تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

سنندج- ایرنا- سه روز است که تنه درختان یکی پس از دیگری کبود و زغال می شود و خاکسترش بر زمینی می نشیند که انسان برای بقای خود هم که شده، به آن رحم نمی کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شروع آتش سوزی از صبح پنجشنبه ۱۲ مرداد بود، آتشی که باد را به کمک گرفت تا قطعه به قطعه در جنگل های بلوط پیشروی کند و پوشش گیاهی متراکمی که باران های سال زراعی، آن را تقویت کرده بود، زودتر از درختان بسوزد و جرقه ای برای سوختن بلوطها و جانداران ساکن در جنگل های مریوان شود.

مثل همیشه اولین گروه هایی که برای اطفای آتش آمدند، مردم بودند، به منابع طبیعی اطلاع داده شد و جنگلبانان با همان تجهیزات کمی که در اختیار دارند به سمت مناطق آتش گرفته رفتند.

آتش ساعت به ساعت قدرت می گرفت و مهار کردنش سخت تر می شد، زمین این مناطق هم امن نبود، آلودگی مین کار را کندتر کرده بود، انگار به جای ابر و باد و مه و خورشید، همه آنچه که باید به نابودی جنگل بیانجامد دست به دست هم داده بودند تا داغی بر دل بلوطهای زاگرس بگذارند که فراموش نشود.

اوایل مرداد آتش سوزی گسترده دیگری در مریوان به وقع پیوست که انفجار مین های باقیمانده از هشت سال جنگ تحمیلی، ۶ نفر را مصدوم کرد و حالا این معضل در کنار آتش سوزی جنگل ها سدی برای امداد رسانی به عرصه های طبیعی شده است و خطر جانی را افزایش داده، یعنی جنگلبان در کنار مراقبت برای جلوگیری از خفگی بر اثر دود و آتش باید حواسش باشد که روی مین نرود.

بالگردی که روز پنجشنبه در حال بازگشت از سردشت بود، ماموریت جدیدی می گیرد تا به سمت مریوان برود و آبی بر آتش جنگلهایی باشد که دارد می سوزد. تا شب یک نقطه از چهار نقطه آتش گرفته مهار می شود ولی سرعت وزش باد باعث می شود تا سرعت آتش سوزی و سرایت آن به اطراف زیاد شود، شیب منطقه و صعب العبور بودن آن هم مزید بر علت است.

تداوم آتش سوزی در روز دوم

تلاش ها از صبح جمعه شدت گرفت، استاندار کردستان به کانون آتش سوزی رفت و ضمن بررسی فعالیت اطفای آتش از نزدیک، در نشستهایی، روند تسریع در مهار آتش بررسی شد.

از ظهر جمعه زمزمه درخواست بالگرد دوم قوت گرفت، تانکرهای سوخت رسان برای بالگرد و دیگر تجهیزات از سنندج عازم مریوان شدند، قرار بود تا شب بالگرد دوم از راه برسد و در همین زمان نیروهای مرزبانی، ارتش و سپاه نیز برای کمک به افراد حاضر در عرصه های زیر آتش وارد عمل شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با بیان اینکه اعزام تانکرهای سوخت رسان برای کاهش زمان سوختگیری بالگرد است، افزود: این اقدام با هدف صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت زمان و سوختگیری سریع بالگرد انجام گرفت.

سعید کریمی افزود: مدت زمان معطلی برای هر بار سوختگیری یک تا ۲ ساعت است و با فراهم شدن زمینه سوختگیری بالگرد در مریوان، به‌جای اتلاف وقت، بالگرد عملیات هوایی اطفای حریق را انجام می‌دهد.

حضور میدانی استاندار کردستان در کانون بحران

با وجود خیل نیروهای داوطلب، جنگلبانان و نیروهای نظامی و تلاش بی‌وقفه برای مهار آتش درختان زاگرس در محدوده نقطه صفر مرزی مریوان، آتش زیر فشار گرما و باد، همچنان زبانه می کشد و عصر جمعه استاندار کردستان شخصا در کانون بحران حضور یافت و امروز هم همچنان در مریوان از نزدیک بر روند عملیات اطفای آتش نظارت دارد.

اسماعیل زارعی کوشا پوشش گیاهی متراکم در مریوان را عاملی برشمرد که باعث شده تا امسال برای چندمین بار عرصه های طبیعی این شهرستان دچار آتش سوزی شود.

وی یادآور شد: از ساعت ۱۴ روز پنجشنبه آتش در دو سه نقطه از جنگل‌های مریوان آغاز شد و گروه‌های تخصصی منابع طبیعی، مردم و تشکل‌های مردمی تلاش زیادی برای اطفاء حریق کردند.

استاندار کردستان با بیان اینکه تمام امکانات از ۱۰ شهرستان استان برای اطفای حریق در مریوان مستقر شده است، افزود: با فروکش کردن و مهار آتش وزش شدید باد باث می شود تا آتش سوزی ها تداوم داشته باشد.

وی به پیگیری‌های مجدانه و رایزنی با وزیر کشور، رییس سازمان مدیریت بحران و منابع طبیعی کشور برای اطفای آتش اشاره کرد و گفت: تمام امکانات مورد نیاز، از جمله استفاده از یک تا دو بالگرد دیگر تامین می‌شود.

روز سوم و آتشی که هنوز داغ داغ است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ساعات اولیه صبح امروز عملیات اطفای آتش از زمین و آسمان در جنگلهای مریوان آغاز شده است.

بهزاد شریفی پور اظهار کرد: درخواست ۲ بالگرد دیگر برای کمک به مهار آتش انجام شده و از ساعات آینده عملیات هوایی تقویت می شود.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در جنگل های "ئاسنه‌وه" و "دره‌وران" همچنان ادامه دارد، افزود: جنگلبانان سراسر استان برای کمک به مهار زمینی آتش از دیروز فراخوان شدند که در این زمینه موفق عمل شد ولی به لحاظ آلودگی مناطق صفر مرزی به مین، امکان عملیات اطفای زمینی میسر نیست و تنها به کمک یک فروند بالگرد وزرات دفاع و پشتیبانی، کار مهار آتش ادامه دارد.

هرچند هنوز وسعت درگیر آتش مشخص نیست ولی بر اساس آنچه که فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به رسانه‌ها گفته، چیزی حدود ۳۰۰ هکتار از سطح جنگلهای مریوان در این چند روز درگیر آتش است.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هم امروز به مریوان آمده و در حال بررسی وضعیت است.

اگرچه موج گرمای شدید یکی از عوامل تشدید آتش سوزی به شمار می رود ولی تا عامل انسانی نباشد، این حجم از آتش سوزی اتفاق نمی افتد.

آتشی که داغش تنها بر دل زاگرس نمی نشیند بلکه، سرمایه ملی یک کشور این روزها داغدار از آتشی است که سهوی یا عمدی به دل جنگل ها افتاده است.