تهران-ایرنا- وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد "لی هوی" نماینده ویژه چین در امور اوراسیا، برای گفتگوهای بین المللی درباره حل و فصل صلح آمیز بحران اوکراین به جده عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

به گزارش جمعه شب ایرنا ، خبرگزاری شینهوا چین به نقل از وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور چین نوشت: چین آماده همکاری با جامعه بین المللی برای ایفای نقش سازنده در پیشبرد راه حل سیاسی برای بحران اوکراین است.

پیش از این، وال استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد که عربستان سعودی از کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای بزرگ در حال توسعه برای این مذاکرات دعوت خواهد کرد. این نشست با حضور مقامات ارشد از ۳۰ کشور جهان در روزهای ۵ و ۶ اوت (آگوست) در جده برگزار خواهد شد.

این مذاکرات همزمان با تشدید تلاش اروپا و واشنگتن برای افزایش حمایت بین‌المللی از خواسته‌های صلح اوکراین انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، به گفته مقامات آمریکایی، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار است هفته آینده در نشست صلح اوکراین در عربستان سعودی شرکت کند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ششم مرداد ماه در نشست اجلاس سران روسیه و آفریقا گفت که مسکو برای مذاکرات صلح آماده است ولی غرب نمی‌خواهد چنین مذاکراتی برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین در نشست عمومی دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا گفت: ایالات متحده و ناتو مذاکرات با روسیه در مورد تضمین امنیت برابر برای همه کشورها را رد می‌کنند و در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین قانونی را وضع کرده است که مذاکرات با روسیه را ممنوع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو و تقویت حضور غرب در نزدیکی مرزهای مشترکش با اوکراین، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی و جنگ تغییر یافت.

رئیس‌جمهور روسیه اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۰ یعنی یکی دو هفته قبل از آغاز جنگ اوکراین، با ابراز نگرانی از گسترش ناتو به عنوان مهم‌ترین پیمان نظامی و سیاسی غرب که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیس شده، گفته بود که هیچ کشور شوروی سابق از جمله اوکراین نباید به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درآید.