تهران- ایرنا- کارشناس فوتبال کشورمان گفت: با توجه به شرایط مالی و بدهکاری باشگاه‌ها به بازیکنان و بخش‌های مختلف، به نظر می‌رسد غیر از چند تیم صنعتی خاص مابقی ورشکسته بوده و با این شرایط نمی‌توان آینده روشنی را برای فوتبال ایران در نظر گرفت.

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا و در واکنش به آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، تاکید کرد: اگر بخواهیم بر اساس واقعیت صحبت کنیم باید گفت شرایط بحرانی است و این موضوع به امروز و دیروز مربوط نیست. این یک روندی است که از سال‌ها پیش آغاز شده و ادامه دارد و در این مدت نیز با حضور اسپانسرها و تبلیغاتی که صورت گرفت کار ادامه پیدا کرد.

او ادامه داد: وضعیت بدهی باشگاه‌ها و تیم‌ها را که بررسی کنیم می‌بینیم آنها به بازیکنان، کادر، هتل‌ها و بخش‌های دیگر بدهی‌های بسیار دارند و با این وضعیت به غیر از چند باشگاه صنعتی خاص بقیه عملا ورشکسته هستند. در این شرایط فوتبال معنایی ندارد چرا که فضایی برای رقابت وجود ندارد و نمی‌توان بر اساس اصول و منطق فوتبال دنیا حرکت کنیم.

وی یادآور شد: اگر امسال اسپانسرها و حامیان مالی وارد عمل نشده و مسائل مالی را مدیریت نکنند بدون شک دچار مشکل خواهیم شد، البته نکته مهم اینجاست که فوتبال ما خروجی ندارد و هزینه و حضور حامیان مالی را در این فوتبال درک نمی‌کنم چرا که در بحث تبلیغاتی وقتی هزینه می‌کنید باید بهره‌ای هم ببرید اما در فوتبالی که خروجی ندارد، چه چیزی برای بهره‌برداری و برداشت وجود دارد؟

این پیشکسوت فوتبال ایران به اتفاقات پیش‌فصل فوتبال هم اشاره کرد و گفت: به نظر من در طول فصل اتفاقاتی رخ می‌دهد که تنش‌ها را افزایش داده و التهاب را در فوتبال ما زیاد می‌کند، هر چند برخی‌ها می‌خواهند جریان را به شکلی دیگری نشان بدهند اما خواهید دید در طول فصل چه اتفاقاتی رقم می‌خورد و این واقعیت فوتبال ماست.

اقبالی در خصوص سقف‌قراردادها و اثرات آن بر فوتبال کشورمان تصریح کرد: این موضوع قابل انجام نیست و پیش از این هم ثابت شده مشکل‌گشا نخواهد بود چرا که زیرمیزی رواج پیدا کرده و هر فردی به شکلی سعی در دور زدن آن می‌کند.

او به انتقال و جابجایی بازیکنان در لیگ هم انتقاد کرد و افزود: وقتی یک تیم ۱۰ بازیکن خود را تغییر می‌دهد ناخواسته خودش را درگیر مشکلاتی می‌کند که برای حل آن نیازمند زمان و فرصت بسیار است و حتی شاید این موضوع تا ۶ ماه هم طول بکشد. وقتی شاکله اصلی یک تیم بر هم خورده و بازیکنان زیادی جابجا می‌شوند این تیم برای هماهنگی نیازمند زمان است و در فوتبالی مانند ما که از بعد تاکتیکی در ضعف به سر می‌برد شاید این زمان بیشتر هم بشود که این مساله در نتایج تیم در طول فصل مشهود خواهد بود.

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا به شرایط تیم فوتبال استقلال هم اشاره کرد و گفت: به دلیل همین مشکلاتی که در فوتبال ایران دیده می‌شود زیاد فوتبال داخلی را پیگیری نمی‌کنم اما شنیدم استقلال بازیکن عراقی را به خدمت گرفته، باید دید این بازیکنان در چه سطحی هستند و آیا می‌توانند کمک حال استقلال باشند یا خیر که این موضوع در طول فصل مشخص خواهد شد.

بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از روز چهارشنبه ۱۸ مرداد آغاز خواهد شد.