تهران - ایرنا - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: استان‌ها براساس آیین‌نامه‌های موجود اختیار دارند که با هماهنگی ستاد و با توجه به شرایط، ساعت آغاز به کار مدارس را انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا، احمدرضا دوراندیش در گفت‌وگویی اظهار کرد: براساس آیین‌نامه‌ها این اختیار به استانها داده شده است که با توجه به شرایطی که دارند ساعت شروع آغاز به کار مدرسه را تعیین کنند و با هماهنگی ستاد این شرایط اتفاق مهیا است، بطور مثال برخی استان‌ها که گرمای بیشتری دارند می‌توانند از این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.

وی درباره مهارت آموزی گفت: بحث مهارت آموزی ریشه در کودکی دارد و باید در آموزش و پرورش از دوران ابتدایی علم و عمل باهم تلفیق شود و این موضوع نباید فقط محدود به دوره دوم متوسطه باشد.

وی ادامه داد: اگر مهارت‌آموزی را یک نظام کلان در نظر بگیریم زیر نظام‌هایی دارد که عملکرد کلان نظام را نشان می‌دهد مهارت‌آموزی زیر نظام‌هایی به نام برنامه درسی، تربیت‌دهندگان مهارت آموزی و فضا و تجهیزات دارد که بدون آن‌ها معنا پیدا نمی‌کند. یکی از دلایل عدم رغبت برای ورود به هنرستان این است که کار کیفی به لحاظ علمی در دوره ابتدایی و متوسطه اول کم انجام داده‌ایم و کمتر به هدایت تحصیلی دانش آموزان توجه کردیم درحالی که در اسناد تحولی مشخص شده که دانش‌آموزان باید بر اساس استعدادهایشان و باتوجه به نیازهای کشور هدایت تحصیلی شوند.

دوراندیش با بیان اینکه نظام آموزشی باید بر روی ریل اسناد بالادستی مربوط به مهارت آموزی مثل سیاست های کلی اشتغال حرکت کند، تصریح کرد: نظام‌های آموزشی موظف هستند بحث تبلیغ و توسعه مهارت آموزی و تربیت نیروی ماهر را در برنامه‌های خود داشته باشند و این موضوعات باید در برنامه وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌هایی مثل وزارت صنعت، وزارت جهاد، وزارت بهداشت که خروجی‌های وزارت آموزش و پرورش در آن‌ها مشغول به کار می‌شوند قرار گیرد.

وی افزود: نظام جدید آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بسیار پیشرو است و برنامه‌ریزی انجام شده که طی سه سال سی شغل برای هر رشته آموزش داده می‌شود و کتاب هایی که در نظر گرفته شده پودمانی است و نیاز نیست انتهای سال دانش آموزان تمام کتاب را امتحان دهند و از محتوا محور بودن فاصله گرفته است.

رایگان شدن مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان دردسرساز است

معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره رایگان شدن مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان درصورت شناور شدن زمان آموزش گفت: این کار بسیار دردساز است چون امسال ساعت شروع کلاس‌های ابتدایی را هشت و نیم صبح اعلام کردیم اما پدر و مادرهای شاغل دانش‌آموزان به این ساعت اعتراض داشتند.

وی همچنین مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش در دوره ابتدایی را کسب شایستگی‌های پایه دانست وافزود: باید زمینه بروز و ظهور استعدادهای بچه‌ها را با کسب شایستگی‌های پایه مانند شایستگی‌های فناورانه، ارتباطی و تفکر فراهم کرد که همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند که در آینده دانش‌آموز مهارت شغلی داشته باشد و موفق شود. در حال حاضر نمره شایستگی‌های دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی با کارهای جدیدی که انجام داده‌ایم نمره قابل قبول است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم که ۲۰۰ هزار معلم را آماده و شبکه‌سازی کنیم امسال ۱۲۰ هزار معلم شبکه سازی می‌شوند سال قبل هم ۱۱۰ هزار معلم شبکه سازی شدند تا تجربیات خود را در زمینه کتاب‌های درسی و نوع آموزش در اختیار یکدیگر بگذارند تا بتوانند دانش‌آموزان را به سمت شایستگی‌های پایه پیش ببرند.

نجفی اظهار کرد: بحث دیگر سواد مالی و اقتصادی است در این زمینه ۵ هزار کتاب خواندیم تا کتابخانه‌های مدارس را متناسب با پایه‌های تحصیلی تجهیز کنیم وقتی کتاب‌ها را طبقه‌بندی کردیم متوجه شدیم کتاب‌هایمان در زمینه سواد اقتصادی کم است و حتی ناشران هم به سمت تولید این محتوا نرفته‌اند.

وی افزود: معلم خوب، وجود منابع کافی در کلاس درس دو شرط یادگیری خوب هستند سال گذشته بسته‌های مهارتی برای کلاس اول ابتدایی در نظر گرفته شد که در آن دانش‌آموزان با اریگامی با حروف الفبا آشنا می‌شوند که بسیار تاثیر گذار بود اگر همه کلاس‌های درس به بسته‌های مهارتی تجهیز شوند نتیجه خوبی حاصل می‌شود.