شاهرود - ایرنا - محیط‌بان نمونه کشوری شاهرود در استان سمنان روز جمعه طی یک درگیری با شکارچیان در منطقه شکارممنوع تپال این شهرستان، از سوی شکارچیان مضروب شد؛ به طوری که حتی به صورت مستقیم مورد هدف‌گیری اسلحه شکارچی غیرمجاز قرار گرفته بود. روایت این درگیری را در فیلم گفت‌وگوی وی با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) دفتر شاهرود تماشا کنید.

علیرضا دزیانیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی‌درگیری با یکی از سه شکارچی غیرمجاز در منطقه شکارممنوع تپال شاهرود طی عصر روز گذشته، مصدوم و به بیمارستان امام حسین‌(ع) شاهرود انتقال داده شدم.

وی چگونگی مصدومیت خود را این گونه بیان کرد: روز گذشته با توجه به تعطیلی، احتمال حضور شکارچیان می‌رفت، ساعت پنج صبح در منطقه شکارممنوع تپال شاهرود به اتفاق چند نفر از همکاران مستقر شدیم.

دزیانیان ادامه داد: ساعت ۶ و نیم صبح یک خودرو پژو و موتورسیکلت وارد منطقه شدند که پس از رصد با دوربین‌ها، خروج اسلحه شکاری و دوربین از خودرو مشاهده شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای ورود این گروه در منطقه کار مستندسازی و فیلمبرداری توسط کارکنان اداره محیط زیست شاهرود آغاز شد، ابراز کرد: خودرو مورد استفاده ما دولتی و دارای پلاک قرمز بود و به همین دلیل برای جلوگیری از جلب توجه شکارچیان، با خودروی شخصی دیگری به تعقیب شکارچیان پرداختیم.

محیط‌بان مضروب شاهرودی با اشاره به اینکه تا بخشی از مسیر را که امکان داشت با خودرو آنها را تعقیب کردیم، ادامه داد: پس از گذشت چند ساعت پیاده‌روی، با مشاهده یک گروه قوچ و میش صدای شلیک گلوله از سوی شکارچیان غیرمجاز شنیده شد.

دزیانیان از شکار یک قوچ توسط این شکارچیان خبر داد و گفت: یکی از شکارچیان که با موتور قوچ شکار شده را حمل می‌ کرد، با همکاری یک محیط‌بان دستگیر شد.

وی با بیان اینکه نفر دوم حامل اسلحه پیاده به سمت کمین‌گاه می‌آمد، افزود: وقتی به نزدیکی من رسید به سوی وی حمله ور شدم، او گلنگدن را کشید و قصد شلیک مستقیم داشت که پس از درگیرشدن با این شکارچی در فرصتی با پایین آوردن لوله تفنگش رو به زمین اقدام به شلیک کردم تا گلوله از تفنگ خارج شود.

محیط‌بان مضروب شاهرودی ادامه داد: پس از حدود ۳۰ دقیقه درگیری با توجه به اینکه از صبح تا آن موقع چیزی نخورده بودم، شکارچی از ضعف بدنی ایجاده شده در من، استفاده کرد و پس از مضروب کردنم توانست از منطقه فرار کند.

دزیانیان با بیان اینکه شکارچیان از افراد سابقه‌دار و آشنا به منطقه بودند، ابراز کرد: سال گذشته یکی از این شکارچیان با ۲ لاشه دستگیر شد، اما بلافاصله آزاد شد.

وی با بیان اینکه یکی از این شکارچیان سابقه چندین بار تیراندازی به سمت محیط‌بانان را دارد، اظهار کرد: نفر سوم که پایین ارتفاعات به عنوان راننده بود نیز توسط همکاران دستگیر شد.

به گزارش ایرنا، حال عمومی این محیط‌بان که در بیمارستان امام حسین‌(ع) شاهرود بستری است به گفته پزشکان مساعد است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.