اراک - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: مطالعه ۹۰ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان آغاز شد.

«غلامرضا گودرزی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: حدود ۸۰ طرح تحقیقاتی ادامه‌دار از سال گذشته و ۱۰ طرح تحقیقاتی جدید نیز امسال پس از بررسی در نشست‌های کمیته فنی- تخصصی و شورای پژوهشی در استان مرکزی برای اجرا به این مرکز ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این طرح‌ها دارای ماهیت ملی، مستقل، تقاضا محور و تحقیقی ترویجی است و مطالعه تطبیقی بررسی راهکارهای توسعه نظام حرفه آموزی و انگیزشی در اشتغال زندانیان (تقاضا محور)، پایش اکوسیستم‌های مرتعی- شوره‌زارهای استان مرکزی، سایت کویر میقان(ملی)، مقایسه عملکرد لاین‌های امید بخش لوبیا چیتی KS۲۱۶۰۶ و KS۲۱۵۰۰ در مقایسه با شاهد در شرایط زارع (تحقیقی- ترویجی) از جمله این طرح‌ها است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه پژوهش کتاب پهپادهای کشاورزی حرفه‌ای صلح‌آمیز ترجمه دکتر خوشنودی‌فر عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به عنوان اثر شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه مهندسی کشاورزی برگزیده شد.

گودرزی گفت: در راستای افزایش دانش کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، ۲ رویداد علمی آموزشی انار و لوبیا امسال در مدت سه روز در بستر شبکه آموزش کشاورزی استان مرکزی (شاک) با تدریس اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، گلستان و موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و با شرکت بیش از ۱۵۰ نفر از کارشناسان، باغداران و بهره‌برداران در موضوعات مختلف آفات و بیماری، مدیریت آبیاری و تغذیه برگزار شد.

وی اظهار داشت: در راستای ارتقای دانش مهارتی بهره‌برداران از ابتدای سال جاری تاکنون در معاونت آموزش این مرکز، ۴۷ دوره آموزشی در قالب یک‌هزار و ۱۱۲ نفر و ۲ هزار و ۵۵۰ نفر روز برای بهره‌برداران بخش کشاورزی برگزار شد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۷۵ نفر در بخش آموزش بزرگسالان (سنجش مهارت) و ۱۱۶ نفر دانش آموزان هنرستان کشاورزی پردیس ساوه نیز در این مدت تحت آموزش قرار گرفتند.

گودرزی گفت: مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در سال جاری در زمینه تولید هسته‌های اولیه بذری غلات، ۱۶ تن بذر ارقام مختلف گندم آبی و دیم و ۱۹ تن بذر ارقام مختلف جو آبی و دیم در سطح پرورشی ۲ تولید کرده‌است.

وی افزود: با توجه به اهمیت بذر در تولید پایدار محصولات کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۹۰۰ تن گندم و ۲ هزار و ۸۰۰ تن جو با هدف نظارت بر تولید بذر و نهال استاندارد و گواهی در این مرکز تولید شده‌است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: نظارت بر تولید مزارع بذری ۲۵۰ هکتار سیب زمینی، ۷۰ هکتار لوبیا، ۳۳ هکتار نخود، ۳۰ هکتار ذرت، ۲۱ هکتار لوبیا و بازدید از ۲۵ مجموعه نهالستان مجوزدار در سطح استان از دیگر اقدامات این مرکز در سال جاری است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان است که دارای سه معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی و برنامه‌ریزی، ۲ پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه، پنج ایستگاه تحقیقاتی، هفت آزمایشگاه تخصصی، هفت کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر، پسته وحشی) است.