیارد ریال دیگر هم برای این پروژه به تصویب رسیده است که پیگیر دریافت آن هستیم.

جبرئیل رمضانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تکمیل سامانه انتقال شبکه گیوی ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اظهار کرد: با تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار و ۷۲ هکتار اراضی کشاورزی منطقه زیرپوشش آبیاری قرار خواهد گرفت.

وی از پیشرفت ۷۵ درصدی سامانه انتقال آب شبکه گیوی خبر داد و گفت: توسعه و بهبود اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر (گیوی)، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت اهالی و افزایش جاذبه‌های توریستی شهرستان از اهداف احداث شبکه آبیاری و زهکشی گیوی است.

رمضانی افزود: اجرای شبکه اصلی آبیاری و زهکشی سد گیوی شامل ۲ بخش سامانه انتقال آب از سد به شبکه به طول هفت و ۶ دهم کیلومتر با لوله فولادی به قطر یک هزار و ۶۰۰ میلیمتر و خطوط لوله تحت فشار و سازه‌های آبی وابسته به طول ۶۰ کیلومتر با لوله‌های فولادی، جی آرپی و پلی اتیلن در سایزهای مختلف از ۱۳۰ میلیمتر تا یک هزار و ۶۰۰ میلیمتر تسریع شده که تکمیل آن نیازمند اهتمام جدی دولت در تامین اعتبارات لازم است.

اختصاص ۱۱ هزار میلیارد ریال به پروژه‌های آب استان اردبیل

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به طرح‌های بخش آب استان افزود: از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش آب این استان مصوب شده که از این میزان ۱۱ هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: اعتبارات عمرانی بخش آب استان در سال‌های اخیر افزایش یافته و بیش از ۶۵ درصد آنها هم صرف اجرای طرح‌های عمرانی شده است.

انتقال آب از سد شهریار برای آب شرب اردبیل در اولویت قرار گرفته و به دنبال اخذ مجوز ماده سه، مجوزهای زیست محیطی و سایر مراحل قانونی در اجرای این طرح هستیم.

رمضانی با بیان اینکه برای تامین آب آشامیدنی اردبیل، طرح انتقال آب از سد شهریار در دستور کار قرار گرفته است ، گفت: طرح انتقال آب از سد شهریار به اردبیل که مجوز قانونی آن صادر شده در مدت سه سال به سرانجام خواهد رسید.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل میزان اعتبار مورد نیاز در این طرح را ۶۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: چند طرح مهم آبرسانی در اردبیل در حال برنامه‌ریزی و اجرا است تا آب پایدار مردم این شهر با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر تامین شود.

رمضانی اظهار کرد: تامین آب آشامیدنی مردم اردبیل از سه حوزه سفیدرود ، قزل‌اوزن و رودخانه ارس قابل تحقق است که در مرحله اول انتقال آب از سد شهریار در اولویت قرار گرفته و تلاش بر این است مجوز ماده سه به شکل کامل برای این طرح دریافت شده و مجوزهای زیست محیطی و سایر مراحل قانونی هم در اجرای این طرح صادر شود.

وی ادامه داد: از رودخانه ارس و همچنین قزل‌اوزن هم آب مورد نیاز مردم اردبیل تامین می‌شود که در صورت تامین اعتبار لازم اقدامات لازم در این باره صورت خواهد گرفت.

۱۰ سد بزرگ و ۴۳ سد کوچک با ظرفیت ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی استان اردبیل را ذخیره می‌کنند.